چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 78352
سلامت نیوز : با رعایت چند نکته مهم در ماه مبارک رمضان می توان از بروز مشکلات گوارشی، اضافه وزن و ناراحتی معده پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ با ۲ عدد خرما و یک لیوان آب افطارتان را آغاز کنید. سپس یک کاسه سوپ ولرم، سالاد و غذای اصلی بخورید. البته توجه داشته باشید، اعتدال در خوردن کلید سلامت است.مصرف سوپ در هنگام افطار، مایعات از دست رفته بدن را باز می گرداند و سیستم گوارشی را برای هضم غذا آماده می کند.

غذای متعادل هنگام افطار باید شامل کربوهیدرات مانند برنج، پاستا، سیب زمینی و بلغور و پروتئین مانند گوشت قرمز، طیور یا ماهی باشد. البته سبزیجات پخته نیز برای سلامت مفید است.

سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

برای پیشگیری از تشنگی، مصرف آب را افزایش دهید، از مصرف غذاهای پرادویه و شور بپرهیزید. از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

سعی کنید حداقل یک یا ۲ ساعت پس از افطار برای پیاده روی زمان بگذارید تا کالری بسوزانید و غذا هضم شود.

برخی مردم، در ماه مبارک در خوردن زیاده روی می کنند و در نتیجه دچار افزایش وزن می شوند. تغذیه سالم در ماه رمضان یعنی کم خوردن شیرینی. از مصرف نوشیدنی های شیرین نیز بپرهیزید و برای حفظ وزن فعالیت جسمی کنید.

سحری نیز یک وعده غذایی مهم در ماه مبارک رمضان است و در طول روز به فرد انرژی و نیرو می دهد تا روزه گرفتن برای او آسان تر شود. سعی کنید این وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مانند نان سبوس دار، برنج و غلات سبوس دار باشد.

افرادی که به علت پایین بودن قند خون دچار سردرد یا سرگیجه می شوند، برای تعادل میزان قند ۲ تا۳ عدد خرما بخورند.

برای این که غذاها سبک تر باشد، روش سالمی را برای طبخ غذا در نظر بگیرید از جمله کباب کردن، آب پز یا بخارپز کردن غذا.

مصرف شیرینی بلافاصله پس از افطار، اندازه معده را افزایش می دهد و روند هضم غذا را به تاخیر می اندازد. همچنین با ایجاد نوسان در میزان قند خون، فرد تمایل بیشتری به مصرف شیرینی پیدا می کند.

از آن جا که خرما نیز سرشار از کالری است، مصرف ۲تا۳ عدد از آن هنگام افطار کردن کافی است.

سعی کنید سالاد را با مواد غذایی متنوع تهیه کنید تا مواد مغذی و آنتی اکسیدان کافی به بدن برسد.

اگر پس از باز کردن افطار با سوپ یا نان و پنیر احساس سیری می کنید، می توانید غذای اصلی را کمی بعد بخورید.

در مصرف غذاهای سرخ شده که سرشار از کالری و چربی است تعادل را حفظ کنید زیرا باعث بالا رفتن کلسترول خون می شود. سعی کنید موادغذایی را در فر بپزید.

اگر قهوه مصرف می کنید، میزان مصرفی خود را کاهش دهید تا دچار سردرد و خواب آلودگی نشوید.

در صورت تمایل به قهوه، یک یا ۲ ساعت پس از افطار یک فنجان قهوه بخورید.

اگر ورزشکارید می توانید ورزش را قبل از افطار انجام دهید. برای جبران آب از دست رفته، میزان مصرف آب را افزایش دهید و به آرامی غذا بخورید.

در این ماه برنامه غذایی تغییر می کند از این رو احتمال بروز یبوست افزایش می یابد. میزان مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر،مانند میوه، سبزی، غلات سبوس دار و سبزیجات بنشنی را افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha