جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 78485
سلامت نیوز:‌ معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نگاه کردن مستقیم به خورشید و پدیده‌ خورشید گرفتگی به دلیل تمرکز امواج مادون قرمز سبب ایجاد لکه زرد در چشم شده و دید مرکزی فرد را از بین می‌برد.

دکتر محمد اعتضاد رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه افراد در فصل تابستان باید از عینک‌های آفتابی خاکستری استفاده کنند، اظهار کرد: رانندگان در این فصل بهتر است از عینک‌های آفتابی قهوه‌ای برای جلوگیری از خستگی چشم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عینک‌های آفتابی تزئینی 70 درصد اشعه UV را جذب می‌کنند، اظهار کرد: عینک آفتابی باید سبک و دارای محافظ باشد و همچنین خراش نداشته باشد.

اعتضاد رضوی عنوان کرد: امواج B و اشعه‌هایی که طول موج پائین‌تری دارند آسیب بیشتری به چشم وارد می‌کنند زیرا این امواج، فرکانس و انرژی بیشتری دارند.

سرطان‌های پوست ارتباط مستقیمی با برخورد اشعه UV دارند


وی بیان کرد: برخورد UV به زمینه برف و انعکاس آن منجر به بروز عوارضی در چشم می‌شود و به خصوص در کشور ما که یک کشور خشک است نباید افراد خود را در معرض آفتاب شدید قرار دهند.

فوق تخصص گلوکوپلاستی و استرابیسم اذعان کرد: اشعه‌ ماوراء بنفش از 280 تا 400 نانومتر است و در سه سطح A,B,C تقسیم‌بندی می‌شود و بیشترین امواج ماوراء بنفش از سطح A از 320 تا 400 نانو قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اشعه‌ UVB بسیار خطرناک تر از اشعه UVA است، عنوان کرد: هنگامی که در اتمسفر اطراف زمین به خصوص لایه‌ اوزون که نقش یک لایه‌ محافظتی را برای زمین اجرا می‌کند و اشعه‌های مضر را جذب می‌کند نقص ایجاد شود این لایه‌ها می‌توانند از ورود امواج UV مضر به زمین جلوگیری کنند.

اعتضاد رضوی خاطرنشان کرد: در صورت برخورد اشعه‌ UV به سطح چشم ابتدا پوست پلک که مانند سایر نقاط بدن دارای یک لایه سنگ‌فرشی برای محافظت است دچار آسیب می‌شود.

وی یادآور شد: زمانی که تشعشعات مضر نور خورشید در چشم جذب شوند موجب بروز آثار حاد و مزمنی می‌شود که نمونه‌ شایع آثار حاد در افراد جوشکار دیده می‌شود و برخورد مستقیم برق جوشکاری به چشم منجر به آسیب چشم می‌شود.

معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: افرادی که در ارتفاعات ورزش اسکی یا سایر فعالیت‌ها را انجام می‌دهند به دلیل تابش خورشید به سطح برف و بازتاب آن به سمت قرنیه و متمرکز شدن انرژی در سطح آن ممکن است دچار التهاب و ریزش سطح قرنیه برف کوبی شوند.

وی اضافه کرد: نور خورشید در ارتفاعات اشعه UV بیشتری دارد زیرا اتمسفر رقیق‌تر است و به دلیل بازتاب نور خورشید و تمرکز آن در چشم به کوهنوردان توصیه می‌شود از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند.

اعتضاد رضوی اظهار کرد: اشعه‌UV در سطح دوم منجر به بروز ضایعاتی در سطح چشم می‌شود که اصلاحا به آن ناخنک گفته می‌شود که به صورت یک رگ به سمت قرنیه پیشرفت می‌کند.

نگاه کردن مستقیم به خورشید گرفتگی ممنوع


فوق‌تخصص گلوکوپلاستی و استرابیسم گفت: نگاه کردن مستقیم به خورشید و پدیده‌ خورشید گرفتگی به دلیل تمرکز امواج مادون قرمز سبب ایجاد لکه زرد در چشم می‌شود و دید مرکزی فرد را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: نور خورشید در پوست پلک به خصوص در قسمت قدامی آن سبب ایجاد چین وچروک، پیری زودرس و ایجاد سرطان‌های مختلف پلک می‌شود.

اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه بهتر است افراد پس از عمل آب مروارید از عینک آفتابی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند مانند ماهی‌گیران، کشاورزان و کسانی که در فضاهای روباز فعالیت می‌کنند اشعه‌ خورشید سبب ایجاد آب مروارید و تسریع پیشرفت آن وهمچنین منجر به بروز کدورت در لنز چشم نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه باید شدت و میزان تشعشعات نور خورشید کنترل شود، افزود: نور زیاد سبک تنگ شدن مردمک چشم می‌شود که در طولانی مدت سبب بروز احساس خستگی و خیرگی طولانی می‌شود.

معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: عینک‌های آفتابی تیره سبب باز شدن بیشتر مردمک چشم می‌شود که اگر عینک آفتابی غیراستاندارد باشد و میزان ورود اشعه uv را کنترل نکند آسیب‌های زیادی به چشم وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عینک آفتابی باید بیش از 90 درصد اشعه‌UV را جذب کند تا اثر مفید داشته باشد، اذعان کرد: بهتر است افراد عینک استاندارد و مناسب را از مراکزی که دارای دستگاه uv سنج هستند تهیه کنند.

فوق‌تخصص گلوکوپلاستی و استرابیسم یادآور شد: افرادی که نسبت به نور حساسیت دارند از بعضی داروها مانند داروهای نقرص و اعصاب کمتر استفاده کنند زیرا مصرف این نوع داروها سبب ایجاد حساسیت نسبت به نور می‌شود.

وی در پایان توصیه کرد: افرادی که در معرض آفتاب شدید قرار دارند به خصوص در ساعات میانی روز از کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی تیره استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha