چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 78326
سلامت نیوز : نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی مدیركل منابع طبیعی استان گیلان را به دلیل جلوگیری از تخریب جنگل «شفارود» كتك زد. این نماینده «رحمانی» را به جرم مخالفت با افزایش پروانه بهره‌برداری از جنگل «شفارود» در یك جلسه رسمی كتك زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ همین مسئله هم باعث شد تا سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی در نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور خواستار برخورد با نماینده خاطی شود. آرمون، رئیس این سازمان همچنین از تمام مسئولان، تشكل‌ها، رسانه‌ها و بخصوص شهروندان خواست تا از مدیركل منابع طبیعی استان گیلان حمایت كنند تا از تكرار حوادث تلخ اینچنینی جلوگیری شود.

كتك خوردن از خودی و غیرخودی

كتك خوردن «رحمانی» مدیركل منابع طبیعی استان گیلان از نماینده تالش، نخستین اتفاق تلخ از این دست نیست. به موازات ضرب‌وشتم محیط‌بان و جنگل‌بان توسط شكارچیان غیرمجاز كه در بسیاری از مواقع به مرگ محیطبانان و جنگل‌بانان منجر شده است، كتك خوردن كاركنان سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی از صاحبان قدرت در دستگاه‌های مختلف به داستانی تلخ و بی‌پایان تبدیل شده است. تاكنون 113 محیطبان توسط شكارچیان غیرمجاز به شهادت رسیده‌اند. همچنین 420 جنگل‌بان در سه دهه گذشته كشته دچار نقص عضو شده‌اند. اما آنها از پشت سر هم در امان نیستند. جاده‌ها و چوب‌بری‌ها در جنگل‌های شمال همواره طرفدارانی در میان صاحبان قدرت دارند.

بسیاری از طرح‌هایی كه در محیط‌های جنگلی اجرا می‌شودمعمولا با حمایت یك نماینده مجلس روبه‌رو می‌شود تا در اكثر تخریب‌های محیط‌زیستی حداقل پای یك نمایند مجلس در میان باشد. برای مثال جاده ابر یكی از علاقه‌مندی‌های برخی از نمایندگان مجلس است. نمایندگانی كه تعداد آنها گاهی به سه نفر هم می‌رسد. اما امروز كه بخشی از جنگل تخریب شده و رانش زمین را به جان مردم محلی انداخته است هیچ واكنش از آنها دیده نمی‌شود. این درحالی است كه نمایندگانی كه پشت طرح‌های عمرانی در مناطق محیط‌زیستی می‌مانند همواره مدعی‌اند كه به‌دنبال اجرای مطالبات مردمی هستند. مطالباتی كه معمولا در زمان انتخابات بیشتر نمود پیدا می‌كند.

زیاده‌خواهی نماینده تالش

اسماعیل آرمون، رئیس سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرب‌وشتم چندی پیش مدیركل منابع طبیعی استان گیلان از سوی نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: به دلیل عدم تمكین مدیركل منابع طبیعی استان گیلان در هنگام ماموریت به زیاده‌خواهی نماینده شهرستان تالش در مجلس شورای اسلامی در تقاضای صدور مجوز افزایش بهره‌برداری از جنگل‌های تالش برای شركت بهره‌برداری جنگل شفارود، این مدیركل مورد فحاشی و ضرب‌وشتم مستقیم این نماینده مجلس در حضور تعدادی از مدیران استانی و كشوری قرار گرفت. آرمون با بیان اینكه این نماینده پس از این اقدام ناشایست آن را در منطقه به عنوان دفاع از مردم تالش اعلام كرده است، می‌گوید: البته جای تاسف است كه رسانه‌های استان نیز در مقابل این اقدام غیرفرهنگی و ناشایست سكوت كرده‌اند.

تا این سوال از سوی افكارعمومی پیش بیاید كه كدام قانون در كدام مجلس توهین و ضرب‌وشتم یك مامور دولتی را از سوی نماینده مجلس به عنوان ابزاری برای دفاع از مردم تعیین كرده است كه نماینده مجلس به چنین رفتاری دست یازیده است؟ این درحالی است آرمون می‌گوید: «پیش از این سابقه نداشته كه یك نماینده یا حتی مدیران خواستار افزایش بهره‌برداری از منابع طبیعی به نفع یك شركت خاص شود و این موضوع برای اولین بار است كه رخ می‌دهد.»رئیس سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان با اشاره به اعلام شكایت از این نماینده و پیگیری آن در مراجع مربوطه، می‌گوید: قطعا عدم برخورد شایسته با چنین رفتارهای ناصواب، امنیت تمامی عوامل اجرایی و حراستی از منابع ملی در انجام ماموریت‌شان را مورد تهدید قرار داده و به مخاطره خواهد انداخت.

زیر گرفتن رئیس محیط‌زیست آستارا با كمپرسی شهرداری

ترس و هشدار رئیس سازمان نظام مهندسی كشاورزی گیلان درباره عدم امنیت كاركنان سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست بی‌دلیل نیست. چندی پیش برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه لوندویل توسط شهرداری آستارا باعث واكنش محیط‌زیست آن شهر شد اما شهردار آستارا نه تنها قوانین محیط‌زیست را رعایت نكرد كه به راننده خود دستور داد تا «ساسان اكبری‌‌پور» رئیس اداره محیط‌زیست آستارا كه مانع برداشت شن و ماسه رودخانه شده بود را زیر بگیرد. اكبری‌پور شانس آورد كه جراحات وارده سطحی بود اما كسی فراموش نمی‌كند كه شهردار آستار تنها اكبری‌پور را زخمی نكرد كه بلكه به قوانین مصوب مجلس برای حفاظت از محیط‌زیست توهین كرد.

از سوی دیگر شهرداری با برداشت بی‌رویه شن هم كیان رودخانه را به خطر انداخت و هم زندگی زیستمندان و ماهیان این دریا را در معرض خطر قرار داد كه یكی از دلایل محكم برای انقراض ماهیان بومی است. از سوی دیگر به متخلفان هم یاد داد كه به راحتی می‌توانند از روی قوانین محیط‌زیست و كاركنان آن بگذرند. این اتفاق‌ها باعث می‌شود تا آرمون ضمن تقاضای برخورد قانونی و منطقی با چنین رفتارهایی كه آن را زورگویی‌های رضاخانی توصیف می‌كند، بگوید: انتظار می‌رود مسئولان از جمله رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین رسانه‌ها با حساسیت و قاطعیت بیشتری نسبت به این موضوع وارد عمل شوند تا بیش از پیش شاهد شهامت و قاطعیت در انجام مسئولیت‌های محوله از سوی مدیران منابع طبیعی باشیم.

ضرب‌وشتم رئیس محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه با بازوی مكانیكی

ضرب‌وشتم مدیران دولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی تنها به نمایندگان مجلس و شهرداران اختصاص ندارد. بی‌حرمتی به این حوزه و مدیران و دست اندركاران آن آنقدر زیاد شده است كه مدیران و كاركنان محیط‌زیست و منابع طبیعی از شركت‌های مجری هم كتك می‌خورند. برای مثال زمانی كه ماموران محیط‌زیست آستانه اشرفیه در مقابل برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه «سفیدرود» ماندند،كاركنان آن با بیل مكانیكی بازوی رئیس اداره محیط‌زیست این شهر را زخمی‌كردند. آنطور كه مدیركل حفاظت محیط‌زیست گیلان می‌گوید: «ماموران حفاظت محیط‌زیست پس از مشاهده تخلف متخلفان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه سفیدرود دستور توقف عملیات را دادند كه راننده از این دستور تمكین نكرد و بازوی بیل مكانیكی را برای ضرب و جرح ماموران چرخاند كه این چرخش موجب زخمی شدن رئیس محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه از ناحیه دست و پای چپ او شد. شركت برداشت كننده «عقاب» نام دارد.

نامه به دفتر مقام معظم رهبری

آرمون می‌گوید كه برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی نامه‌ای از سوی سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان برای رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده كه در آن خواستار برخورد با این نماینده متخلف و جلوگیری از اقدامات مشابه شده است. مهندس امیر عبدوس، مدیركل محیط‌زیست گیلان نیز با محكوم كردن این اقدام ناشایست و چنین برخوردهایی با مسئولان حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی خواستار برخورد قاطع مسئولان ذی‌ربط در این خصوص شد.او همچنین تاكید می‌كند كه نباید اجازه دهیم هزینه حفاظت از محیط‌زیست در استان گیلان تا حدی بالا برود كه منجر به كتك خوردن و ضرب‌وشتم مدیران محیط‌زیست و منابع طبیعی شود.

دوران گردنه‌گیری و قلدری به پایان رسیده است

رحمانی مسئول امور مجلس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در مورد پیگیری پرونده ضرب‌وشتم مدیركل منابع طبیعی استان گیلان توسط یكی از نمایندگان مجلس، می‌گوید: اكنون پرونده توسط استانداری و خود شخص مدیركل منابع طبیعی استان گیلان در حال پیگیری است. او با بیان اینكه اكنون دوران گردنه‌گیری و قلدری به پایان رسیده است، می‌گوید: «در شأن یك نماینده مردم نیست كه با یك مدیر اجرایی كه به وظایف خود عمل می‌كرده گلاویز شده و او را مورد ضرب‌وشتم قرار دهد.»

او كه نماینده سابق مجلس بوده است، می‌گوید: «نمایندگان اجرای قانون در چارچوب قانونی به ایفای وظایف خود می‌پردازند و برایشان مهم نیست كه نماینده مجلس، وزیر یا هر شخص دیگری بخواهد به دلیل داشتن یك سمت، وظیفه خود را به انجام نرساند، چرا كه این قبیل رفتارها به هیچ وجه شایسته نیست.»همچنین در پی وقوع این حادثه، شماری از انجمن‌ها و NGOهای طرفدار محیط‌زیست نظیر موسسه سبزكاران گیلان، جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط‌زیست گیلان، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست گیلان و انجمن طرفداران توسعه انزلی با نگارش نامه‌ای خطاب به حشمتی، رئیس كل دادگستری استان گیلان خواستار بستن راه تكرار چنین خطاهایی و جلوگیری از باب شدن این روند ناصواب شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha