پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
سلامت نیوز : شیشه یکی از خطرناکترین مواد مخدر صنعتی است؛ با این حال در کشور ما مدتی است که مورد استقبال شماری از جوانان قرار گرفته است و با همه دشواری که ترک شیشه به همراه دارد، نه تنها از سیاست تشویقی برای ترک این ماده مخدر صنعتی خبری نیست، هنوز هیچ بیمه‌ای در این حوزه وارد کار نشده است و افراد باید بدون حمایت نهادهای بیمه‌ای راه پر پیچ‌و‌خم و گاه گران ترک مواد مخدر را طی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در سال‌های اخیر زنان تمایل زیادی به لاغر شدن پیدا کرده‌اند و در این زمینه هر تلاشی می‌کنند؛.این گرایش باعث شده است در باشگاه‌های بدن‌سازی برخی‌ها مصرف شیشه را برای لاغر شدن به یکدیگر توصیه ‌کنند و بر این اساس اکنون بررسی‌های صورت گرفته از سوی ستاد مواد مخدر حاکی از آن است که زنان تمایل بیشتری به مصرف ماده مخدر شیشه دارند. برای نتایج این آمار دلیل‌های زیادی می‌توان عنوان کرد از جمله اینکه نداشتن آگاهی از عوارض شیشه، یکی از دلایل گرایش به این ماده خطرناک به شمار می‌رود و درست به همین دلیل است که بسیاری از معتادان به شیشه تمایل دارند هر چه سریعتر از وابستگی به آن خلاص شوند.

بابک دین پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره به «حمایت» می‌گوید: بیمه‌ها برای پرداخت کمک هزینه‌های درمانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بنابراین حضور آنها در مراحل درمان اعتیاد بسیار مهم است؛ زیرا به بخش نظارتی و انسجام‌بخشی به فرآیند درمان و خدمات حمایتی اهمیت می‌دهند و این امکان را ایجاد می‌کنند یارانه‌های درمانی به صورت هدفمندتر به افراد نیازمند ارایه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند : درمان‌ برای هر فرد، متفاوت است و با توجه به وضعیت بیمار، روش درمان سرپایی، اقامتی یا بستری به‌کار گرفته می‌شود، تشخیص این موضوع و اینکه بیمار رژیم درمانی، مانند درمان نگه‌دارنده، سم‌زدایی یا درمان روان شناسی نیاز دارد، با درمانگران متخصص آموزش‌دیده یعنی پزشک و روان شناس است.برای اغلب بیماران استفاده از برنامه‌های حمایتی در کنار برنامه درمانی اصلی می‌تواند بسیار مفید باشد. در حال حاضر طرح‌هایی برای بررسی میزان اثربخشی شیوه‌های مختلف درمان اعتیاد کشور، به منظور ارتقای کیفیت این شیوه‌ها در حال انجام است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه می‌کند: فردی که ماده مخدر را ترک می‌کند و به مرز بهبودی می‌رسد باید مورد حمایت نهادهای مختلف قرار بگیرد بنابراین برای گام نخست پس از بهبودی، بازگشت فرد به جامعه و برقراری پیوستگی‌های مجدد فرد با افراد و نهادهای اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد، دین پرست ادامه می‌دهد: در این هنگام باید اقدام هایی نظیر حرفه‌آموزی و اشتغال، تأمین مسکن و اثربخشی پایدار اجرا شود. تأمین چنین زمینه‌هایی نیازمند مداخله‌های تخصصی توسط متخصصان یعنی مددکاران، روان شناسان، روان‌پزشکان است و متولی این کار سازمان بهزیستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha