آمار جرم و جنایت، قتل، دزدی، خودكشی و كارهای خلاف در این ماه به‌شدت كاهش می‌یابد و بزهكاران در این ماه از ارتكاب كارهای خلاف خجالت زده و شرمنده می‌شوند .

كاهش 5 تا 33 درصدی جرایم در ماه مبارك رمضان
سلامت نیوز : كاهش آمار جرم و جنایت در كشور كه هر ساله آمار آن توسط نیروی انتظامی اعلام می‌شود از بركات ماه مبارك رمضان است. بر اساس آمارهای نیروی انتظامی سال گذشته آمار جرایم مهم در كشور به‌طور میانگین از 5 تا 33 درصد كاهش داشت و امسال نیز با گذشت 8 روز از ماه مبارك رمضان همانند سال‌های قبل وقوع جرایم با كاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده و كلانتری‌ها روزهای خلوتی را می‌گذرانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ كارشناسان مذهبی بر این عقیده‌اند كه ماه رمضان علاوه بر پاك‌سازی روح و كمك به سلامت جسمانی، ثمرات خوبی در جامعه بر جای می‌گذارد و با شروع این ماه بخش عمده‌ای از افراد تصمیم می‌گیرند كه رفتار خلاف شرع انجام ندهند و به همین دلیل آمار جرم و جنایت در این ماه از دیگر ماه‌های سال كمتر می‌شود. در این ماه میزان خودكنترلی افراد،‌حتی افرادی كه از بضاعت بالایی برای دست زدن به اعمال خلافكارانه برخوردارند،‌افزایش پیدا می‌كند به همین دلیل است كه جامعه‌شناسان معتقدند این نوع كنترل بیشتر از هر عامل دیگری قادر است بر رفتار افراد تاثیر بگذارد. از طرف دیگر تقویت وجدان از دیگر كاركردهای ماه مبارك رمضان است كه در اثر فعالیت‌های فرهنگی و معنوی به‌وجود می‌آید.به عقیده كارشناسان فضای معنوی ماه رمضان و برگزاری مراسم‌های مذهبی در این ماه در جامعه جوی را ایجاد می‌كند كه باعث می‌شود سدی در برابر وقوع جرایم تشكیل شود.

افزایش اعتماد به نفس و كاهش فشارهای روانی از جمله تاثیرات غیرمستقیمی است كه با عبادات تقویت می‌شود و به‌عنوان عامل تغییر رفتار افراد سابقه دار از آن نام برده می‌شود. به‌گفته سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی،‌آمار جرم و جنایت، قتل، دزدی، خودكشی و كارهای خلاف در این ماه به‌شدت كاهش می‌یابد و بزهكاران در این ماه از ارتكاب كارهای خلاف خجالت زده و شرمنده می‌شوند.» سردار منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز با اشاره به كاهش معنادار انواع جرایم در كشور در ماه رمضان می‌گوید:‌هر ساله در ماه مبارك رمضان به صورت معناداری از نرخ انواع جرایم و كجروی‌های اجتماعی كاسته می‌شود و بر میزان احساس امنیت عمومی افزوده می‌شود؛ مطمئنا این از بركات معنوی این ماه ضیافت الهی است كه حتی افراد مستعد كجروی و انحراف نیز برای مدتی به صراط مستقیم باز می‌گردند و از هنجار شكنی و قانون‌گریزی می‌پرهیزند.وی علت اصلی كاهش رفتارهای خلاف رانندگی در ماه رمضان را «تلاش برای دوری از گناه» ذكر كرد.

آموزش سبك زندگی در زندان

دكتر جعفر بای، جامعه‌شناس با اشاره به این نكته كه اجرای مراسم‌های مذهبی و معنوی در ایام ماه مبارك رمضان و در دیگر ایام به همراه انجام برنامه‌های اصلاحی توسط كارشناسان زبده می‌تواند در روی نیاوردن دوباره مجرمان به جرم و جنایت تاثیر داشته باشد، به تهران امروز می‌گوید: اصلاح مجرمان از وظایف اصلی قوه قضائیه است كه برای اصلاح این دسته از افراد باید برنامه‌ها و طرح‌های تخصصی به مرحله اجرا درآید تا شرایط ندامت و پشیمانی و اصلاح در افكار،‌ اندیشه و رفتار آنان شرایطی را فراهم می‌كند كه دیگر اندیشه مجرمانه و ارتكاب جرم در آنان انجام نشود.

وی تاكید می‌كند:‌ «متاسفانه به علت افزایش آمار زندانیان، استفاده بیش از اندازه از فضای زندان‌ها و ‌فقدان هر گونه طبقه‌بندی تخصصی در زندان‌ها شرایطی فراهم می‌شود كه زندانیان تجارب خویش را به یكدیگر منتقل كرده و در فرصت‌های بیكاری خویش مبادرت به تشكیل شبكه‌های سازمان یافته زیرزمینی كنند بر همین اساس آموزش جرم و شیوه انواع شگردهای فریب پلیس و یادگیری شیوه‌های پیشرفته ارتكاب جرم، فضای زندان‌ها را به دانشگاه عالی جنایی تبدیل كرده است كه این امر شرایط نامناسبی را برای محكومانی فراهم می‌كند كه برای اولین‌بار گرفتار زندان می‌شوند. این در حالی است كه با استفاده از بضاعت آموزش سبك زندگی ایرانی - اسلامی می‌توان اقداماتی را انجام داد تا این شرایط كمتر در زندان پیش بیاید.»

بای می‌گوید: «كار برای مجرمانی كه دوره محكومیت خود را سپری می‌كنند از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. ابتدا فعالیت باید فوق‌تخصصی باشد تا بتواند تاثیر مطلوبی را در تغییر نگرش زندانیان فراهم كند. یقینا كار با زندانیان هم پیچیده است و هم دشوار و نیازمند حرفه‌ای گرایی فوق‌تخصصی است. زیرا ما در مبحث پیشگیری با توده مردم و عناصر عادی سر و كار داریم ولی كار در زندان با گروه هدف خاص و پیچیده‌ای است كه مبادرت به ارتكاب جرم كرده‌اند؛ اگر سازمان زندان‌ها توجه به فعالیت‌های گسترده فرهنگی،‌ فنی‌وحرفه‌ای و اجتماعی برای زندانیان را در دستور كار خود قرار داده ولی به‌علت كثرت آمار زندانیان فعالیت‌های انجام شده بسیار اندك است و از اثر بخشی بالایی برخوردار نیست.»

شناور بودن آمار ورودی و خروجی زندان‌ها شرایط كار را در این حوزه دشوار كرده است و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده برای بهبود شرایط و وضعیت زندانیان مستلزم تلاش همه جانبه و فعالیت مستمر و ریشه‌ای و تاثیرگذار برای زندانیان است. دكتر بای در این‌باره می‌گوید:‌ سواد‌آموزی با همكاری آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و برگزاری دوره‌های درسی، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با همكاری سازمان فنی و حرفه‌ای انواع برنامه‌های مشاوره و فعالیت‌های روان شناختی برای مددجویان و ارائه برنامه‌های فرهنگی و برنامه‌های مذهبی با همكاری دستگاه‌های فرهنگی باید به صورت استاندارد و دقیق و درست و تخصصی و كامل اجرا شود تا مددجو براساس انتخاب خویش در این دوره‌ها و كلاس‌ها حضور یابد. برگزاری كلاس‌های قرآن در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها از برنامه‌های مذهبی است كه برای زندانیان برگزار می‌شود.

بر اساس قوانین قوه قضائیه شركت در این كلاس‌ها و حفظ قرآن توسط زندانیان می‌تواند باعث پدید آمدن زمینه آزادی آنها از زندان شود. دكتر بای در این باره می‌گوید: «شركت در این كلاس‌ها و حفظ قرآن باید خودخواسته و درونی شده باشد اما آنچه در حال حاضر مشاهده می‌شود این است كه فرد زندانی صرفا برای رهایی از زندان در این كلاس‌ها حضور پیدا می‌كند و این كار او با عشق و علاقه نیست. ضمن اینكه برگزاركردن این كلاس‌ها صرفا به منظور ارائه آمار است و این در حالی است كه برگزاركننده چنین دوره‌ها و آموزش‌ها نباید به ارائه آمار و گزارش‌های كمی دل‌خوش كنند بلكه باید به میزان اثربخشی‌های كیفی و تغییرات بنیانی و اصولی توجه ویژه‌ای كنند.»

لزوم توجه به خانواده زندانیان از دیگر موضوعاتی است كه این جامعه‌شناس آن را مطرح كرده و می‌گوید: «‌زندانی به تنهایی نباید آموزش ببیند مهم‌تر از زندانی خانواده اوست كه باید آموزش‌ها مشمول خانواده زندانی نیز شود تا مددجو در فرآیند زندگی خویش تغییرات حاصله در زندان را به عرصه زندگی خویش بكشاند و نتایج خوش رویكردهای دریافتی نوین را احساس كند. اما متاسفانه به علت ناكارآمدی برنامه‌های فرهنگی و اثر بخشی اندك و تاثیرگذاری كم فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در زندان‌ها مع‌الاسف نرخ تكرار جرم در زندان‌ها زیاد است.

البته لازم به ذكر است ساختار اجتماعی و شرایط كلان جامعه نیز باید از تغییرات حاصله در زندان حمایت كنند و عناصر محرك بروز جرم در جامعه تقلیل یابد. به‌گفته وی آموزه‌های دینی باید توسط عناصر متخصص به صورت حرفه‌ای و غیرمستقیم باید به‌گونه‌ای انجام شود كه منجر به تغییر در نگرش و بینش مددجویان شودیعنی نباید اجازه داد زندانی نقش بازی كند و به صورت ظاهری و سطحی ژست تغییر را به نمایش بگذارد بلكه باید مجال اندیشیدن و فرصت فكر كردن را برای ایجاد تغییر را در مددجو به‌گونه‌ای فراهم ساخت كه او ضمن اقناع آموزه‌های دینی همه ابهامات ذهنی خویش را درخصوص مسائل دینی و مباحث مذهبی دریافت كند.

كاهش جرایم در شب‌های قدر

حجت‌الاسلام سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد نیز می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد كه جرایم در ماه رمضان بخصوص شب‌های قدر به صفر می‌رسد.به‌گفته وی ماه مبارك رمضان از چند جهت در كاهش جرایم اثر می‌گذارد، چرا كه این ماه، ماه كنترل نفس است و انسان را از هرگونه خطا باز می‌دارد.وی ادامه می‌دهد: حرمت و اهمیت ماه رمضان در نظر مسلمانان باعث شده تا این ماه دارای ارزش و اهمیت خاصی شده و در كنترل نفس، كاهش جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی تاثیر فراوانی داشته باشد. حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینكه از گذشته این آمار مشاهده می‌شود كه جرایم در ماه رمضان بخصوص شب‌های قدر به صفر می‌رسد، خاطرنشان كرد: خواه‌ناخواه، روزه و روزه داری در كاهش جرایم تاثیرگذاشته و ورودی پرونده‌های جرم و جنایت به محاكم قضایی كم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha