چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 78322

حتما برای‌تان اتفاق افتاده که یک روز تلفن همراه‌تان را در خانه جا بگذارید و تمام آن روز را کلافه و سردرگم سر کنید. استفاده از وسایل الکتریکی جزء لاینفک زندگی‌های امروزی شده.

سلامت نیوز : حتما برای‌تان اتفاق افتاده که یک روز تلفن همراه‌تان را در خانه جا بگذارید و تمام آن روز را کلافه و سردرگم سر کنید. استفاده از وسایل الکتریکی جزء لاینفک زندگی‌های امروزی شده. هر چقدر هم که بگوییم اینها ابزار هستند و باید در خدمت ما باشند، بیشتر اوقات این ما هستیم که در خدمت تکنولوژی مدرن هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز ؛ طوری که حتی یک روز را هم بدون آنها نمی‌توانیم سر کنیم. روزی که برق می‌رود، کامپیوتر‌مان خراب می‌شود، تلفن خانه قطع می‌شود و... حتما بسیاری از کارهای ما ناتمام می‌ماند اما تصور کنید آدم‌هایی در همین دنیای پر از تکنولوژی هستند که این وسایل را تاب نمی‌آورند. آنها به امواجی که هر کدام از این وسایل الکتریکی ساطع می‌کنند واکنش نشان می‌دهند و دچار حساسیت بیش از حد به امواج الکترومغناطیسی (EHS)هستند. این داستان واقعی یکی از آنهاست.

این حساسیت از کجاست؟

واقعیت این است که ما انسان‌ها چیزی فراتر ازگوشت و خون هستیم و سیستم الکترومغناطیسی پیچیده‌ای داریم. این به آن معناست که این احتمال وجود دارد با امواج الکترومغناطیسی خارجی تداخل داشته باشیم. مشکل اینجاست که اهمیت تاثیر این امواج بر سلامت انسان‌ها ناشناخته است. زمانی که برای اولین بار در سال 1970 حساسیت الکترومغناطیسی مطرح شد، بیشترین مقصر را کامپیوتر و به خصوص مانیتورهای جدید می‌دانستند. امواج الکترومغناطیسی از این مانیتورها قوی‌تر است. درست است که این صفحه‌ها در حال حاضر LCD یا پلاسماست اما باز هم کمی موج منتشر می‌کند .

مشکل جولیا تیلورچیست؟

جولیا تیلور 53 ساله وقتی دید همیشه سردرد دارد به پزشک خانواده مراجعه کرد. او این سردردها را به علائم یائسگی نسبت می‌داد اما هر نوع مسکن و درمان خانگی و حتی هورمون درمانی کارساز نبود. او می‌گوید: «داشتم دیوانه می‌شدم. پزشکان هیچ مشکلی در من نمی‌دیدند و من از هر نظر سالم بودم اما سرم همچنان در حال انفجار بود. نمی‌توانستم کار کنم و همیشه خسته بودم. یک بار 4 شب پشت سرهم نتوانستم بخوابم.» جولیا معتقد است علائم زمانی که آنها برای خانه وایمکس تهیه کردند بروز پیدا کرد. او می‌گوید: «قبل از آن من خوب بودم و زمانی که از خانه دور بودم احساس بهتری داشتم اما به محض اینکه وارد خانه می‌شدم، سرم درد می‌گرفت.»

علائم این بیماری چیست؟

شایع‌ترین واکنش برای فرد حساس به فرکانس‌های الکترومغناطیسی احساس سوزش و گرما در مناطق تحت تاثیر است. این حالت ممکن است صورت، یک طرف سر یا بخشی از بدن را در بر بگیرد که معمولا شبیه آفتاب سوختگی است. همچنین ممکن است علائم فیزیکی مانند خارش پوست یا لکه و همچنین مشکلات چشم و خشکی آن را در بر بگیرید. بعضی از شایع‌ترین علائم الکترومغناطیسی این موارد را شامل می‌شود:احساس گرما و سوزش چهره مانند آفتاب سوختگی، خشکی شدید غشای مخاطی گلو و چشم، مشکل در تمرکز و از دست دادن حافظه و سرگیجه، احساس آنفلو‌آنزا، سردرد و تهوع، دندان درد و فک درد، درد در عضلات و مفاصل و تپش قلب. بعضی از این نشانه‌ها می‌تواند به استفراغ و خواب‌آلودگی، بی‌حالی و استرس هم ختم شود که همگی نشانه‌های آشکار واکنش خود ایمنی به زندگی است.

عاقبت جولیا چه شد؟

سردردهای جولیا همیشگی بود. این دردها گاهی آنقدر شدید بود که فرصت یک خواب مناسب شبانه و معقول را از او می‌گرفت طوری که مثل خوابگردها شده بود و مدام راه می‌رفت. خب چرا هیچ‌چیز کارساز نبود زیرا دچار حساسیت به وسایل الکتریکی است. او به هر اشعه‌ای که از طریق امواج تلفن،‌ موبایل، تلویزیون و لامپ‌های فلورسانت تولید شده باشد، حساسیت دارد. به طور خلاصه او به زندگی مدرن حساسیت دارد. در نهایت جولیا و خانواده‌اش مجبور به نقل مکان شدند؛ جایی که کمتر نشانی از اشعه‌های تلفن همراه است. با اینکه جولیا هنوز سردرد دارد اما دردهایش بسیار خفیف‌تر شده و زندگی برایش قابل تحمل‌تر شده است.

این بیماری چقدر شایع است؟

بعضی گزارش‌ها تخمین می‌زنند 5 درصد جمعیت،  علائم بیماری حساسیت به وسایل الکتریکی را دارند. براساس یكسری تحقیقات ممکن است بسیاری از ما حساسیت به این وسایل داشته باشیم و متوجه نباشیم. هر کسی پتانسیل مبتلا شدن به این بیماری را دارد. هر سلولی در بدن، مغز یا سیستم عصبی وابسته به سیگنال‌های الکتریکی است اما برخی افراد حساسیت بیشتری دارند. علائم این نوع حساسیت می‌تواند پراکنده باشد و تشخیص و پیگیری آن را سخت‌تر کند. البته محققان معتقدند تعداد افرادی که دارای حساسیت‌های شدید به تکنولوژی هستند در حال افزایش است. در تعداد کمی از آنها این حساسیت به‌قدری شدید می‌شود که مجبور می‌شوند کار و محل زندگی خود را رها کنند و به قسمت‌هایی بروند که هنوز استفاده از تکنولوژی گسترش پیدا نکرده است.

جولیا تنها نیست!

آدم‌هایی مانند جولیا این روزها در حال افزایش هستند. هانا متکالف 35 ساله هم به امواج الکترومغناطیسی حساس است وحتی نمی‌تواند نزدیک تلفن یا حتی تبلت شود. او زمانی که در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد دچار سردردهای شدید و دل درد می‌شود و حتی نگران است سلامت جنین در حال رشد در رحمش در معرض خطر قرار گیرد. او سال 2010 هم دچار سقط جنین شد که دلیلش نور لامپ‌های مهتابی بود. او می‌گوید: « بسیاری از وسایل مدرن امروزی مانند تلفن‌های همراه، آی‌پدها و اجاق‌های مایکرویو دارای امواجی هستند که مرا بیمار می‌کنند. اکنون که باردار هستم شرایط بسیار بدتر شده و من تا آنجایی که ممکن است باید سعی کنم از این وسایل دوری کنم.» این شرایط حتی باعث شده هانا شغل خود را رها کند و بیشتر وقتش را در خانه بگذراند. در خانه او هیچ کس حق استفاده از تلفن همراه، لپ‌تاپ و آی‌پد را ندارد و حتی یک لامپ کم مصرف هم روشن نیست. حساسیت هانا به امواج الکترومغناطیسی به قدری شدید است که او به یک روستا نقل مکان کرده و همراه با همسر 34 ساله خود در آنجا زندگی می‌کنند. جولیا در برابر تونی کلیف جزو افراد خوش‌شانس است. تونی کلیف آنقدر حساسیتش شدید است که خانه را با نور شمع روشن نگه‌ می‌دارد. او نمی‌تواند تلویزیون تماشا کند یا  حتی از کتری برقی برای جوشاندن آب استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha