سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 78295

سلامت نیوز : یک متخصص ارتوپدی گفت: درصدی از افرادی که از ضایعه اسکولیوز(انحراف ستون فقرات) رنج می‌برند به شکل مادرزادی و ژنتیکی به این بیماری دچار شدند.

دکتر فرشید باقری در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: انحراف ستون فقرات از محور طبیعی بدن و در خلاف جهت و به صورت S شکل موجب تغییر شکل ستون فقرات می‌شود.

وی در رابطه با نقش وراثت در بروز این ضایعه، عنوان کرد: بخشی از افرادی که از اسکولیوز رنج می‌برند افرادی هستند که دارای ژن‌های قوی برای این نوع انحراف هستند که البته این افراد کمتر از 10 درصد را تشکیل می‌دهند اما بخش زیادی از افراد به صورت اکتسابی و با دلایل نامعلوم انحراف در ناحیه ستون فقرات آنها ایجاد می‌شود.

این دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماران مادرزادی اسکولیوز اشاره کرد و گفت: از زمانی که فرد به دنیا می‌آید این نقص در تشکیل استخوان مهره و یا تفکیک این مهره‌ها وجود دارد چرا که فرآیند تشکیل مهره و جدا شدن آن در زمان نوزادی اتفاق می‌افتد.

باقری ادامه داد: گاهی اوقات این انحراف در ستون فقرات دختران 9 تا 15 ساله نیز به وجود می‌آید و خانواده‌ها دلیل آن را انجام حرکات اشتباه در نشستن و راه رفتن و غیره می‌دانند که به هیچ عنوان تصور درستی نیست چرا که اسکولیوز به صورت اکتسابی و به علت نامعلوم به وجود می‌آید.

این متخصص به اهمیت روند رشد افراد در پیشرفت این انحرافات اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که اسکولیوز در روند رشد ایجاد می‌شود اما این‌گونه نیست و روند رشد تنها در پیشرفت آن تاثیر می‌گذارد.

باقری، زمان تشکیل اسکولیوز را در بهبود رفع انحراف آن موثر دانست و افزود: هر چه فاصله زمانی بین به وجود آمدن اسکولیوز و بلوغ بیشتر باشد انحراف نیز شدیدتر می شود و در صورتی که این انحراف در سنین پایین به وجود بیاید از بین بردن آن به دلیل پیشرفت انحراف دشوارتر می‌شود.

گفتنی است، اسکولیوز به معنای انحراف جانبی ستون مهره است. وقتی ستون فقرات را از جلو نگاه می‌کنیم به صورت یک خط صاف عمودی دیده می‌شود و وقتی این خط، قوسی شکل می‌شود به آن اسکولیوز می‌گویند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha