یك متخصص زنان و زایمان گفت: سندرم تخمدان پركیست شایع‌ترین علت نازایی است كه در تبریز شیوع بالایی دارد و حدود 25 درصد از علل نازایی را تشكیل می‌دهد.

دكتر لیدا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب، افزود: سندرم تخمدان پركیست یا همان «PCO» به صورت مشخص زنان را در دهه‌ سوم زندگی گرفتار می‌كند.


به گفته‌ وی، این سندرم امروزه در بین دختران 15 تا 20 ساله نیز شیوع پیدا كرده و علایم این بیماری شامل اختلالات غددی ثانویه، عدم تخمك‌گذاری، چاقی قبل از قاعده شدن اولیه، افزایش رشد موهای زاید، درد مزمن لگن، افزایش جوش صورت، قطع قاعدگی بعد از قاعدگی‌های نرمال، بزرگی تخمدان‌ها و مهمتر از همه نازایی می‌باشد.


وی افزود: سندرم تخمدان پركیست، ممكن است در زنانی كه برای باردار شدن دچار مشكل هستند، بارز شود. مهمترین علت این سندرم، تغییر سطوح هورمون‌ها در بدن است.


دكترحیدری تصریح كرد: زنانی كه در فامیل درجه یك خود به خصوص خواهرانی با این سندرم هستند، نسبت به ابتلاء مستعدترند.


این پزشك متخصص با بیان این مطلب كه تشخیص زودهنگام و درمان این سندرم می‌تواند خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را كاهش دهد، افزود: بیمارانی كه در مراحل ابتدایی این سندرم هستند و تمایل به باردار شدن دارند، می‌توانند از داروهای محرك تخمك‌گذاری برای باردار شدن استفاده كنند و جراحی آخرین روش انتخاباتی برای درمان است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha