سلامت نیوز : واسکولیت به معنی التهاب رگ‌های خونی است و علت اصلی بروز آن تحریک سیستم ایمنی بدن است. علایم بالینی واسکولیت بسیار متعدد و پراکنده است و بیشتر در سرخرگ‌ها دیده می‌شود. این بیماری واگیردار نیست اما نمی‌توان مانع از ایجاد آن شد.

دکتر بابک تمیزی فرد، استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با (ایسنا) ، درباره این بیماری گفت: به التهاب و یا ورم جداره رگ واسکولیت می‌گویند که انواع مختلفی دارد و می‌تواند رگ‌های ریز، درشت و شریان‌های اصلی و حتی مویرگ‌های بدن را درگیر کند.

وی با بیان اینکه واسکولیت موجب ضخامت جداره رگ و کم عمق شدن مجرا‌های داخلی خون می‌شود،‌ ادامه داد: دیواره رگ‌ها بر اثر این بیماری ورم کرده و در برخی مواقع امکان باعث پاره شدن رگ‌ها و خونریزی داخلی نیز وجود دارد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه خونریزی در اعضایی مانند مغز، کلیه و ریه خطراتی برای بیمار به همراه دارد، افزود: غیر از آسیبی که این بیماری به رگ‌ها وارد می‌کند، می‌تواند باعث آسیب به اندام و بافت‌هایی شود که نیازمند تامین خون به وسیله این رگ‌ها است.

تمیزی فرد با اشاره به اینکه واسکولیت‌ها دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شوند، گفت: واسکولیت اولیه که هیچ زمینه‌ای برای آن پیدا نشده است و واسکولیت ثانویه که در اثر بیماری روماتیسمی مانند لوپوس و غیره ایجاد می‌شود و شیوع بالاتری نسبت به نوع اولیه دارد.

وی افزود: علل محیطی مانند استرس و سیگار کشیدن نیز به علت اینکه ضربات قلب را افزایش می‌دهند ممکن است موجب بروز واسکولیت شود.

استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تب، تعرق، خستگی مفرط و کاهش وزن را از علائم اولیه واسکولیت عنوان کرد و افزود: این بیماری دارای علایم گوناگونی دارد که در افراد مختلف متفاوت است.

تمیزی فرد ادامه داد: ایجاد لکه‌های قرمز بر روی پوست، خونریزی بینی، دردناک شدن چشم، ضعیف و درد عضلات، سرفه و تنگی نفس، ادرار خونی و سردرد از دیگر علایم واسکولیت است.

وی با بیان اینکه که این علایم کاملا غیراختصاصی است و این یک علامت ثابت ندارد، اضافه کرد: شیوع واسکولیت در بین بیماری‌های التهابی کمتر از یک درصد است و معمولا در کنار سایر بیماری‌های التهابی دیده می‌شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه اکثر انواع واسکولیت از بیماری‌های خود ایمنی می‌باشد، تصریح کرد: در بیماری‌های خود ایمنی مکانیسم دفاعی بدن به قسمت‌های سالم حمله کرده و باعث التهاب می‌شود.

تمیزی فرد علت اصلی بیماری واسکولیت را تحریک سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و افزود: برخی عفونت‌ها و یا داروها نیز باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه تشخیص به موقع واسکولیت اهمیت زیادی دارد، گفت: پس از تشخیص واسکولیت باید نوع آن مشخص شود زیرا درمان این بیماری بستگی به شناخت نوع واسکولیت دارد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه برخی از انواع واسکولیت با درمان‌های ساده دارویی قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: در برخی دیگر انواع این بیمار نیازمند درمان‌های سخت‌تر و حتی جراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha