پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 78452
سلامت نیوز : مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به افزایش دمای هوا در تهران گفت: بر این اساس حداکثر دمای پایتخت تا روز چهارشنبه به 40درجه بالای صفر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ عبدالرضا امیدوار شهری گفت: براساس نقشه‌های پیشیابی هواشناسی تا روز پنجشنبه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، در برخی مناطق شمال غرب، شمال و جنوب شرق کشور افزایش ابر، رگبار باران‌ گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. به‌دلیل افزایش گرما در روزهای هفته جاری گفت‌وگویی با دکتر قاسم اخوان حسینی پزشک عمومی کشیک اورژانس بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد انجام داده‌ایم که درپی می‌آید.

دکتر اخوان حسینی درباره عوارضی که بیماران گرمازده‌ با آن دست به گریبانند گفت: بیمارانی که به‌دلیل گرمازدگی مراجعه می‌کنند دارای عوارضی نظیر خشکی پوست، استفراغ، ضعف و بی‌حالی و در برخی از مواقع که فشارشان افت کند دچار تشنج می‌شوند. این عارضه به‌دلیل کاهش میزان سدیم در بدن رخ می‌دهد.

دکتر حسینی درباره اقدامات درمانی که روی بیماران گرما زده انجام می‌گیرد گفت: بیمارانی که اغلب به مراکز اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند ازجمله افراد گرمازده گرید 1و 2محسوب می‌شوند. مریض‌هایی که گرمازده‌ حاد نیستند در درمانگاه‌های محلی مورد مداوا قرار می‌گیرند. اما بیمارانی که به اورژانس می‌آیند یا به‌علت بروز تشنج یا به‌دلیل بروز ضعف و بی‌حالی به وضعیت نیمه هوشیاری فرو رفته‌اند، مراحل درمانی این افراد به این ترتیب است که سرمی را از طریق ورید وارد خون وی می‌کنند که تا مراجعه به بیمارستان حداکثر مایعات مورد نیاز بدن را دریافت کرده باشد.

در بیمارستان به بیمار مایعات داده می‌شود تا فشار وی به حد متعادل به حدود 12برسد و سپس بررسی می‌شود که آیا وی دچار تب یا بیماری عفونی نشده باشد. زمانی که وضعیت بیمار ثابت شد وی را مرخص می‌کنند. از علائم گرما‌زدگی می‌توان به گودافتادگی و فرورفتگی چشمان، خشکی لبان و چروکیدگی پوست اشاره کرد. در برخی اوقات بیماران گرمازده دچار هذیان و توهم می‌شوند. به هم خوردن تعادل سدیم و پتاسیم در بدن علائمی مانند تشنج و به دنبال آن مرگ را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

اگر به‌مدت 2تا 3ساعت حجم خون در بدن دچار افت شود گردش خون در کلیه مختل می‌شود. در پی بروز این وضعیت بیمار دچار آنوری یا از بین رفتن ادرار می‌شود و کلیه از کار می‌افتد که اگر با اقدامات درمانی به بیمار رسیدگی نشود نارسایی کلیه را در پی خواهد داشت. این وضعیت جنبه دیگری نیز دارد و قلب بیمار با تپش زیاد تلاش می‌کند کمبود مایع را جبران کند.

او در پاسخ به این سؤال که افراد روزه دار به‌ویژه در ‌ماه مبارک رمضان چه نکاتی را باید رعایت کنند که دچار گرمازدگی نشوند، گفت: مهم‌ترین اصلی که روزه‌داران در‌ماه مبارک رمضان باید به آن توجه کنند این است که ساعت کار و محیط کار خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که در ساعات پرتابش آفتاب ناگزیر نباشند در محیط باز حضور داشته باشند و اگر کارشان در فضای بیرونی انجام می‌گیرد کمتر خود را در معرض آفتاب قرار دهند. در تابستان افراد باید از کلاه و لباس‌های روشن استفاده کنند که باعث دفع گرما و نور خورشید شود. روزه‌داران باید در زمان سحری از مصرف نمک و غذاهای پرچرب پرهیز کنند.

در وعده سحر باید غذاهای پروتئینی را کنترل شده مصرف کرد چرا که سوخت‌وساز غذای پرپروتئین در بدن به آب نیاز دارد. در زمان سحر مصرف سبزیجات و مواد غذایی فیبردار هم تا حد زیادی به تحمل تشنگی از سحر تا افطار کمک می‌کند. روزه داران به‌منظور جبران آب بدن خود باید از افطار تا سحر به‌طور آرام آرام مایعات مصرف کنند. نباید به هیج وجه مایعات را یکباره مصرف کنند چرا که مصرف یکجای آب خود باعث بروز دل‌درد و حالت تهوع می‌شود. از نوشیدن چای و نوشابه به‌دلیل اینکه از مایعات مدر محسوب می‌شوند بهتر است که پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha