اجرای برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار، یک سال پس از اجرا برای افرادی که سیگار دود نکرده اند مفید خواهد بود.

سلامت نیوز: پیشگیری کردن از دود کردن سیگار در مدارس از تعداد کودکان و نوجوانانی که در آینده سیگاری خواهند شد می کاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین اجرای برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار، یک سال پس از اجرا برای افرادی که سیگار دود نکرده اند مفید خواهد بود.

در حالی که دود کردن سیگار سالانه جان بیش از پنج میلیون نفر را می گیرد، متخصصان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند مرگ و میر بر اثر دود کردن سیگار تا سال 2030 به هشت میلیون نفر خواهد رسید.

دانشمندان باور دارند یک سوم کودکان و نوجوانان جهان بین 13 تا 15 سالگی دست کم یک بار سیگار دود می کنند.

با توجه به تجربه چهار دهه گذشته، برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار در مدارس تلاش می کنند با دود کردن سیگار در سال های کودکی و نوجوانی مقابله کنند پیش از آن که کودکان و نوجوانان به این کار عادت کنند.

برای اطمینان یافتن از تاثیر مثبت برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار دانشمندان بررسی های سیستماتیک را آغاز کردند.

محققان اطلاعات بیش از 134 مطالعه که بر روی 430 هزار فرد پنج تا 18 در بیش از 25 کشور مختلف جهان انجام شده بود را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج 49 مطالعه نشان داد افرادی که هرگز سیگار دود نکرده بودند می توانند به اشخاصی سیگاری بدل شوند.

پژوهشگران به دلیل این که این گروه به روشنی تاثیر برنامه های پیشگیری از اعتیاد به سیگار را نشان می دهند بر آنها تمرکز کردند.

در حالی که هیچ تاثیر قابل ملاحظه ای در سال نخست دیده نشد، اما نتایج مطالعات بلند مدت بر روی گروهی از سیگاری ها نشان داد میزان دود کردن سیگار توسط آنها به شدت کاهش یافته است.

در 15 مطالعه دیگر که بر روی تغییر رفتار سیگار کشیدن در گروهی متشکل از سیگارها و افراد غیر سیگاری انجام گرفت، متخصصان دریافتند برنامه های پیشگیری تاثیری بر افراد نگذاشته است، اما دود کردن سیگار پس از گذشت سال اول اندکی کاهش یافته است.

دکتر جولی مک لیلان، یکی از اعضای این مطالعه و استاد دپارتمان مراقبت از علوم بهداشت و درمان اولیه دانشگاه آکسفورد گفت:" این بررسی مهم است زیرا تاکنون بررسی جامعی درباره تاثیر گذاری برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار در مدرسه وجود نداشته است."

او افزود:" قدرت اصلی این بررسی از آزمایش ها و شرکت کنندگان متعدد گرفته شده است. با این حال، بیش از نیمی از مدارس آمریکا و تقریبا کل جهان باقی مانده است، بنابراین باید مطالعات زیادی انجام گیرد."

برخی از برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار با هدف توسعه مهارت های اجتماعی و مقاومت کردن در برابر فشارهای همسالان به اجرا می شوند.

دکتر رافائل پریرا، همکار این مطالعه و استاد دانشگاه آکسفورد گفت:" ممکن است پیشنهاد دهیم جلساتی  برای تقویت کردن برنامه های پیشگیری از دود کردن سیگار برگزار شود، اما مدرکی که ثابت کند برنامه های پیشگیری از اعتیاد به سیگار در مدارس بی فایده اند پیدا نکردیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha