سلامت نیوز : یک متخصص طب کار درباره بیماری‌های شغلی پیشگیری را مهمتر از درمان دانست و گفت: به طور کلی بسیاری از بیماری‌های شغلی غیرقابل درمان بوده یا درمان آن بسیار سخت ومشکل است. بیماری‌های عضلانی – اسکلتی همچون کمردرد، درد زانو و شانه‌ها از شایع‌ترین عوارض ناشی از کار است که غیرقابل درمان و برگشت ناپذیر خواهند بود.

دکتر سید اکبر شریفیان در گفت و گو با ایسنا ، به تعریف بیماری های شغلی اشاره کرد و اظهار داشت: بیماری شغلی از نظر علمی زمانی اتفاق می افتد که عامل بیماری زا در محیط کار وجود داشته و نیروی کار اعم از کارگر، معلم، پزشک و غیره به نوعی بسته به کار خود، الزام به مواجه با آن عامل بیماری زا باشند.

این متخصص طب کار، کارفرما را در قبال پیشگیری از ایجاد بیماری های شغلی در محیط کار مسئول دانست و افزود: کارفرما طبق الزامات قانونی موظف به آماده سازی محیط کار و در اختیار گذاشتن وسایل حفاظت فردی برای نیروی کار به نحوی که کارگر در اثر کار کردن دچار عارضه نشود و از حداکثر امکانات سلامت برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه اگر کارگر در اثر کار در محیط غیراستاندارد دچار بیماری شغلی شود هزینه درمان و عواقب آن برعهده کارفرما است، گفت: بر اساس پیش بینی قانون کار جمهوری اسلامی در کشور، نیروی کار باید از شرایط محیط کاری سالم برخوردار باشد. بیماری های شغلی که ظهور آن در محیط کار زمان بیشتری به طول می انجامد و عواقب آن برعهده کارفرما و وزارت بهداشت است، درحالی که حادثه به صورت ناگهانی وعواقب آن هم بر گردن وزارت کار است.

دکتر شریفیان با اشاره به اینکه در قانون کار کشورمان به حادثه شغلی بسیار توجه نشان داده شده، در حالی که قانون در خصوص رسیدگی به بیماری های شغلی به علت روبرو شدن با چالش های مهم، کوتاهی کرده اظهار داشت: تشخیص دادن بیماری شغلی کار آسانی نیست، همچنین به دلیل داشتن عواقب قانونی و مالی، قانون تشخیص آن را مسکوت و آن را به شورای پزشکی در سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عدم تفکیک ناظر و مجری کار از یکدیگر را از ایرادات سیستم قانونی و سازمان تامین اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: مجری وناظر کار باید از دو ارگان مختلف باشند اما متاسفانه در ایران هم مجری و هم ناظر، سازمان تامین اجتماعی است و افراد مبتلا به بیماری های شغلی ناشی از شرایط غیراستاندارد کار باید برای شکایت به شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و طبق صلاحدید و تشخیص سازمان، در خصوص ابتلای کارگر به بیماری شغلی و کارافتادگی ناشی ار آن، سازمان باید هزینه آن را متقبل شود.

وی به نامتناسب بودن شغل با شرایط روحی و جسمی فرد اشاره کرد و اظهار داشت: کارگر به محض ورود به محیط کار مورد معاینات بدو استخدام قرار می گیرد در صورتی که وضعیت فرد با شرایط کاری او سنخیت نداشته باشد از نظر قانون، کارفرما جوابگوی عوارض وارد شده به فرد است، به عنوان مثال فرد مبتلا به آسم اگر در محیط آلوده گمارده و این امر موجب تشدید بیماری او شود مسولیت آن برعهده کارفرما است.

دکتر شریفیان در خصوص بیماری های شغلی، پیشگیری را مهم تر از درمان دانست و گفت: به طور کل بسیاری از بیماری‌های شغلی غیرقابل درمان یا درمان آن بسیار سخت و مشکل است. بیماری‌های عضلانی – اسکلتی همچون کمردرد، درد زانو و شانه‌ها از شایع‌ترین عوارض ناشی از کار است که غیرقابل درمان بوده و برگشت ناپذیر نیست.

این متخصص طب کار در ادامه به تشریح معاینات دوره‌ای پرداخت و افزود: در معاینات دوره‌ای تمام افرد مشغول در یک محیط کاری تحت معاینه پزشک قرار می گیرند و نه فقط فرد مبتلا به یک بیماری. اگر وضعیت فردی با شرایط کاری او منافات داشته باشد، پزشک باید آن را هر چه سریعتر به کارفرما اطلاع دهد.

بیشترین عوارض حاد ناشی از شرایط کاری در سنین پایین رخ می دهد

دکتر شریفیان افراد منصوب در رده های بالای شغلی را از گروه‌های فراموش شده و آسیب پذیر شغلی عنوان کرد و افزود: افراد گمارده شده در رده های مدیریتی به دلیل شرکت در جلسات مختلف و شرایط کاری سخت، به رغم داشتن وضعیت خوب مالی، تعداد زیادی از بیماری ها در آنان پوشیده می‌ماند.

وی حرفه پزشکی را از مشکل ترین شغل ها دانست و یادآور شد: با توجه به شرایط کاری پزشکان می توان شاهد شیوع بیماری های ناشی از کارنظیر کمردردهای ناتوان کننده در بین جراحان، عوارض شنوایی در میان دندان پزشکان و عوارض پوستی بود که این امر به علت پرمشغله بودن و حتی در برخی از موارد ناآگاه بودن آنان از عورض ناشی از شرایط کار نشات می گیرد.

این متخصص طب کار با اشاره به اینکه مرکز سلامت محیط و کار متولی سلامت شغلی در کل کارگاه های کشور است، اظهار داشت: وضعیت کشور ما در خصوص بیماری های شغلی در مقایسه با کشورهای همسان در وضعبیت مناسبی قرار دارد، اکثر بیماری های شغلی در کارگاه های کوچک به علت فقدان تیم های پزشکی در آنجا اتفاق می افتد. بنابراین مرکز سلامت محیط کار موظف به قرار دادن امکانات معاینات شغلی و بررسی شرایط کاری در اختیار کارگاه های کوچک است.

این متخصص طب کار در ادامه تصریح کرد: بیشترین عوارض حاد ناشی از شرایط کاری در سنین پایین یا اولیه به علت کمبود تجربه لازم شغلی و شرایط کاری خسته کننده رخ می دهد، اما متاسفانه عوارض مزمن هم در سنین بالاتر اتفاق می افتد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید حمایت بیشتر از متخصصین و فارغ التحصیلان طب کار از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد، توصیه کرد: با حمایت‌های بیشتر از جانب وزارت بهداشت نسبت به رشته طب کار و با استفاده از نظرات علمی و عملی متخصصین این رشته، قطعا فواید بیشتری عاید مردم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha