جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 78457
سلامت نیوز: مسوول مرکز بهداشت و درمان اداره کل زندان های استان زنجان گفت: مصرف ترامادول تنها به صورت موردی یا دوره ای زیر نظر پزشک متخصص و برای دردهای بسیار شدید مجاز است.

دکتر محمدرضا حمزه پور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه ترامادول یک مسکن قوی نیمه مخدر است، اظهار داشت: در دردهای شدید مانند دردهای سرطان پزشک ناچار است از داروهای مخدری مانند مورفین، متادون و یا ترامادول استفاده کند اما اگر مصرف این مواد به صورت خودسرانه باشد باعث ایجاد وابستگی در فرد می شود.

وی ادامه داد: کسانی که به صورت خودسرانه ترامادول مصرف می کند در صورت ترک مصرف دچار علائم محرومیت از مواد می شوند. ضمن انکه مصرف خودسرانه دارو باعث ایجاد تحمل نسبت به دارو در بدن شده و فرد  مصرف کننده باید دائما دوز مصرف را بالا ببرد.

دکتر حمزه پور با بیان اینکه هم ترامادول و هم متادون جزء داروهای مخدر هستند، بیان داشت: نیمه عمر متادون نسبت به ترامادول بالاتر است و احتمال اعتیاد به آن نیز بیشتر است. ضمن اینکه فروش متادون در داروخانه ها به طور کلی ممنوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با مصرف ترامادول احتمال گرایش به مواد مخدری مانند شیشه افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: در این زمینه تحقیقی نشده است اما برخی افراد تصور می کنند شیشه خماری ندارد و باعث ترک اعتیاد به مخدرهایی دیگر می شود. به همین دلیل به سراغ مصرف شیشه می روند در حالی که این ماده محرک نیز مانند سایر مواد اعتیاد آور است و فرد مجددا به سوی ماده اولیه ای که مصرف می کرده بر می گردد و هر دو ماده را مصرف می کند. این موضوع در مورد معتادان به ترامادول نیز ممکن است رخ دهد و باعث اعتیاد آنها به شیشه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha