جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 78481
سلامت نیوز: مقام‌های پزشکی انگلیس می‌گویند ممکن‌است اجازه استفاده از یک شیوه بحث‌برانگیز IVF داده شود که به‌وسیله آن زوج‌هایی که دچار یک بیماری نادر ژنتیکی هستند، صاحب نوزادی با DNA سه نفر (پدر و مادر و یک اهداکننده) شوند...

به گزارش آسوشیتدپرس، این شیوه نوین IVF به زنان دچار نقصان ژنتیکی در میتوکندری (اندامک منبع تولید انرژی که در سیتوپلاسم سلول قرار دارد و حاوی DNA خاص خود است که از مادر به ارث می‌رسد) کمک خواهدکرد فرزندانی سالم داشته باشند.

نقصان ژنتیکی در میتوکندری مادر می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند دیستروفی عضلانی، صرع، مشکلات قلبی و عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان شود. هر سال حدود 200 کودک دچار اختلال میتوکندری در انگلیس به دنیا می‌آیند. در این شیوه جدید در زنی که دچار نقصان ژنتیکی در میتوکندری است، مواد ژنتیکی سالم از هسته تخمک برداشته و به یک تخمک یا رویان اهدایی منتقل می‌‌شود که دارای میتوکندری‌ سالم است اما DNA هسته آن خارج شده. سپس رویان لقاح یافته به رحم مادر منتقل می‌شود. استفاده از این شیوه با مخالفت‌هایی روبرو بوده است زیرا برخی از گروه‌های پزشکی معتقدند نابود شدن تخمک یا رویان اهدایی در جریان استفاده از این شیوه، غیراخلاقی است. هنگامی‌که 5 سال پیش برای نخستین بار این شیوه معرفی شد، روزنامه‌های انگلیس به انتقاد از آن پرداختند و این کار را به دنیا آوردن نوزاد سه‌والدی (پدر و مادر و اهداکننده) نامیدند اما پژوهشگران می‌گویند این اتهام درست نیست زیرا میزان DNA به دست آمده از تخمک اهدایی (که صرفا از میتوکندری‌های آن برداشته می‌شود) بسیار کم است.

اکنون مسوولان پزشکی انگلیس می‌گویند قانونی کردن استفاده از این شیوه را در مجلس این کشور به بحث خواهند گذاشت. قوانین انگلیس در حال حاضر دستکاری در تخمک یا رویان انسانی را پیش از انتقال آن به رحم زن ممنوع کرده است بنابراین چنین شیوه‌هایی فقط در موارد پژوهشی به کار می‌روند. اما قرار است دولت انگلیس به زودی پیش‌نویس مقررات جدیدی را برای کاربرد این شیوه منتشر کند و نسخه نهایی مقررات سال آینده برای تایید به مجلس این کشور فرستاده می‌شود. اگر نمایندگان مجلس انگلیس این مقررات را تایید کنند، انگلیس نخستین کشوری خواهد بود که از این شیوه استفاده خواهدکرد. به گفته کارشناسان، با توجه به نادر بودن نقایص میتوکندری، احتمالا این شیوه هر سال برای بیش از 10 تا 12 زن به کار نخواهدرفت. آنها می‌گویند این نقایص میتوکندری اغلب باعث مرگ کودکان در دوران نوزادی می‌شود و آثار درازمدتی بر خانواده‌های این کودکان می‌گذارد بنابراین در اختیار قرار گرفتن یک گزینه درمانی جدید می‌تواند کمک بزرگی به این خانواده‌ها بکند.
منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha