سلامت نیوز : معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون گفت: برای تهیه ایمونوگلوبین ضدهاری، پلاسمای خاص ایرانی را تهیه و به شرکت‌ خارجی برای تهیه دارو ارسال کرده‌ایم که هم سلامت دارو را تضمین می‌کند و هم اپیدمیولوژی بیماری را تغییر نمی‌دهد.

صدیقه امینی در گفت‌وگو با  فارس خاطرنشان کرد: تا پیش از این طبق معمول از واحدهای کامل خون پلاسمای بازیافتی تهیه می‌کردیم که در تولید داروهای IVIG و فاکتور 8 مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: اما یکسری داروها که برای درمان گازگرفتگی حیوانات، گزیدگی و جلوگیری از بیماری هاری کاربرد دارد را نمی‌توان از این طریق تهیه کرد.

به گفته این مسئول در سازمان انتقال خون ایران تهیه سرم برای درمان هپاتیت B و کزاز باید از پلاسمایی خاص با عنوان «هایپر ایمیون» استفاده کرد.

تزریق 5 نوبت واکسن به اهدا کنندگان برای استحصال پلاسمای خاص

امینی در مورد نحوه تهیه این پلاسما گفت: یک تا دو ماه قبل از دریافت پلاسما از خون فرد اهدا کننده واکسن هاری یا کزاز یا هپاتیت بنا به نوع پلاسمای مورد نظر به فرد اهدا کننده تزریق می‌شود تا پلاسمای حاوی آنتی‌بادی در بدن شخص افزایش یابد.

معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: اکنون تولید سرم ضد هاری به طور جدی در دستور کار قرار گرفته که قبل از گرفتن پلاسمای فرد اهدا کننده در طول یک ماه 5 نوبت از واکسن ضد هاری به فرد تزریق می‌شود.

امکان تهیه سالانه 12 لیتر پلاسما از هر اهدا کننده

وی در پاسخ به اینکه چقدر امکان استحصال پلاسما از هر فرد برای تهیه دارو وجود دارد گفت: از هر فرد اهدا کننده در طول یکسال حداکثر می‌توان تا 12 لیتر پلاسما تهیه کرد چرا که در هر نوبت بین 500 تا 700 سی‌سی پلاسمای خاص استحصال می‌شود.

امینی در مورد روند تولید این ماده دارویی گفت: از نیمه دوم سال 90 کار آموزش و تهیه تجهیزات را آغاز کرده و تاکنون توانسته‌ایم بیش از 6 هزار لیتر پلاسمای هایپر ایمیون از 5 استان تهران، مازندران، گلستان، اصفهان و خراسان رضوی جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: پلاسماها پس از جمع آوری منجمد شده و پس از بررسی مستندات و تأیید سلامت برای تهیه ایمونوگلوبین ضد هاری به شرکت‌های خارجی ارسال می‌شود.

استفاده از پلاسمای ایرانی سلامت دارو را تضمین می‌کند

معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون در مورد مزیت این کار نسبت به واردات مستقیم دارویی گفت: نه تنها این امر صرفه جویی ارزی برای کشور در پی دارد بلکه از پلاسمای ایرانی برای بیماران استفاده می‌کنیم که هم از نظر سلامت دارو مطمئن‌تر است و هم اپیدمیولوژی بیماری‌ها را تغییر نمی‌دهد.

وی گفت: تا این لحظه داروی حاصل از پلاسمای هایپرایمیون وارد کشور نشده ولی امیدواریم تا قبل از پایان سال 92 ایمونوگلوبین ضد هاری وارد بازار دارویی کشور شود.

به گفته امینی تهیه ایمونوگلوبین ضد هپاتیت B و کزاز در مراحل بعدی کاری سازمان انتقال خون در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha