سلامت نیوز : رییس انجمن بیهوشی از حل نشدن مشکل کمبود داروهای بیهوشی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه از کیفیت داروهای موجود نیز کاسته شده است.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه بحث بر سر کمبود یک یا دو قلم دارو نیست، بلکه مجموعه‌ای از داروهای بیهوشی باید در دسترس باشد تا بتوان امور درمانی و اعمال جراحی مردم را پیش برد، عنوان کرد: هر روز یک مشکل تازه داریم. داروهای بیهوشی هم وارد کشور شده‌اند ولی علی رغم گذشت چندین ماه هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند.

وی با ابراز گلایه از وضعیت بازار دارویی گفت: برخلاف اظهارات برخی مسئولان، دست‌های پشت پرده‌ای در خصوص داروهای بیهوشی وجود ندارد. بلکه هر کس توان حل مشکل را ندارد، می‌گوید دستی پشت پرده است.

رییس انجمن بیهوشی ایران ادامه داد: هر روز یک داروی بیهوشی موجود نیست، به عنوان مثال "مانیتول" که برای عمل قلب، واجب است و در ICU به کار می‌رود، با وجود آنکه سال‌هاست توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، اما باز هم در بازار موجود نیست.

قیامت با اشاره به اینکه مردم ناچارند علاوه بر خرید دارو با قیمت‌های بالا، زحمت زیر و رو کردن بازار و یافتن آن را هم متحمل شوند، گفت: علاوه بر این کیفیت داروهای بیهوشی پایین آمده است و کمبود داروی بیهوشی در بازار را تایید می‌کنیم.

دکتر احمدرضا انصار، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران از کمبود برخی داروهای بیهوشی خبر داد و با اشاره به اینکه داروی استنشاقی بیهوشی ایزوفلوران چندین ماه است حتی یک عدد هم یافت نمی‌شود و هیچ جایگزنی ندارد، اظهار کرد: داروی "فنتانیل" یک داروی بیهوشی متداول است که نبود آن عملا فرایند بیهوشی را مختل می کند این دارو که منحصرا از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و تحت کنترل شدید توزیع می‌شود، در حال حاضر به صورت قطره چکانی در اختیار داروخانه‌ها قرار می گیرد.

وی افزود: فنتانیل از جمله داروهایی است که علاوه بر تامین از طریق واردات، در داخل ایران هم تولید می‌شد اما اکنون به دلیل نبود مواد اولیه برای تولید، ساخت آن در کشور نیز دچار اختلال شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با بیان این مطلب که کمبود داروهای بیهوشی تبدیل به یک فاجعه در جراحی و درمان بیماران شده است، تصریح کرد: داروی استنشاقی بیهوشی "ایزوفلوران" چندین ماه است حتی یک عدد هم یافت نمی شود و با توجه به اینکه هیچ جایگزنی ندارد به یک مشکل جدی برای پزشکان و بیماران تبدیل شده است.

انصار با اشاره به اینکه داروی ایزوفلوران تولید داخل ندارد، گفت: حتی اگر بتوان به اجبار آن را با داروهای دیگر جایگزین کرد علی رغم نداشتن اثربخشی، انجام این کار عوارض متعددی برای بیماران در پی خواهد داشت.

وی که مدیر داروخانه یکی از بیمارستان‌های تهران است، ادامه داد: مشکلات ارزی، اعمال تحریم ها، سوء مدیریت در وزارت بهداشت و عدم هماهنگی این وزارتخانه با مراجع اقتصادی ذیربط در کشور از جمله عوامل موثر در بروز مشکلات فراوان در حوزه سلامت مردم و بویژه کمبود داروهای مورد نیاز محسوب می‌شود. در صورتی که مدیران مربوط می‌توانستند با برنامه ریزی حساب شده از بروز این گونه مشکلات پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha