سلامت نیوز : رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه بیمهٔ تکمیلی برای سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار است، ادامه داد: بیمه تکمیلی تنها به ۳۰ درصد سالمندان اختصاص پیدا کرده است.

"حسین نحوی نِژاد" در در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سند ملی سالمندان گفت: نیاز به تدوین سند ملی سالمندان از زمانی احساس شد که ابهاماتی در وظایف شورای ملی سالمندان به چشم آمد. از این رو با توجه به نیازهای سالمندان و قوانینی که در این زمینه وجود دارد، این سند تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه این سند هنوز به هیات دولت نرفته است، اظهار داشت: با این وجود سند ملی سالمندان جز اسناد رسمی وزارت تعاون پذیرفته شده است که دستگاه‌های دیگر نیز از آن تمکین می‌کنند.

نحوی نِژاد در توضیح روند رشد سند ملی سالمندان گفت: برپایی چندین سمینار و همایش ملی باعث شده تا روند رسیدن به این سند سرعت بگیرد و مردم با این طرح بیشتر آشنا شوند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۲۰ استان به این طرح پیوسته‌اند، بیان کرد: اشاعهٔ این طرح از مرداد ۹۱ از استان خراسان جنوبی شروع شده است سپس در استانهای دیگر نیز شورایی با عنوان شورای ساماندهی سالمندان شکل گرفت تا تمامی دستگاه‌ها ملزم شوند برای سالمندان برنامه‌های ویِژه‌ای داشته باشند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان خاطرنشان کرد: در این سند بسته‌ای نیز برای سیستم بیمه پیشنهاد شده است که تحقق این مهم نیازمند تحول بنیادی سیستم بیمه و وجود آیین نامهٔ پشتیبان است.

وی ادامه داد: با اینکه ۹۰ درصد سالمندان سالمندان کشور تحت پوشش بیمه پایهٔ درمانی هستند اما بیمهٔ تکمیلی برای آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بیمه تکمیلی بیشتر درمان‌های پیچیدهٔ پزشکی و جراحی‌ها را پوشش می‌دهد که در سن سالمندی بیشتر است.

نحوی نِژاد افزود: با توجه به آمار وزارت بهداشت سالمندان ۸ درصد کل جامعه را تشکیل می‌دهند اما ۲۶ درصد ضریب اشغال تخت برای آن‌ها است در حالیکه بیمه تکمیلی تنها به ۳۰ درصد سالمندان اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیمه‌های موجود در کشور پیشگیری محور نیستند، اضافه کرد: برای شناسایی و سرمایه گزاری آسیب هیچ راهی در سیستم بیمه کشور پیش بینی نشده است.

مشاور رییس سازمان بهزیستی در مورد بسته پیشنهادی بهزیستی تشریح کرد: بهزیستی بستهٔ جدیدی را با عنوان بیمه مراقبت طولانی مدت از سالمندان پیشنهاد داده است که در این طرح همهٔ هزینه‌های درمانی سالمندان از جمله ویزیت سرپایی، بستری در بیمارستان‌ها، هزینه تشخیص‌های پزشکی، هزینه اعزام امبولانس برای حمل سالمند بیمار به مراکز درمانی و توانبخشی، هزینه تهیهٔ داروهای گرانقیمت برای بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها و حتی هزینه‌های خانه‌داری نیز پیش بینی شده است.

وی برقرای آرامش فکری فرد برای تامین نیازهای وی در دورهٔ سالمندی را یکی از زمینه‌های تحقق رفاه در جامعه دانست و افزود: برای تامین هزینه‌های بیمهٔ درمانی سالمندان سه منبع پیشنهاد شده است که یکی از آن‌ها مالیات‌های مردم است زیرا طبیعی است که مالیات‌های اخذ شده از مردم باید صرف رفاه و توسعهٔ کشور شود و اجرایی شدن بیمه مراقبت طولانی مدت از سالمندان یکی از مصادیق رفاه افراد جامعه در دورهٔ سالمندی است.

نحوی‌نژاد دیگر راه‌های تامین هزینهٔ بیمه مراقبت طولانی مدت از سالمندان را نام برد و افزود: راه دیگر این است که بخشی از هزینه‌های بیمه توسط خود مردم طی دوره‌های طولانی مدت پرداخت شود یا اینکه نهادهای رفاهی به جای پرداخت مستمری به سالمند روی مسائل بیمه‌ای فرد سرمایه‌گذاری می‌شود تا نیازمندی‌های دوره سالمندی فرد از طریق بخش‌های غیردولتی عهده‌دار خدمت پرداخت شود.

راه‌اندازی اولین پرتال سالمندی در کشور

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از راه‌اندازی اولین پرتال سالمندی در کشور به آدرسsnce.ir خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی فضای مجازی ایجاد کرده است تا سالمندان اطلاعات مورد نیاز خود را به لحاظ اداری دریافت کنند و تقاضا، پیشنهادات و انتقادات خود را با سازمان در میان بگذارند.

به گفته نحوی نژاد در این سایت مصوبات آخرین جلسات سازمان در مورد مشکلات سالمندان نیز قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha