سلامت نیوز : ریزگردها و لزوم مقابله با این پدیده زیست‌محیطی مشکل سال‌های اخیر مردم استان‌های غرب و شمال‌غرب و به تبع آن شهر شیمیایی شده سردشت بوده که با وجود تصویب طرح‌های چندفوریتی در مجلس و اختصاص اعتبارات میلیاردی هنوز خبری از اجرای آنها و خلاصی مردم از این روزهای گرم تابستان نیست. مهر نوشت؛ پدیده ریزگردها که به علت عواملی همچون عدم توجه دولت‌های عربی به امر مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی و همچنین خشکسالی و توسعه بیابان‌ها رخ می‌دهد که روز‌به‌روز بر دامنه آن افزوده می‌شود و با تاثیر بر مسائل زیست‌محیطی به تهدیدی برای زندگی انسان‌ها، حیوانات و حتی بخش کشاورزی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ ریزگردها مشکل مردم اکثر شهرهای جنوب، غرب و شمال‌غرب ایران به‌ویژه در روزهای گرم تابستان سال‌های اخیر است. هرچند در سال‌های اخیر مجلسی‌ها و دولتمردان در جست‌وجوی راهی برای مهار این پدیده بوده‌اند و طرح‌ها و لوایحی در این راستا توسط دولت به مجلس ارائه شد و کمیسیون‌های مرتبط مجلس نیز در پی یافتن راهکاری برای مقابله با موضوع بوده‌اند و سالانه طرح‌هایی تصویب و اعتبارات میلیارد ریالی به آنها اختصاص می‌یابد ولی با اعلام هواشناسی مبنی بر بروز پدیده گرد و غبار و حضور ریزگردها در آسمان باز لرزه بر اندام نحیف و زخم‌خورده مردم به‌ویژه مصدومان شیمیایی سردشت می‌افتد.

80هزار هکتار جنگل بلوط و 30هزار هکتارمرتع در سردشت نیز جولانگاه ذرات خاک موسوم به ریزگردهای عربی شده است. درختانی که تنها محافظ مردمان مقاوم این دیار بوده، اکنون روزنه‌های حیات‌بخش آنها گرد و غبار بیابان‌های عربی را جذب می‌کنند، مصدومان سردشت ۲۲سال است از درد ناشی از بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رنج می‌برند، هجوم توده هوای غبارآلود از کشورهای عربی درد مضاعفی بر سرفه‌های خشک مصدومان افزوده و با توجه به نبود امکانات و کلینیک‌های تخصصی آنها در مقابله با این ریزگردها بی‌دفاع مانده‌اند.

58 روز گرد و غباری در سردشت

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با اشاره به نوظهور بودن پدیده ریزگردها به‌دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی، افزود: در آذربایجان‌غربی متاسفانه شهرهای جنوب غربی بیشترین تاثیرپذیری از این پدیده زیست‌محیطی را دارند به‌طوری که بر اساس آمارگیری‌ها، سردشت بیشترین روزهای گرد و غباری را در بین سایر شهرها داشت که با توجه به وضعیت مردم آن منطقه باید مقابله جدی با ورود ریزگردها انجام شود. فرخ مطلبی‌فر با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعات در میانگین 4 سال، 58 روز در سردشت، 40 روز در پیرانشهر، 30 روز در بوکان و 18 روز در ارومیه شاهد حضور ریزگردها در آسمان و قرار گرفتن آنها در حد غیرمجاز و خطرناک بودیم، اظهار کرد: پایش نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد هوای امروز و فردای استان صاف تا کمی ابری، گاهی با وزش باد و در نواحی جنوبی همراه با گرد و غبار خواهد بود که این وضعیت بر اساس پیش‌بینی‌ها تا روز یکشنبه هفته آینده با توجه به تداوم وزش باد پایدار خواهد بود. وی خواستار احیای کارگروه بلایا و مخاطرات طبیعی آذربایجان‌غربی با توجه به در معرض خطر بلایای طبیعی بودن استان شد و اعلام کرد: تغییر اقلیم، ورود ریزگردها و خشکی دریاچه ارومیه بلایای جوی هستند که نیازمند ایجاد کارگروه و همفکری همه دستگاه‌های اجرایی مسئول و پای کار آوردن مردم و همچنین تخصیص اعتبارات لازم برای تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی برای تشخیص دقیق و به موقع این پدیده‌های مخرب است.

ریزگردها، تهدید جدی برای سلامتی بیماران

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی آذربایجان‌غربی نیز در این میان معتقد است ذرات ریزگرد و غبار به دلیل قدرت نفوذ بیشتر به عمق ریه‌ها و دستگاه تنفسی بسیار خطرناک‌تر از ذرات درشت آن هستند. اغلب ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع درشت و غیرقابل تنفس بوده که تهدید جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کنند. حجت کارگر متداول ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود را تحریک چشم‌ها و راه‌های فوقانی هوایی دانسته و می‌گوید: این پدیده معمولا نوزادان، کودکان و نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و آمفیزم و بیماران قلبی را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طرح شکایت از کشورهای همسایه به دلیل عدم کنترل ریزگردها

سخنگوی فراکسیون محیط‌‌زیست و توسعه پایدار مجلس از الزام وزارت امورخارجه برای طرح شکایت از کشورهای همسایه به‌دلیل عدم همکاری درخصوص کنترل پدیده ریزگردها خبر داد و افزود: مسئولان نیز نباید به‌دنبال انجام برنامه‌ها و طرح‌های نمادین باشند، بلکه باید به سمت اجرای طرح‌های تاثیرگذار حرکت کنند. موید حسینی‌صدر با بیان اینکه کاهش پدیده ریزگردها تنها در قالب همکاری بین کشورهای همسایه عملی می‌شود، اعلام کرد: این درحالی است که طرح مسائل و موضوعات حقوقی و شکایت، نتیجه مناسبی برای حل مشکل ریزگردها نداشته و راه چاره نیست. نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه قوانین متعددی در مجلس به‌منظور مقابله با ریزگردها تدوین و تصویب شده است، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر رتبه محیط زیست به منظور حفاظت و صیانت از محیط زیست تنزل یافته و تغییر و تحول دولت نباید باعث کم‌توجهی یا فراموشی نسبت به مسائل زیست‌محیطی کشور شود.

مقابله با ریزگردها مشکل قانونی ندارد

وی بیان کرد: موضوع مهار ریزگردها باید به صورت جدی مورد توجه تمامی متولیان امر قرار گیرد چرا که زمانی که این مساله به فراموشی سپرده شود از بین بردن آثار و تبعات منفی آن مدت زمان طولانی را می‌طلبد. سخنگوی فراکسیون محیط‌‌زیست و توسعه پایدار مجلس عنوان کرد: درمورد حذف ریزگردها و مقابله با این پدیده، قوانین متعددی را در مجلس داریم و از این‌رو می‌توان گفت که در مواجهه با مساله ریزگردها از حیث قانون کمبودی وجود ندارد. حسینی‌صدر در ادامه سخنان خود گفت: در سال‌های اخیر، سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از محیط زیست در زمینه مبارزه با ریزگردها، مبارزه با آلودگی هوا، حفاظت منابع طبیعی، جنگل‌ها و حفاظت از حیات‌وحش عملکرد مطلوبی نداشته به‌طوری که رتبه آن نسبت به سال‌های گذشته کاهش قابل‌توجهی یافته است. وی با بیان اینکه در قانون پنجم توسعه، مجلس به‌صورت جزئی وارد مساله مبارزه با ریزگردها شده است، اضافه کرد: در قانون بودجه سال جاری، ردیفی برای صیانت از محیط زیست پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha