سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 78280
سلامت نیوز : متخصص گوش، حلق و بینی گفت: اگر میزان صدای هدفون زیاد باشد و افراد به طور مداوم و پشت سر هم از هدفون استفاده کنند وزوز و سنگینی گوش در کمین آنهاست که در مراحل پیشرفته می‌تواند به عدم تحمل صدا بینجامد.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌ وگو با فارس، اظهار داشت: آسیب‌های صوتی به گوش به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول که ترومای صوتی نام دارند، صداهایی هستند که به صورت ناگهانی و شدید و در فرکانس‌های بالاتر از 2 هزار به گوش وارد شده و می‌تواند به کری کامل گوش نیز بینجامد.

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: این ترومای صوتی می‌تواند در میدان تیراندازی رخ دهد یا به علت بروز موج انفجار و صدای ترقه ایجاد شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نویزایندیوس آسیبی است که به صورت تدریجی به گوش وارد می‌شود و حاصل سر و صدای موجود در کارخانه‌ها با فرکانس ۴ هزار و همچنین استفاده ناصحیح از هدفون است.

عضو هیئت علمی انجمن راینولوژوی ایران ادامه داد: طبق قانون کار در محیطی که شدت صدا بین 80 تا 90 دسی‌بل باشد افراد نمی‌توانند بیش از 8 ساعت کار کند چرا که در غیر این صورت به گوش آسیب می‌رسد و اگر شدت بیشتر شود باید به موازات آن میزان تماس صدا با گوش کمتر شود و در کنار آن از اقدامات محافظتی گوش نیز استفاده شود.

متخصص گوش، حلق و بینی افزود: هر چقدر میزان زمان و تماس صوت با گوش بیشتر باشد به تبع آن مشکلات بیشتری برای گوش حادث می‌شود همچنین فواصل زمانی استفاده نیز مهم است و باید در فواصل زمانی استراحت نیز گنجانده شود.

رزم‌پا تصریح کرد: اگر استفاده و تماس صوتی گوش محدود نشود و زمان استفاده بیشتر شود می‌تواند باعث کاهش شنوایی عصبی گوش شود که این آسیب بیشتر در فرکانس ۴ هزار رخ می‌دهد که اگر زمان بگذرد فرکانس‌های بالا و پایین‌تر از ۴ هزار نیز آسیب دهنده می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اولین علامت آسیب به گوش را وزوز گوش دانست و افزود: اگر مدت زمان استفاده بیشتر شود می‌تواند در مراحل پیشرفته به سنگینی گوش منجر شده و در مراحل بعدی حتی به عدم تحمل صدا بینجامد.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران به افرادی که از هدفون استفاده می‌کنند توصیه کرد: افراد دقت داشته باشند که میزان صدای هدفون کم باشد؛ مدت استفاده از هدفون محدود باشد و به طور مداوم و پشت سر هم از هدفون استفاده نکنند و البته به فواصل زمانی خاصی با نوار گوش یا مراجعه به متخصص گوش‌، حلق و بینی سلامت گوش خود را چک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha