سلامت نیوز : داستان کیسه‌های خون فیلتردار که بیماران تالاسمی‌ را به دردسر انداخت و برای آنان ایجاد حساسیت کرده بود، به‌ تازگی وارد مرحله جدیدی شده است. زیرا در حالی که متولیان سازمان انتقال خون این کیسه‌ها را از بازار مصرفی بیماران تالاسمی جمع‌ آوری کرده‌ و در حال جایگزین کردن کیسه های جدید از منابع معتبر و مطمئن دیگر هستند، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از مشکلات تامین کنندگان این اقلام خبر داد.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با مهر اظهار داشت: برخی کالاها نظیر کیسه های خونی فیلتر دار از سوی سازمانهای حوزه بهداشت و درمان به صورت متمرکز خریداری می شود در رابطه با اینگونه کالاها، پس از آنکه منشا ارزی واردات این کالاها از ارز مرجع 1226 تومانی به ارز تک نرخی حدود 2500 تومانی تغییر پیدا کرد موضوع جدیدی مطرح شده است و آن این است که اگر قبلا برای واردات تعداد مشخصی کیسه خونی فیلتردار که واردات آن ضروری و مورد نیاز کشور است بعنوان مثال 5 میلیارد تومان بودجه ریالی نیاز بود، حال هزینه ریالی مورد نیاز تقریبا 2 برابر شده است یعنی چیزی معادل 10 میلیارد تومان باید در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرد و بدون شک این امکان محتمل است که بودجه این سازمانها کفاف این موضوع را نکند

وی ادامه داد: این موضوع حتی در خصوص واردکنندگانی که قبلا با ارز مرجع سفارش گزاری کرده اند و اجناس آنها وارد گمرکات کشور شده است نیز صادق است. در حال حاضر پرداخت مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادلاتی دغدغه خاطر بسیاری از شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی شده است و این موضوع در رابطه با شرکتهایی که از طریق مناقصه کالاهای وارداتی خود را در اختیاز سازمانهای حوزه بهداشت و در مان قرار می دهند، کمر شکن شده است.

فتاحی اضافه کرد: مشکل نظام بهداشت و درمانی کشور آن است که علاوه بر آنکه دچار ضعف ساختاری و مدیریتی است، از لحاظ بودجه ریالی و ارزی نیز محدودیتهای بی انتهایی بر آن تحمیل شده است. چرا که هزینه های آن مانند سایر بخشهای جامعه به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است اما منابع تامین مالی این هزینه ها به میزان مناسب ارتقاء پیدا نکرده است. مسلم است وقتی یک کالا میزان ارز بری آن 2 برابر شده است، مابه التفاوت نرخ ارز می تواند در تامین به موقع کالا اخلال ایجاد کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا کمیسیون بهداشت مجلس تاکنون اقدام مهمی در این باره نکرده است، گفت: کمیسیون نسبت به وضعیت دارو تجهیزات پزشکی حساسیت فوق العاده ای داشته و حتی تمام وقت روز گذشته این کمیسیون به چالشهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرد و به صراحت می‌توانم بگویم که موضوع کیسه های خونی فیلتردار در جلسه هفته آینده کمیسیون نیز مجددا دنبال خواهد شد.

فتاحی در پایان خاطرنشان می‌کند: اگرچه پس از جمع آوری کیسه های خونی فیلتردار قبلی، تا زمان تعیین تکلیف آنها، کیسه های جایگزین، نیاز بازار مصرف را جبران کرده و تا امروز مشکل خاصی که به کمبود حاد منجر شود وجود نداشته و شرکتهای تامین کننده تلاش کرده اند که به تعهدات خود عمل کنند اما نمی‌شود همه چیز را به گردن تحریمها انداخت. درست است که تحریم شده‌ایم اما باید سوءمدیریت خود را هم بپذیریم و در آن بازنگری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha