سلامت نیوز : معاون سازمان غذا و دارو از ادامه تبلیغ کرم بدون مجوز حلزون در صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: با گذشت ۲ سال از ابلاغ آیین‌نامه کالاهای مضر سلامت که تبلیغات آنها ممنوع است، هنوز با صدا و سیما در این مورد به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم.

محمدرضا فاضلی در گفت‌و‌گو با فارس، درباره ادامه تبلیغ کرم حلزون در صدا و سیما افزود: سازمان غذا و دارو درخواست توقف تبلیغات کرم حلزون را با توجه به نداشتن مجوز تولید این محصول به صدا و سیما منعکس کرده است اما هنوز تبلیغات این محصول ادامه دارد.

وی گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از تبلیغ این محصول بیش از این که نامه‌ای به صدا و سیما بنویسد کاری نمی‌تواند بکند و باید منتظر بمانیم که مسئولان صدا و سیما به درخواست وزارت بهداشت عمل کنند.

فاضلی ادامه داد:‌ کرم حلزون هیچ مجوز تولیدی در کشور نداشته است و شرکت تولید کننده آن برای محصول دیگری از وزارت بهداشت مجوز گرفته است و نام چنین محصولی و نیز مستندات مواد سازنده و خط تولید آن در وزارت بهداشت ثبت نشده است.

وی گفت:‌ ظاهراً شرکت مدعی تولید این محصول،‌با خرید خدمت از یک شرکت دیگر در جای دیگری این محصول را تولید می‌کرده و به صورت غیر قانونی در بازار تبلیغ و عرضه می‌کرده است.

معاون امور غذایی،آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگر فارس درباره نظارت بر ممنوعیت 15 کالای مضر سلامت که دو سال پیش آیین نامه آن ابلاغ شد،‌توضیح داد: نظارت بر اجرای این آیین نامه و جلوگیری از تبلیغات محصولات مضر سلامت به عهده سازمان غذا و داروست که از طریق معاونتهای غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی اعمال می‌شود.

وی گفت:‌ در این زمینه نیز متأسفانه با گذشت دو سال از ابلاغ این آیین نامه هنوز با صدا وسیما در مورد فهرست کالاهایی که تبلیغات آنها باید ممنوع باشد به جمع‌بندی و تفاهم نرسیده‌ایم و با کمال تأسف شاهدیم که بسیاری از کالاها و فرآورده‌هایی که در صدا و سیما تبلیغ می‌شوند، مضر سلامت هستند.

کالاهایی که طبق آیین نامه مصوب وزارت بهداشت تبلیغ آنها ممنوع اعلام شده عبارتند از: مواد غذایی چرب (انواع روغن‌های جامد، سس‌های چرب، روغن‌های با اسید چرب ترانس بالای 5درصد و محصولاتی که با روغن‌های با اسید چرب ترانس بالای 5درصد تهیه شده است؛  موادغذایی شور (اسنک‌های شور، غلات حجیم‌شده، چیپس، کنسروهای شور، خیارشور و سایر شوریجات)؛ مواد غذایی شیرین (قند و شکر، پاستیل و یخمک)؛ نوشیدنی‌ها (نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های صنعتی، نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های رژیمی)؛ غذاهای صنعتی فراوری‌شده تهدید‌کننده سلامت (سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت) و شیر خشک.همچنین تبلیغ کالاها و خدمات شبه درمانی مانند چاقی، لاغری، ماساژ درمانی و مواد و سموم آفت کش نیز طبق قانون ممنوع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha