سلامت نیوز : شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد:افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان سبب بالا رفتن شمار معتادان در پاکستان و به چالشی بزرگ برای این کشور بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ گوینده این شبکه تلویزیونی گفت:ده سال جنگ نتوانسته میزان تولید مواد مخدر را در افغانستان کاهش دهد.کشور پاکستان به سبب همسایگی خود با افغانستان شاهد بالا رفتن نرخ بالای اعتیاد است.

لوسی کافانف خبرنگار این شبکه تلویزیونی از کراچی گزارش داد:هر روز شمار زیادی از اجساد معتادان به سردخانه ها ی شهرهای پاکستان و از جمله شهر کراچی منتقل می شود.

در ادامه این گزارش عبد الله از ساکنان کراچی گفت:هروئین به راحتی در پاکستان پیدا می شود و این ماده مخدر در انظار عمومی و آزادانه به فروش می رود و پلیس کاری به این موضوع ندارد.

خبرنگار راشا تودی افزود:برخی از معتادان در پاکستان در میان خیابانها اقدام به تزریق مواد مخدر از جمله هروئین می کنند.بر اساس برخی آمارها در پاکستان بیش از چهار میلیون معتاد به مواد مخدر وجود دارد و تنها کمتر از هشتاد مرکز درمانی برای این موضوع وجود دارد.هیچ کمبودی درباره هروئین در خیابانهای کراچی مشاهده نمی شود.

وی در ادامه گفت:افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است که هروئین عمده ترین فرآورده آن محسوب می شود که چهل درصد آن از راه پاکستان به دیگر نقاط جهان قاچاق می شود .این یک تجارت چند میلیارد دلاری است که جنگ و بی ثباتی افغانستان این حالت را تشدید کرده است.تولید تریاک در افغانستان روز به روز در حال افزایش است و پیش بینی می شود این مقدار هم بیشتر افزایش پیدا کند.این نگرانی وجود دارد که با خروج ناتو از افغانستان در سال دو هزار و چهارده شاهد تشدید این موضوع باشیم.

در ادامه این گزارش دکتر سلام عظام رئیس یک سازمان غیردولتی در پاکستان گفت:ناتو تلاش می کند که از جنگ افغانستان خلاصی پیدا کند اما با خروج خود از این کشور جنگی دیگر این کشور را فرا خواهد گرفت که پیروزی در آن بسیار دشوار خواهد بود و آن جنگ مواد مخدر خواهد بود.

خبرنگار راشا تودی افزود:سیاستمداران پاکستانی بر این نظر هستند که ناتو باید به موضوع مواد مخدر در افغانستان توجه کند.

در ادامه دکتر ماریا سلطان از موسسه تحقیقاتی ثبات در جنوب آسیا گفت:چالشی که پاکستان با آن روبروست این است که در تمامی مذاکرات درباره خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال دو هزار و چهارده، آمریکا و ناتو توجهی به موضوع مواد مخدر نکردند.

خبرنگار راشا تودی در پایان گفت:بندر کراچی مهمترین مرکز صادرات هروئین در جهان است.این شهر با هروئین ارزان اشباع شده است و شما می توانید خیلی آسان و ارزانتر از یک وعده غذایی به هروئین دسترسی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha