عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با بیان اینکه:« نمی دانم دلیل اصرار عجیب وزارت بهداشت برای اجرای طرح واریز نمودن یارانه دارو به حساب بیماران هموفیلی چیست؟» تاکید کرد:« وزیر بهداشت درصورتی كه طرح قابل دفاعی دارند اجازه دهند وزیر جدید بهداشت و درمان آن را پیگیری نمایند نه ایشان در آستانه پایان كار دولت روند های جاری را چنان برهم بزنند كه سیاست های خود را به دولت آینده تحمیل نمایند. »

آقای وزیر سیاست های خود را به دولت آینده تحمیل نکنید/ 28 هزار شیشه فاکتور هشت در انتظار ترخیص
سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران با بیان اینکه:« نمی دانم دلیل اصرار عجیب وزارت بهداشت برای اجرای طرح واریز نمودن یارانه دارو به حساب بیماران هموفیلی چیست؟» تاکید کرد:« وزیر بهداشت درصورتی كه طرح قابل دفاعی دارند اجازه دهند وزیر جدید بهداشت و درمان آن را پیگیری نمایند نه ایشان در آستانه پایان كار دولت روند های جاری را چنان برهم بزنند كه سیاست های خود را به دولت آینده تحمیل نمایند. »

دلیل سکوت سازمان بازرسی کل کشور چیست؟
احمد قویدل مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران طی یادداشتی برای سلامت نیوز نوشت : متاسفانه وزیر بهداشت بر طرح  كارشناسی نشده واریز یارانه دارویی بیماران هموفیلی به حساب سرپرست خانوار اصرار دارد. من نمی دانم دلیل این اصرار عجیب برای اجرای طرحی كه اساسا در رابطه با عوارض  آن بررسی كارشناسی نشده و حتی كارشناس مسئول حوزه هموفیلی وزارت بهداشت از انجام آن اظهار بی اطلاعی می نماید چیست ؟

چرا وزیر بهداشت در آخرین روزهای مسئولیت در شرایطی كه اساسا این وزارتخانه نتوانسته است به وظایف خود درحوزه تامین دارو عمل نماید و دوره وزارت ایشان از تلخ ترین روزهای بیماران هموفیلی و دیگر بیماران دیر درمان بوده است چنین تصمیمات عجیب و غریبی را اتخاذ می نماید.

جالب توجه آنست كه سازمان بازرسی كل كشور در زمان بی تدبیری های وزارت بهداشت در حوزه دارو و گروگان گیری دارو در گمرك و شركت های پخش برای تامین افزایش قیمت دارو در این وزارتخانه مستقر بوده است و تاكنون به عنوان یكی از نهاد های مهم نظارتی كشور در برابر این همه فشار بر بیماران و به خطر افتادن جان آنها سكوت اختیار كرده است.

بی تردید وزیر محترم بهداشت در جریان كامل اظهار نظرهای اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با كمبود های دارویی شدید و عدم مدیریت وزارتخانه در این حوزه هستند. كاستی های اساسی در این امر انكار ناپذیر و موجب صدمات غیر قابل جبران به بیماران گردیده است.

28 هزار ششه فاکتور هشت در انتظار ترخیص

در چنین شرایطی وزیر بهداشت روند های موجود را بدون كارشناسی تغییر می دهند. مسئولیت ها در یكی از حساس ترین حوزه های وزارت بهداشت بدون توجه به عواقب آن تغییر می دهند و لحظه ای به این موضوع فكر نمی شود تا مسئولین جدید فقط تا بخواهند سمت خود را تحویل بگیرند چه رنج هایی به بیماران وارد می شود. در حالیكه بالغ بر 28 هزار شیشه فاكتور 8 در گمركات كشور است بیماران و خانواده های آنان در شرایط بسیار دشواری به سر می برند.

ایشان می بایست این حسن ظن را نسبت به دولت آینده داشته باشند كه درصورتیكه طرح قابل دفاعی دارند اجازه دهند وزیر جدید بهداشت و درمان آن را پیگیری نمایند نه ایشان در آستانه پایان كار دولت روند های جاری را چنان برهم بزنند كه سیاست های خود را به دولت آینده تحمیل نمایند.

واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار شانه خالی كردن وزارت بهداشت از وظایف مصرح در قانون اساسی و سپردن مدیریت دارو به حوزه ای است كه اساسا صلاحیت اداره آنرا ندارد. وزارت بهداشت به این سوال پاسخ دهد چه وظیفه ای به غیر از تامین دارو و مدیریت آن دارد كه می خواهد این حوزه ها را واگذار نماید .

این نوع اختراع روش ها كه هیچ سابق های در دیگر كشورهای دنیا هم ندارد به جز لطمه زدن بر پیكره حوزه بهداشت و درمان كه از حوزه های حاكمیتی است ندارد.

در درجه اول وزیر بهداشت روشن نماید كه منظورش از یارانه دارو چیست؟
 
آیا منظور ایشان واریز حدود یك یا دو درصد قیمت دارو است كه دولت به سازمان های بیمه گر بابت سهم بیمار از قیمت یارانه ای می پردازد است؟ یا ایشان می خواهند قیمت دارو را به حساب بیماران واریز نماید؟ آیا منظور ایشان اجرای طرح هدفمندی یارانه هاست كه عملا می بایست به ازای هر شیشه فاكتور 8 معادل 150 دلار به حساب سرپرست خانوار واریز كنند و بعد فاكتور 8 در داروخانه ها با قیمت اصلی قابل فروش باشد؟ پاسخ به این سوال خود مسائل مهمی را روشن می نماید.

 اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم در حوزه بیماری هموفیلی كه درمان آن عندالزوم است یعنی به عبارت دیگر باید اتفاقی برای بیمار بیفتد تا وی نیاز به دارو داشته باشد، ایشان چگونه می خواهند میزان یارانه دارو را برای هر بیمار تعیین نمایند؟  از وزیر بهداشت سوال می كنم ایشان چگونه می تواند ارزیابی نماید كه بیمار هموفیلی در ماه یا سال چقدر مصرف دارویی دارد كه یارانه آنرا به حساب سرپرست خانوار واریز نماید؟ دوم آنكه بیماران هموفیلی به سه دسته متمایز تقسیم می شوند هموفیلی های شدید و متوسط و خفیف میزان مصرف دارو در این بیماران كاملا متفاوت است وزارت بهداشت با چه روش این میزان این  یارانه های متفاوت را محاسبه می نماید ؟ و سوال دیگر اینكه بیماری كه جراحی دارد و ممكن است صدها ویال دارو را مصرف كند تكلیف بیمار و یارانه مذكور چیست؟

مشكلات دیگری نیز در رابطه با اجرای این طرح وجود دارد كه اساسا جنبه حقوقی هم می تواند داشته باشد. برای نمونه واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار قرار دادن هزینه داروی بیمار كه بخشی از آنها هم كودكان هستند در معرض هزینه شدن آن برای حوزه های دیگر خانوار است.

از نمونه های دیگر حقوقی هم واریز یارانه دارو به حساب خانوارهایی است عملا در طبقه بندی های اجتماعی موسوم به بد سرپرست هستند و بی تردید یارانه دارویی بیمار در حوزه های دیگر هزینه می شود. 

وزیر بهداشت به همین ابهامات طرح هم كه بیان كردم، اگر می توانند پاسخ دهند. برای اجرای طرح هایی كه با سرنوشت سلامت بیماران ارتباط دارد، اول كارشناسان حوزه درمان خود وزارتخانه را قانع نمایند. باعث تاسف است كه در آخرین روز های كاری دولت با این اقدامات مشكلات جدیدی برای دولت آینده به صورت برنامه ریزی شده به وجود می آید. در شرایط كنونی باید به مجلس امید داشته باشیم كه بتواند وزارت بهداشت شركت های وارد كننده و پخش كننده را تا تاریخ تحویل مسئولیت ها به دولت جدید كنترل نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha