سلامت نیوز : یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: نوجوان با ایجاد پیوندهای مثبت و مستحکم با خانواده، نظارت‌های والدین در رفتار فرزندان و روابط آنان با همسالانشان و تعیین قوانین ثابت و شفاف رفتاری و گفتاری در خانواده، ایفای نقش فعال از سوی والدین در زندگی فرزندان، داشتن عملکرد موفق تحصیلی و اجتماعی، پایبندی به باورهای مذهبی و پذیرفتن هنجارهای جامعه در مورد مصرف مواد، در مقابل گرایش به مصرف مواد محافظت می‌شوند.

دکتر مانلی صادقی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه دوره نوجوانی و بلوغ پرخطرترین دوران زندگی از نظر ابتلا به سوء مصرف مواد است، گفت: گروه سنی 13 تا 19 سال دوره نوجوانی اطلاق می شود.

وی در ادامه افزود: در این مرحله نوجوان دچار تغییرات جسمی، احساسی و شخصیتی می شود و برای اثبات هویت خود ممکن است در مقابل هنجارهای پذیرفته شده جامعه و قوانین تبیین شده توسط والدین عصیان کند.

این متخصص پزشکی اجتماعی گفت: در اوایل دوره نوجوانی بیشترین احتمال مواجهه شدن با مواد وجود دارد. چالش‌هایی که نوجوان با آن مواجه می‌شود تنها به تغییرات فیزیولوژیک و شخصیتی وی محدود نمی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مشکلات تحصیلی، فعالیت‌های اجتماعی، دسترسی بیشتر به مواد و نیاز به پذیرفته شدن از طرف دوستان و همسالان نوجوان را به رفتارهایی مانند سیگار کشیدن یا سوء مصرف مواد دیگر سوق می دهد.

دکتر صادقی با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوان با نظام آموزشی اسلامی، خانوادگی و اجتماعی سر و کار دارد، گفت: تحقیقات نشان داده است که آن دسته از برنامه های پیشگیری که در کاهش عوامل خطر و تقویت عوامل محافظت کننده تاکید داشته‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

وی در خصوص عوامل محافظت کننده پیشگیری از سوء مصرف مواد در نوجوان گفت: نوجوان با ایجاد پیوندهای مثبت و مستحکم با خانواده، نظارت‌های والدین در رفتار فرزندان و روابط آنان با همسالانشان و تعیین قوانین ثابت و شفاف رفتاری و گفتاری در خانوده، ایفای نقش فعال از سوی والدین در زندگی فرزندان، داشتن عملکرد موفق تحصیلی و اجتماعی، پایبندی به باورهای مذهبی و پذیرفتن هنجارهای جامعه در مورد مصرف مواد، در مقابل گرایش به مصرف مواد محافظت می شوند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه مصرف مواد توسط والدین و نگرش مثبت آنها به مصرف این مواد از عوامل اصلی و تاثیرگذار در گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد است، گفت: مدیریت ضعیف والدین به ویژه وقتی فرزند دچار اختلالات رفتاری و خلقی است، رفتارهای ضد اجتماعی و پرخاشگری در سنین پایین یا اوایل جوانی، شکست تحصیلی و احساس بیگانگی و سرکشی، دلبستگی اندک به محیط زندگی، نقل و انتقال و جابجایی، در دسترس بودن مواد و شروع مصرف مواد (حتی به صورت مصرف الکل یا دخانیات) در سنین پایین موجبات گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد را فراهم می کند.

دکتر صادقی در پایان یادآور شد: برنامه‌های پیشگیری باید انواع مختلف مصرف مواد از قبیل دخانیات، الکل، مواد مخدر، مواد محرک و حتی داروهای نیروزا را تحت پوشش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha