سلامت نیوز : به طور حتم شما هم در تهران به افرادی برخورد کرده‌اید که با سر و وضعی ژولیده از شما طلب کمک می‌کنند. ظاهر برخی از این افراد آن قدر تاثربرانگیز است که انسان را ناخودآگاه به کمک ترغیب می‌کند؛ افرادی که گرچه در میان آنان اتباع بیگانه هم به‌چشم می‌خورد، بخش بزرگتری از آنان از سوی گروه‌های خاص سازماندهی و هدایت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این باره به «حمایت» می‌گوید: بر اساس آمارهایی که از سوی سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود، تعدادی از متکدیان تهران از اتباع خارجی هستند که 5 تا 6 درصد از کل جمعیت متکدیان را تشکیل می‌دهند و بیشترشان افغان و پاکستانی هستند.

حسین زارع‌صفت می‌افزاید: در سال‌های اخیر به دنبال خروج بسیاری از اتباع بیگانه از کشور، تکدی‌گری شهروندان ایرانی افزایش یافته است؛ در حالی که در گذشته متکدیان خارجی درصد قابل توجهی‌داشتند.

وی با بیان اینکه تکدی‌گری می‌تواند منجر به جرم و جنایت هم شود ادامه می‌دهد: متکدیان افرادی هوشمند هستند؛ زیرا زمان‌‌های خاصی از سال را برای افزایش فعالیت‌ خود انتخاب می‌کنند؛ برای نمونه فعالیت آنان هنگام عید یا مراسم‌های مذهبی بیشتر از سایر اوقات است یا اینکه هنگام بازگشایی مدرسه‌ها کودکانی را با لباس‌های مندرس برای بازی با احساس مردم در مجامع عمومی ظاهر می‌کنند. به طور کلی این افراد در نزدیک غذاخوری‌ها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های عرضه اجناس گران‌قیمت و اماکن مذهبی بیشتر دیده می‌شوند و از راه‌‌های گوناگون بر احساس دیگران تأثیر می‌گذارند.

متکدیان سازمان‌یافته 40 درصد
زارع‌صفت درباره تشکل‌هایی که به صورت سازمان‌یافته دست به تکدی‌گری می‌زنند نیز می‌گوید: 40 تا 50 درصد از متکدیان به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند؛ به عبارتی در سطح شهر گروه‌هایی هستند که افراد متکدی را تحت سرپرستی قرار می‌دهند، برای آنان محلی‌هایی را در نظر می‌گیرند که به مدت طولانی و در ساعتی خاص در محل حاضر باشند. هر یک از متکدیان نیز باید روش‌های خاصی را برای تکدی‌گری داشته باشند. وی با بیان اینکه اطلاعات زیادی از گروه‌های تکدی‌گری وجود ندارد، ادامه می‌دهد: این گروه‌ها ارتباط بسیار خوبی با هم دارند و به طور سازمان‌یافته کار می‌کنند؛ متکدی نیز موظف است درآمد روزانه خود را در اختیار سرگروه قرار دهد و از او درصد بگیرد.

درآمد زیاد مانع ترک تکدی‌گری
در سال‌های اخیر به دلیل تغییر در وضعیت اقتصادی کشور به تعداد متکدیان افزوده شده است؛ زیرا این فعالیت راهی میانبر برای کسب درآمد به حساب می‌آید. زارع‌صفت در ادامه مهم‌ترین دلایل گرایش به گدایی را وضع نامناسب اقتصادی ، وجود تورم، مشکل فرهنگی، افزایش طلاق و اعتیاد، افزوده شدن بر نرخ بیکاری، کم ارزش شدن پول ملی می‌داند و می‌گوید: جالب است بدانید که تعداد زیادی از افراد متکدی حاضر به ترک شغل خود نیستند به ‌طوری که با تحت پوشش قرار گرفتن نهادهای حمایتی نیز مخالفند؛ این افراد از درآمد این شغل رضایت زیادی دارند.

افزایش شمار زنان متکدی
مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید می‌کند: بر اساس تعداد افرادی که جمع‌آوری و برایشان پرونده تشکیل شده است، می‌توان گفت شاهد تغییراتی در وضعیت تکدی‌گری هستیم. وی در این باره می‌افزاید: متأسفانه تکدی‌گری در بین زنان، سوءاستفاده از کودکان، همچنین تکدی‌گری غیرمستقیم و بازی کردن با احساسات مردم افزایش یافته است.زارع‌صفت ادامه می‌دهد: برخی از این زنان نان‌آور خانواده هستند که بعد از جذب در سامان‌سراها به وضع‌شان رسیدگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha