سلامت نیوز : پیش از ظهر امروز برای پیشبرد ظرفیت‌های علمی تحقیقاتی بین سازمان تدارک پزشکی جمعیت هلال احمر و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهمنامه‌ای به امضا رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بر اساس این تفاهمنامه همکاری، وزارت علوم برای بومی‌سازی و کاربردی کردن پروژه‌های مرتبط با گیاهان دارویی در حال اجرا در دانشگاه‌ها می‌تواند از ظرفیت شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی هلال احمر استفاده کند.

همچنین برای ایجاد تحول بنیادی در نگرش جامعه به گیاهان دارویی طرفین جدیدترین روش‌های ساخت داروهای گیاهی را بر اساس روش‌های علمی تحقیقاتی در دستور کار قرار می‌دهند.

همچنین وزارت علوم در زمینه‌های داروسازی، تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی به دانشجویان نخبه در این حوزه بورس تحصیلی داخلی و خارجی ارائه خواهد کرد.

ظاهر رستمی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد بازار تجهیزات پزشکی در اختیار تولیدات زیرمجموعه جمعیت هلال احمر است و هر ساله سعی کرده‌ایم تا تجهیزات پزشکی جدیدی را با بهره‌گیری از فناوری داخلی وارد بازار کنیم.

وی گفت: اختلاط بین علم و صنعت می‌تواند در پیشبرد تولیدات چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی بسیار مؤثر باشد.

رستمی خطاب به مسئولان وزارت علوم گفت: جای خالی پژوهشکده تجهیزات پزشکی را احساس می‌کنیم و امیدواریم وزارت علوم در این عرصه هم وارد شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر بر مبنای سیاستگذاری‌های خود بنا دارد تا پایان سال 96 تجهیزات جدید پزشکی را وارد بازار کند، افزود: هم اکنون ۳ نوع وسیله پزشکی برای درمان بیماران قلب در درستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال وارد بازار شود.

رستمی تصریح کرد: تولید عصاره‌های گیاهی و داروهای جدید باید مطابق با دانش روز بوده که با بهره‌گیری از نخبگان و محققان کشور این امر می‌تواند سیر صعودی داشته باشد.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به اینکه داروهای گیاهی امروزه با اقبال دانشگاهیان روبه‌رو شده گفت: می‌توان با استفاده از این ظرفیت در زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی و جغرافیای مستعد کشورمان که تنوع گیاهان دارویی را دارند در این عرصه پیش رفت.

رستمی یکی از استراتژی‌های این سازمان در سال 92 را واردات به شرط ورود تکنولوژی در آینده برشمرد و افزود: دانشمدان ما در آینده باید بتوانند تکنولوژی‌های وارداتی را گرفته و با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود آن را به تولید داخلی تبدیل کنند.

محمد مهدی‌نژاد، معاون پژوهشی و آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز گفت: هم اکنون 3200 شرکت دانش‌بنیان در زیرمجموعه وزارت علوم فعال هستند که 25 هزار نفر از دانش‌آموختگان در این حوزه می‌توانند شبکه‌ای از فناوری را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهند و بخش عمده‌ای از نیازهای بازار که عمدتا وارداتی است را برطرف کنند.

وی اظهار امیدواری کرد تا در حوزه فناوری سلامت بتوان با نگاه خدمت از ظرفیت دانشگاهیان بیش از پیش بهره برد.

مهدی‌نژاد تأمین اعتبار در حوزه پژوهش را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال 92 صد میلیون دلار از مازاد درآمد نفتی را برای توسعه پژوهش بین دانشگاه و صنعت اعتبار پیش‌بینی کرده است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم پژوهش‌های نخبگان را کاربردی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha