سلامت نیوز : به گزارش مرکز آمار ایران میزان بیکاری کشور در سال گذشته 12/4 درصد اعلام شده است. بر اساس همین آمار استان‌های لرستان و ایلام به ترتیب با 4/20درصد و 2/19درصد بالاترین آمار بیکاری را در کشور از آن خود کرده‌اند.با وجود این، احمد شوهانی، نماینده ایلام در مجلس می‌گوید که میزان بیکاری مردم این استان بیش از عدد اعلام شده است.

«علی‌محمد احمدی» دیگر نماینده ایلام، در تشریح علت بالا بودن نرخ بیکاری در استان به «حمایت» می‌گوید: میزان رشد جمعیت و زاد و ولد در ایلام بالا و برعکس آن، میزان رشد و تمرکز سرمایه در این استان پایین است و این نبود تعادل در نسبت جمعیت به سرمایه، در کنار افزایش زاد و ولد، جمعیت جوانی را به‌وجود آورده است که همه جویای کار هستند؛ اما چنین امکانی برایشان وجود ندارد.

ایلام در رتبه آخر از نظر توسعه
ایلام جمعیتی 600 هزار نفری دارد و با وجود داشتن مشکلات زیاد از جمله بیکاری، از 165 میلیارد تومان بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده است

تاکنون فقط 18 درصد آن را دریافت کرده است.
به گفته نماینده ایلام در این استان برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است و با بررسی برخی شاخص‌های توسعه مانند نسبت سرمایه‌گذاری، تعداد کارگاه‌های صنعتی و تولیدی و اشتغال صنعتی در استان معلوم می‌شود که ایلام در مقایسه با استان‌های دیگر در آخرین جایگاه قرار دارد.

وی تاکید می کند: یکی از مهم‌ترین
موضوع هایی که در مورد بیکاری ایلام مطرح می شود این است که بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، در رأس هرم بیکاری قرار دارند و این پدیده‌ای خطرناک است؛ زیرا منجر به فرار قشر تحصیل‌کرده از استان و در نتیجه پیری جمعیت ساکن می‌شود. آماری که از سوی مرکز آمار اعلام شده است واقعی نیست و آمار بیکاران استان ایلام بیش از اینهاست.
وی راه حلی که می‌تواند ایلامی‌ها را از این وضعیت نجات دهد، سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌ها می‌داند و تصریح می‌کند: پروژه‌های بسیاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع و ... وجود دارد؛ اما اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل 44 که واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی را شامل می‌شود، دست دولت را بسته و بعد از ابلاغ این سیاست‌ها میزان سرمایه‌گذاری دولت در ایلام بسیار کاهش یافته است و بخش خصوصی نیز ریسک سرمایه‌گذاری در یک منطقه مرزی دورافتاده را نمی‌پذیرد.

بیکاری زنان بیشتر از مردان
درچند سال اخیر با پیشرفت شهرها، جایگاه اجتماعی زنان نیز پیشرفت چشمگیری داشته است؛ اما در استان ایلام این‌گونه نیست. احمدی با بیان اینکه تعداد زنان تحصیل‌کرده‌ در استان ایلام بیشتر یا برابر با مردهاست خاطرنشان می‌کند که از لحاظ اشتغال زنان ایلامی بیکارتر ازمردان هستند.

وی در این باره می‌گوید: فرصت‌های شغلی برای زنان استان ایلام وجود ندارد و اگر شغلی هم باشد، مختص مردان است. وی در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکل بیکاران تاکنون در ایلام چه اقدام‌هایی شده است، می‌گوید: یکی از کارهایی که در کمیسیون تلفیق و بودجه مجلس برای رفع معضل بیکاری در ایلام صورت گرفته، پیگیری اصلاحاتی در سیاست‌های اصل 44 است؛ همچنین به دنبال این هستیم که برای پروژه‌های کلیدی و مسیرهای حمل‌و‌نقل استان بودجه بیشتری بگیریم تا کمبود سرمایه‌گذاری‌ها جبران شود؛ اما متأسفانه سطح توسعه استان در حدی است که این اقدام های کوتاه‌مدت نمی‌تواند مشکل بیکاری را رفع کند، مگر اینکه دولت به طور ویژه و مستقیم اقدام هاو سرمایه‌گذاری‌هایی در استان ما صورت دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha