سلامت نیوز:معاون سازمان غذا و دارو از افزایش 67نرخ داروهای ایرانی طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: برای داروهای وارداتی بیش از شش ماه ذخیره و برای داروهای تولید داخل بیش از 9 ماه ذخیره خواهیم داشت.

شمسعلی رضازاده معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با پانا، درباره آمار مربوط به کمبودهای دارویی و تفاوت قیمت آن با واقعیت موجود در بازار، گفت: ملاک ارزیابی ما برای اعلام کمبودهای دارویی، آماری است که از سطح داروخانه‌ها و تماس‌های مردمی با 1490 دریافت می‌شود.

وی همچنین به افزایش قیمت‌های دارویی در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت‌های داروهای داخلی از 20 درصد شروع و به حدود 67 درصد رسیده بود.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برخی داروهای خاص خارجی مانند داروهای ضد سرطان و صعب‌العلاج که با ارز آزاد وارد می‌شوند، تا 200 درصد هم افزایش قیمت داشته‌اند، یادآور شد: دولت با کاهش تعرفه واردات دارو از 65 درصد به 33 درصد باعث شد علی‌رغم پیش‌بینی 100 درصدی افزایش قیمت داروهای خارجی بتوانیم قیمت داروهای خارجی را نیز تا حدودی کنترل کرده و اجازه افزایش بیش از 100 درصدی را به آنها ندهیم.

رضازاده با اعلام اینکه درخواست‌ها برای تامین 350 میلیون دلار دیگر ارز دارویی ارسال شده است، تصریح کرد: برای داروهای وارداتی بیش از شش ماه ذخیره و برای داروهای تولید داخل بیش از 9 ماه ذخیره خواهیم داشت.

به گفته معاون داروی سازمان غذا و دارو مشکلات ما برای تامین دارو، داخلی بوده تا برون مرزی و در صورت توان پرداخت نقدی هزینه دارو، امکان دسترسی راحت‌ به دارو ها امکان پذیر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha