چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 78342
سلامت نیوز : وزیر بهداشت درحالی بر طرح كارشناسی‌نشده واریز یارانه دارویی بیماران هموفیلی به حساب سرپرست خانوار اصرار دارد که مشخص نیست اجرای طرحی كه اساسا در رابطه با عوارض آن بررسی كارشناسی نشده و حتی كارشناس مسئول حوزه هموفیلی وزارت بهداشت از انجام آن اظهار بی‌اطلاعی می‌نماید، چه دلیلی دارد؟ چرا وزیر بهداشت در آخرین روزهای مسئولیت در شرایطی كه اساسا این وزارتخانه نتوانسته به وظایف خود درحوزه تامین دارو به‌طور کامل عمل کند چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ جالب توجه آنكه سازمان بازرسی كل كشور در زمانی که وزارت بهداشت در حوزه دارو و دپوی دارو در گمرك و شركت­های پخش برای تامین افزایش قیمت دارو در این وزارتخانه مستقر بوده و تا كنون به‌عنوان یكی از نهادهای مهم نظارتی كشور در برابر فشار بر بیماران سكوت كرده است. بی‌تردید وزیر محترم بهداشت در جریان كامل اظهارنظرهای اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با كمبودهای دارویی و عدم مدیریت وزارتخانه در این حوزه است. كاستی‌های این امر انكارناپذیر که گاه موجب صدمات غیرقابل‌جبران به بیماران شده است.

مسئولیت‌ها در یكی از حساس‌ترین حوزه‌های وزارت بهداشت تغییر کرده و لحظه‌ای به این موضوع فكر نمی‌شود تا مسئولان جدید بخواهند سمت خود را تحویل بگیرند، چه رنج‌هایی به بیماران وارد می‌شود. درحالی كه بالغ بر 28 هزار شیشه فاكتور 8 در گمركات كشور است، بیماران و خانواده‌های آنان در شرایط دشواری به‌سر می‌برند. وزیر بهداشت درصورتی كه طرح قابل دفاعی دارند، اجازه دهند وزیر جدید بهداشت و درمان آن را پیگیری نمایند نه‌اینکه در آستانه پایان كار دولت روندهای جاری را چنان ورق زند كه سیاست‌های خود را به دولت آینده تحمیل نمایند. واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار شانه خالی كردن وزارت بهداشت از وظایف مصرح در قانون اساسی و سپردن مدیریت دارو به حوزه‌ای است كه اساسا صلاحیت اداره آن را ندارد.

وزارت بهداشت به این سوال پاسخ دهد چه وظیفه‌ای به غیر از تامین دارو و مدیریت آن دارد كه می‌خواهد این حوزه‌ها را واگذار نماید. در ابتدا وزیر بهداشت روشن کند كه منظورش از یارانه دارو چیست؟ آیا منظور واریز حدود یك یا دو درصد قیمت دارو است كه دولت به سازمان‌های بیمه‌گر بابت سهم بیمار از قیمت یارانه‌ای می‌پردازد؟ یا اینکه می‌خواهند قیمت دارو را به حساب بیماران واریز نمایند؟ آیا منظور اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست كه عملا باید به ازای هر شیشه فاكتور 8 معادل 150 دلار به حساب سرپرست خانوار واریز كنند و بعد فاكتور 8 در داروخانه‌ها با قیمت اصلی قابل فروش باشد؟ پاسخ به این سوال خود مسائل مهمی را روشن می‌کند. اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم در حوزه بیماری هموفیلی كه درمان آن عنداللزوم است یعنی به‌عبارت دیگر باید اتفاقی برای بیمار بیفتد تا وی نیاز به دارو داشته باشد، چگونه می‌خواهند میزان یارانه دارو را برای هر بیمار تعیین نمایند؟

وزارت بهداشت چگونه می‌تواند ارزیابی کند كه بیمار هموفیلی در ماه یا سال چقدر مصرف دارویی دارد كه یارانه آن را به حساب سرپرست خانوار واریز نماید؟ دوم آنكه بیماران هموفیلی به سه دسته متمایز تقسیم می‌شوند هموفیلی‌های شدید و متوسط و خفیف میزان مصرف دارو در این بیماران كاملا متفاوت است یا بیماری كه جراحی دارد و ممكن است صدها ریال دارو را مصرف كند تكلیف بیمار و یارانه مذكور چیست؟ مشكلات دیگری نیز در رابطه با اجرای این طرح وجود دارد كه اساسا جنبه حقوقی هم می‌تواند داشته باشد. برای نمونه واریز یارانه دارو به حساب سرپرست خانوار قرار دادن هزینه داروی بیمار كه بخشی از آنها هم كودكان هستند در معرض هزینه شدن آن برای حوزه­های دیگر خانوار است. از نمونه­های دیگر حقوقی هم واریز یارانه دارو به حساب خانوارهایی است که بعضا در طبقه‌بندی­های اجتماعی موسوم به بدسرپرست هستند و بی‌تردید یارانه دارویی بیمار در حوزه­های دیگر هزینه می‌شود. پرداختن به ابهامات طرح از ضروریات است. برای اجرای طرح‌هایی كه با سرنوشت سلامت بیماران ارتباط دارد، اول كارشناسان حوزه درمان خود وزارتخانه را قانع نمایند. در شرایط كنونی به مجلس امید داشته باشیم تا بتواند وزارت بهداشت و شركت‌های واردكننده و پخش‌كننده را تا تاریخ تحویل مسئولیت­ها به دولت جدید كنترل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha