رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اعلام این كه خدمات تشخیصی – درمانی سل به طور رایگان در مراكز دولتی ارایه می‌شود، گفت: درمان سرپایی سل صد در صد رایگان و درمان بستری آن از پوشش نسبتا رایگانی برخوردار است.

دكتر مهشید ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه بیمه بخش عمده‌ای از هزینه‌های بستری بیماران مبتلا به سل را پرداخت می‌كند، افزود: در دو سال گذشته بخش فرانشیز آن، عمدتا از طریق مددكاری تامین می‌شد اما هم اكنون كمك هزینه بستری برای پرداخت فرانشیز بیماران بی بضاعت پرداخت می‌شود.


وی با بیان این كه در خصوص بستری بیماران افغانی به لحاظ نداشتن پوشش بیمه‌یی مشكل وجود دارد، گفت: هرچند مددكاری و خیران سعی در پوشش هزینه‌های بستری بیماران غیر ایرانی دارند اما هنوز در این باره با مشكل قانونی مواجه‌ایم.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت گزارش نشدن مواردی از سل به نظام بهداشتی از مشكلات موجود در این زمینه عنوان و خاطرنشان كرد: از این رو از برنامه‌های سال جاری كشور، تقویت تشخیص موارد خارج از نظام از طریق تمركز فراوان بر روی بخش‌ خصوصی، تامین اجتماعی، سازمان زندان‌ها و بخش‌های بهداشتی – درمانی مرتبط با نیروهای مسلح و در قالب كمیته‌های كشوری با حضور نمایندگانی از سازمانهای متعدد است.

ناصحی، همكاری و مشاركت سایر بخش‌ها را در جهت گزارش دهی و آموزش مناسب در خصوص سل الزامی برشمرد و افزود: معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی، سازمان نظام پزشكی، مدیر كل بهداشت و درمان سازمان‌ زندان‌های كشور، فرماندهی بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، ریاست دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله(عج)، نمایندگانی از كمیته امداد امام خمینی(ره)، دفتر مقام معظم رهبری، كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و شورای سیاستگذاری صدا و سیما از اعضای كمیته ملی همیاری كنترل سل هستند.

وی با اشاره به تعریف نظام پرداخت حق الزحمه‌یی برای گزارش دهی موارد اسمیر مثبت سل، گفت: با سازمان‌هایی چون ارتش و زندان‌ها تفاهم نامه‌ای درباره چگونگی آموزش و نحوه گزارش دهی پزشكان به امضا رسیده است.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت، سل را بیماری‌ای صد در صد قابل درمان عنوان كرد و افزود: به شرطی كه درمان موثر به طور كامل دریافت شود.

ناصحی با این توضیح كه بیمار مبتلا به سل ناگزیر به دریافت روزانه میزان فراوانی قرص به مدت شش ماه است، در ادامه یادآور شد: در سال‌های گذشته برای اطمینان از دریافت كامل درمان، ناظری در نظر گرفته شده و در مراكز پرخطری نظیر زندان‌ها هم بیماریابی فعالی صورت گرفته است.

وی بررسی اطرافیان و خانواده بیماران مبتلا به سل و انجام اقدامات تشخیصی رایگان برای آنان را از برنامه‌های جاری وزارت بهداشت برشمرد و به ایسنا گفت: چنانچه بیماری سل متعاقب دریافت نكردن درمان كامل به سل مقاوم تبدیل شود؛ هزینه درمان كمتر از 200 هزار تومان به درمانی با هزینه‌ای بالغ بر 25 میلیون تومان ودر صورت نیاز به پیوند ریه به 250 میلیون تومان هزینه با اثر بخشی 50 درصد تبدیل خواهد شد.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در نیمه نخست سال 86، حدود 11 مورد قطعی مبتلا به سل مقاوم شناسایی و گزارش شده است، گفت: ‌از آنجا كه نتیجه كشت و آزمایشات سل مقاوم به 80 روز زمان نیاز دارد؛ بنابراین، تعداد واقعی موارد سل مقاوم بیش از این‌ها است.

ناصحی در ادامه از گسترش مركز تخصصی درمان سل مقاوم از یك به هشت مركز تا سه سال آینده خبر داد و گفت: چنانچه بیماری مشكوك به مقاومت به رژیم‌های عادی درمان شناسایی شود از طریق سیستم ارجاع نظام بهداشتی به این مركز ارجاع داده می‌شود و تمام بیماران اعم از ایرانی و غیر ایرانی به طور رایگان درمان می‌شوند.

وی گزارش دهی پزشكان به نظام بهداشتی كشور را برای دریافت كامل توام با نظارت الزامی برشمرد و افزود: پزشكان می‌توانند موارد سل تشخیص داده شده را به واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مركز بهداشت و درمان شهرستان خود گزارش دهند تا بیمار در نزدیك‌ترین محل به سكونتش درمان را دریافت كند.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت، شمار مبتلایان گزارش شده سل در سال 85 را 9 هزار و 124 مورد با شیوع 13 در یكصد هزار نفر جمعیت عنوان كرد و افزود: از این تعداد چهار هزار و 684 مورد آن سل ریوی اسمیر مثبت بوده‌اند كه این معادل 7/6 در صد هزار نفر جمعیت است. استان سیستان و بلوچستان و گلستان در صدر استان‌های آلوده هستند این در شرایطی است كه 14درصد از موارد شناسایی شده غیر ایرانی و عمدتا افغانی هستند.

ناصحی با بیان این كه میكروب سل در بدن یك سوم از جمعیت دنیا (2 میلیارد نفر) وجود دارد، ‌گفت: آلودگی به میكروب سل به معنای ابتلا به آن نیست اما آلودگی فرد با انجام تست پوستی توبركولین قابل شناسایی است.

وی در ادامه افزود: چنانچه سیستم ایمنی فرد آلوده به میكروب سل دچار نقص شود، میكروب نهفته در بدن بیدار و تكثیر یافته و علایم بالینی در فرد تظاهر می‌كند.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره به این كه 15 درصد از موارد سل را سل خارج ریوی تشكیل می‌دهد در ادامه افزود: از 85 درصد موارد سل ریوی 50 درصد اسمیر مثبت هستند؛این بدان معناست كه تعداد باسیل موجود در ترشحات خلط فراوان و احتمال انتقال بیشتر است.

ناصحی با اشاره به این كه ایران در مجاورت دو كشور پر سل دنیا از جمله افغانستان پاكستان قرار دارد به ایسنا گفت: 80 درصد از موارد سل دنیا فقط در 22 كشور جهان است.

وی سوء تغذیه، نقص سیستم ایمنی، فقر و آلودگی به ویروس ایدز را از عوامل خطر ابتلا به سل عنوان كرد و افزود: دیابتی‌ها چهار برابر بیشتر از افراد عادی استعداد ابتلا به سل را دارند.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در ادامه با بیان این كه فرد مبتلا به سل ریوی خلط مثبت قادرست در سال 10 تا 15 نفر را به میكروب سل آلوده كند، اظهار داشت: فرد آلوده الزاما بیمار نیست و فقط 5 تا 10 درصد آنان در زمانی از طول عمر خود در اثر ضعف سیستم ایمنی به این بیماری مبتلا می‌شوند. این در شرایطی است كه تماس طولانی مدت برای آلودگی و ابتلا ضروری است.

ناصحی افزود: مصرف‌كنندگان طولانی مدت كورتون، بیماران تحت شیمی درمانی و بیماران دیالیزی و پیوندی به علت دریافت نوع خاصی از دارو برای تضعیف سیستم ایمنی جهت پذیرش پیوند شانس بیشتری برای ابتلا به سل را دارند.

رییس اداره سل و جذام وزارت بهداشت در پایان با بیان این كه شاه علامت سل ریوی، سرفه طول كشیده بیشتر از دو هفته است، یادآورشد: تب وعرق شبانه، كاهش وزن و اشتها و در موارد پیشرفته تر خلط خونی از دیگر علایم این بیماری است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha