چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰

اگر خون رسانی به قسمتی از مغز مختل شودآن قسمت از مغز دیگر نمی‌ تواند عملكرد طبیعی خود را داشته باشد.

از سكته مغزی پیشگیری كنید
سلامت نیوز : سكته مغزی و تبعات آن مشكلی است كه شاید از نزدیك لمس كرده یا از آن بسیار شنیده‌ باشیم؛ مشكلی كه افراد را در برخی موارد زمینگیر می‌كند و گاه زندگی آنها را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در گذشته ممكن بود این عارضه به ندرت و میان افراد مسن اتفاق بیفتد اما اكنون سن بروز سكته مغزی كاهش چشمگیری یافته و به شدت شایع شده است. پس با وجود زندگی پر مشغله و پراسترسی كه همه ما را درگیر كرده، بهتر است در مورد سكته مغزی، علائم و راه‌های پیشگیری از بروز آن، بیشتر بدانیم.

سكته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز است. اگر خونرسانی به قسمتی از مغز مختل یا متوقف شود٬ آن قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملكرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضع می‌تواند به علل مختلفی مانند بسته شدن یا پاره شدن یكی از رگ‌های خونرسان مغز ایجاد شود.

انواع سكته و علائم آن
دكتر سید مسعود نبوی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در مورد عوامل خطرزا برای بروز سكته مغزی می‌گوید: فاكتورهای خطرزا را می‌توان به 2 گروه قابل‌تعدیل و غیرقابل تعدیل تقسیم كرد. عوامل قابل تعدیل مانند چاقی، بی‌تحركی، چربی و فشار خون بالا و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در زندگی قابل تغییر و تعدیل است و با رعایت آن، ریسك بروز سكته مغزی كاهش می‌یابد. كنترل نكردن این عوامل ریسك بروز سكته مغزی را 5/1 تا 3 برابر افزایش می‌دهد. عواملی مانند سن، جنس، ‌نژاد و ژنتیك را هم نمی‌توان تغییر داد و از عوامل غیرقابل تعدیل است كه می‌تواند زمینه‌ساز مشكل باشد.

وی با اشاره به انواع سكته مغزی‌ و علائم بروز آن می‌افزاید: سكته مغزی و خونریزی در مغز در اثر انسداد یا تنگی شدید رگ‌های خونرسان به نواحی مختلف مغز اتفاق می‌افتد و یا پارگی رگ‌های خونرسان، علت آن است. انواع سكته، علائم مختلفی دارد كه به شكل‌های متفاوتی خود را نشان می‌دهد. همه افراد بویژه افراد مسن اگر هنگام صبح و بیدار شدن از خواب و یا در طول روز به شكل ناگهانی احساس سردرد شدید می‌كنند و یا گرفتار حالت تهوع‌، استفراغ و تاری چشم می‌شوند باید در كمترین زمان با اورژانس تماس بگیرند. ضعف در یك نیمه بدن، اختلال در تكلم، سرگیجه و نداشتن تعادل در حركت هم اگر ناگهانی اتفاق بیفتد، زنگ خطری است كه نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. علائم بروز سكته مغزی اگر پیشرفت كند به اختلال در هوشیاری هم منجر می‌شود كه فرد را باید هر چه سریعتر به پزشك رساند.

سكته مغزی گذرا
دكتر نبوی اظهار می‌كند: حملات ایسكمیك گذرا (TIA) كه گاهی اوقات سكته مغزی كوچك نامیده می‌شود در اثر تنگی موقت رگ‌ها یا لخته‌های گذرا در نواحی مختلف مغز به وجود می‌آید و خونرسانی به مغز مختل می‌شود اما زمان و شدت این اختلال در حدی نیست كه منجر به سكته مغزی یا مرگ قسمتی از بافت شود.
علائم این اختلال كه شبیه به سكته مغزی اما با شدت كمتر است، بین 5 تا 30 دقیقه طول می‌كشد و سپس برطرف می‌شود اما ممكن است دوباره تكرار شود. این علائم باید جدی گرفته شود و فرد زیر نظر پزشك باشد چون احتمال این‌كه موجب بروز سكته كامل شود، وجود دارد.

پیشگیری از سكته مغزی
وی اضافه وزن و كم تحركی را از عوامل مهم بروز سكته مغزی می‌داند و توصیه می‌كند: افراد چاق باید وزن خود را كم كنند و در طول روز به اندازه كافی ورزش و تحرك داشته باشند چون ورزش ریسك بروز سكته مغزی را 20 درصد كم می‌كند. بیمارانی كه مبتلا به دیابت و فشار خون هستند هم باید بیماری خود را كنترل كنند و فشار آنها از 14 روی 9 بالاتر نرود. استرس هم از عواملی است كه در بروز سكته بسیار موثر است و باید سعی كنید در طول روز فشار عصبی كمتری داشته باشید. با تغییر سبك زندگی می‌توان فاكتورهای خطرزا و بیماری‌های زمینه‌ای را به خوبی كنترل و از بروز سكته مغزی پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha