سلامت نیوز : مدیر عامل انجمن دیابت ایران گفت: افراد دیابتی که می‌خواهند روزه بگیرند باید با استفاده از گلوکومتر روزانه قند خود را کنترل کنند، اگر میزان قند خونشان به زیر 60 میلی‌گرم می‌رسد باید از روزه گرفتن پرهیز کنند.

کامران نیکوسخن در گفت‌وگو با فارس، در مورد بیماران دیابتی که تمایل به روزه گرفتن دارند گفت: این بیماران باید قبل از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنند تا در مورد چگونگی کنترل قند خون، شیوه درمان و آموزش‌های کنترل دیابت آگاهی داشته باشند.

وی ادامه داد: برای چگونگی کنترل قند باید قبل از ماه رمضان قند خون آنها کنترل شده باشد چرا که با انجام یک آزمایش نمی‌توان میزان قند خون را تعیین کرد. قند خون تابع شرایط مختلفی است و باید آزمایش آن طی ۳ماه انجام شود و قبل از ماه و در طول ماه رمضان مرتب به وسیله دستگاه تست قند خون اندازه‌گیری شود.

نیکوسخن گفت: قند خون متعادل زمانی است که وقتی فرد ناشتا است میزان قندخون زیر 130 و در دو ساعت بعد از غذا باید میزان قندخون زیر 180 باشد . بنابراین کنترل میزان قند خون قبل از ماه رمضان برای افراد دیابتی الزامی است.

وی افزود: اکثر بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند چون خطر افت شدید قند خون وجود دارد نباید روزه‌داری کنند مگر افرادی باشند که مقدار انسولین خود را دقیق اندازه‌گیری کرده، نسبت به آن آگاه باشند در غیر این صورت از روزه‌داری منع می‌شوند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: بیمارانی که با قرص های خوراکی قند خود را کنترل می‌کنند بستگی به مقدار مصرف، اگر آن را کنترل می‌کنند می‌توانند روزه‌ بگیرند البته باید حتماً با پزشک معالج مشورت کنند و مطلع شوند چگونه قرص‌های کنترل قند را به هنگام افطار و سحر مصرف کنند.

وی تصریح کرد: بعضی از بیماران دیابتی با دارو برخی دیگر با قرص های خوراکی قند خود را کنترل می‌کنند و بعضی دیگر با انسولین قند خود را کنترل می‌کنند.

نیکوسخن گفت: بیماران دیابتی که قرص نمی‌خورند نیز باید قند خون خود را کنترل کنند چرا که گرسنگی طولانی مدت، قند خون را به شدت بالا می‌برد.

نیکوسخن گفت: دانش و اطلاعات دیابتی بسیار مهم است و اگر کسی می‌خواهد روزه بگیرد باید حتماً مطالعه داشته باشد تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دارو و اینکه دچار عوارض دیابت نشود بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: دیابتی‌هایی که دچار عوارض دیابت مانند بیماریهای چشمی، قلبی، کلیوی و فشار خون هستند از روزه گرفتن منع می‌شوند چرا که به این اندامها آسیب وارد می‌شود.

نیکوسخن ادامه داد: افراد دیابتی که می‌خواهند روزه بگیرند باید با استفاده از گلوکومتر روزانه قند خود را کنترل کنند ، اگر میزان قند خونشان به زیر 60 میلی‌گرم می‌رسد باید از روزه گرفتن پرهیز کنند. بهترین زمان‌هایی که افراد باید در این ایام  به اندازه‌گیری قندخون اقدام کنند، دو ساعت قبل و دو ساعت بعداز افطار و در طی روز است.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران گفت: اجازه روزه‌داری به افراد دیابتی فقط از طریق پزشک معالج انجام می‌شود که متأسفانه در مواردی دیده شده که یک پزشک تجویز کلی می‌دهد در صورتی که پزشک معالج از شرایط بیمار خود فقط آگاه است و اطلاعات وی را می‌داند. در هر صورت بیمار دیابتی باید از دو ماه قبل از روزه‌داری خود را آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha