سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش در خصوص رعایت رژیم غذایی در روزه دارانی که زخم اثنی عشر در آنها بهبود یافته است، گفت: این افراد باید از مصرف غذاهای ادویه دار، نوشابه و شکلات که اسید معده را افزایش می‌دهد، پرهیز کنند، اگر بین ساعات 2 تا 3 بعدازظهر دچار درد شدند یعنی اسید معده بالا رفت، نمی توانند روزه بگیرند و بهتر است روزه خود را در فصل سرما ادا کنند که روزها کوتاه‌تر است. ولی اگر بیماران دچار سوزش، خارش یا مالش معده شدند، می‌توانند روزه را ادامه دهند.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت وگو با ایسنا، گفت: افرادی که در حال حاضر مبتلا به زخم اثنی عشر هستند، اگر وجود زخم با آندوسکوپی در آنها تایید شده و بیش از 2 ماه از بیماریشان نمی‌گذرد مبتلا به زخم حاد هستند و ماه رمضان امسال را نمی توانند روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه روزه داری برای بیمارانی که دچار زخم اثنی عشر حاد هستند خطرناک است، گفت: چون در این بیماران زخم جدید است و هنوز ترمیم نشده، روزه داری باعث سوراخ شدن، پارگی و خونریزی می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیمارانی که زخم اثنی عشر آنها خوب شده، می توانند امسال روزه بگیرند اگر سال گذشته زخم داشته‌اند و هم اکنون علامتی ندارند، روزه داری برایشان منعی ندارد.

وی در خصوص رعایت رژیم غذایی در روزه دارانی که زخم اثنی عشر در آنها بهبود یافته، گفت: این افراد باید از مصرف غذاهای ادویه دار، نوشابه و شکلات که اسید معده را افزایش می دهد، پرهیز کنند، اگر بین ساعات 2 تا 3 بعداز ظهر دچار درد شدند یعنی اسید معده بالا رفته و نمی توانند روزه بگیرند بهتر است روزه خود را در فصل سرما ادا کنند که روزها کوتاهتر است. ولی اگر بیماران دچار سوزش، خارش یا مالش معده شدند، می توانند روزه را ادامه دهند.

دکتر اسحاق حسینی خاطرنشان کرد: دستگاه گوارش نیاز به یک ماه استراحت دارد، البته اگر برنامه غذایی افطار و سحر مناسب باشد، بیماران نیز باید در هنگام صرف افطار و سحر از پرخوری جدا اجتناب ورزند و از مواد غذایی حاوی قندها، چربی‌ها و ویتامین‌ها که در میوه و سبزیجات وجود دارد در حد تعادل استفاده کنند و حتما همه گروه‌ها را روزانه در برنامه غذایی شان بگنجانند.

این فوق تخصص گوارش در پایان به افرادی که دارای اضافه وزن هستند، توصیه کرد: این افراد حتما باید روزه بگیرند، زیرا در گرسنگی طولانی هنگام روزه داری گلوکز خون کاهش یافته و بدن از ذخایر چربی استفاده می کند، بنابراین روزه داری برای حفظ سلامت آنها بسیار مفید و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha