سلامت نیوز : رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی پرداخته شده از جیب خانوارها باید به زیر 30 درصد کاهش یابد، گفت: مقدار بودجه اختصاص یافته از بودجه کلی دولت به حوزه سلامت بسیار کم و حتی با بالا رفتن میزان تورم شاهد افزایش مقدار آن نبودیم بنابراین دولت نباید بر اساس سیاستگذاری‌های خود در پی کاهش بودجه حوزه بهداشت و درمان باشد.

دکتر آرش رشیدیان در گفت و گو با ایسنا ، تامین منابع مالی نظام سلامت را یکی از چالش های عمده در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد، و افزود: تامین منابع مالی نظام سلامت باید به گونه ای باشد که مردم خود به طور مستقیم مجبور به پرداخت هزینه های درمانی نباشند. کاهش سهم هزینه‌های درمانی از جیب خانوارها از کل هزینه نظام سلامت به زیر 30 درصد یکی از اهداف مهمی است که حتی در قوانین و برنامه پنج ساله به کرات به آن اشاره شده است.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: کل حجم مبلغی را که افراد به طور مستقیم در زمان گرفتن سرویس‌های درمانی هنگام مراجعه به پزشک، بیمارستان و داروخانه پرداخت می کنند باید زیر 30 در صد کل هزینه های نظام سلامت باشد، بنابراین برای رسیدن به این امر مهم نیاز به پوشش بیمه‌ای کامل‌تر و عمیق‌تری احساس می شود. سعی دولت باید براین باشد که بودجه مربوط به بیمه ها را عادلانه و آگاهانه تقسیم کند و نباید شاهد تاخیر در پرداخت هزینه های مربوط به سازمان های بیمه گر که دارای نقش فوق العاده مهمی هستند از سوی دولت باشیم.

رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت، شرایط اقتصادی کشور را یکی از علل عمده محدودیت های مالی دولت دانست و گفت: تمام فشارهای ناشی از محدودیت های مالی دولت نباید به سرویس‌های درمانی کشور وارد شود. سهم بهداشت و درمان از بودجه کلی دولت در کشورمان بسیار کمتر از حدی است که انتظار آن می رود، حتی اگر بودجه دولت به صورت انقباضی عمل کند سهم بهداشت و درمان از این بودجه نیاز به افزایش دارد.

دکتر رشیدیان با بیان اینکه سیاستگذاری کشور باید به سمت کاهش و کنترل هزینه های کلی حوزه بهداشت و درمان حرکت کند، تصریح کرد: مقدار بودجه اختصاص یافته از بودجه کلی دولت به حوزه سلامت بسیار کم بوده و حتی با بالا رفتن میزان تورم شاهد افزایش مقدار آن نبودیم بنابراین بر اساس سیاستگذاری های کشور، دولت نباید در پی کاهش بودجه حوزه بهداشت و درمان باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه وزیر بهداشت باید به فکر کاهش هزینه‌های درمانی از جیب خانوارها باشد، اظهار داشت: پوشش همگانی بیمه خدمات یکی از مباحث جدی در حوزه سلامت است، به رغم برخورداری از کیفیت خوب و گسترده خدمات بیمارستانی، تعداد کافی پزشکان و سیستم های مورد نیاز در این حوزه، خود مردم هزینه های درمانی را به طور مستقیم متقبل می‌شوند که یکی از نقطه ضعف‌های نظام سلامت کشور خواهد بود و با توجه به شواهد به دست آمده به علت شرایط اقتصادی موجود و فشارهای تورمی حتی شاهد افزایش هزینه‌های درمانی بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha