چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 78358
سلامت نیوز : مرتضی صفوی  با اشاره به خوردن زولبیا وبامیه فرد روزه دار گفت: افراد روزه دار نباید روزه خود را به دلیل افت قند با قندهای مصنوعی مثل قند و شکر، زولبیا و بامیه و نوشابه های گازدار باز کنند چرا که در صورت رعایت نکردن این مساله سیستم های گوارشی این دسته از افراد با مشکل جدی مواجه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس ؛ وی ادامه داد: یکی از انواع غذاهایی که در سفره های افطاری بسیار معمول است آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ است در حالی که مصرف این نوع غذا سیستم گوارش را بر هم می زند و سبب نفخ و ترش کردن افراد می شود.

صفوی تاکید کرد: این شیوه تغذیه نه تنها افراد روزه دار را به سمت سلامت سوق نمی دهد بلکه آن ها را به سمت بیماری هدایت می کند.وی ادامه داد: از آن جایی که طول شب کوتاه است باید با کمی فاصله بعد از صرف افطار ساده و سبک، شام صرف کرده و پیش از خوردن شام ، دو لیوان چای کم رنگ یا یک لیوان شیر مصرف شود.

صفوی بهترین میوه را بعد از وعده افطاری و بعد از شام، گرمک و هندوانه دانست و گفت: بهتر است بعد از شام افراد به خوردن میوه همراه با پوست که دارای فیبر فراوان است مبادرت کنند چرا که خوردن میوه سبب تسهیل در هضم غذا و جلوگیری از یبوست می شود.این متخصص تغذیه همچنین مصرف سحری را به همه افراد بخصوص افرادی که فعالیت فکری دارند مثل دانشجویان و ورزشکاران لازم و ضروری دانست.

صفوی ادامه داد: گرفتن روزه بدون سحری باعث می شود تا روزه داران با کمبود بیش از حد انرژی مواجه شده و کارایی روزانه آن ها کاهش یابد و تجزیه چربی های بدن به صورت ناقض انجام شده و باعث تجمع موادی به نام کتونی در بدن شده که این مساله نیز منجر به بوی بدن دهان، سردرد، دردهای عضلانی، ناخوشی و بدحالی، پایین آمدن قند خون، بی حوصلگی و خستگی می شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: گرفتن روزه بدون سحری برخلاف تصور عموم باعث کاهش وزن یا لاغری نمی شود حتی گاه گرفتن روزه بدون سحری منجر به چاقی افراد و تمایل به خوردن مواد غذایی شیرین و پرچرب در وعده غذایی افطار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha