سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 78254
سلامت نیوز : در ساعات پایانی روزه، قند خون روزه‌دار کاهش پیدا می‌کند و بر مغز تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود فرد احساس کسالت و ضعف کند و از قدرت تمرکز شخص روزه‌دار کاسته می‌شود، خرما با دارا بودن قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم و در مقابله با کمبود وزن، کمک مؤثری خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه با اشاره به این که خرما یا به انگلیسی DATES میوه‌ای است بهشتی و بسیار مقوی که حاوی مواد معدنی زیادی همچون پتاسیم، روی، منگنز، آهن و ویتامین‌های A،B وE است، عنوان کرده است: فسفری که در ترکیب غذایی خرما وجود دارد، باعث فعال شدن سلول‌های عصبی می‌شود و آهن آن به گلبول‌های قرمز خون نیرو می‌دهد و مانع ایجاد کم‌خونی در افراد می‌شود و حتی کم‌خونی افراد را هم درمان می‌کند. وی ادامه می‌دهد: خرما مقوم معده و جمع‌کننده آن است و کلسیم آن موجب تقویت و تسریع رشد کودکان می‌شود و نیروی بدنی بزرگسالان را افزایش می‌دهد.

ویتامین‌های خرما هم باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود، از خشکی پوست و ناخن و موها جلوگیری و هوش را تقویت می‌کند. این متخصص تغذیه اظهار کرده است: در 100 گرم خرما 125 کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر 100‌گرم قند، 400 کیلو انرژی موجود است و این بدین معنی که مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند وی ادامه می‌دهد: فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرماست که پیش‌ساز ویتامینA و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

وی افزود: خرما علاوه بر نکات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند. درستی تصریح می‌کند: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از اسکوربوت لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha