جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 78490
سلامت نیوز: فوق تخصص گوارش کودکان گفت: گریه‌های شیرخواران دلایلی مختلفی دارند از گرسنگی و ناراحتی محیطی گرفته تا کولیکو رفلکس آلر.

مهری نجفی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: گریه‌های شیرخواران دلایل مختلفی دارد که مهمترین دلیل آن گرسنگی است.

فوق تخصص گوارش کودکان افزود: البته ناراحتی محیطی نیز می‌تواند منجر به گریه و بی‌قراری کودک شود که خیس بودن پوشک، بستن نوزاد با قنداق سفت و گرم نگه داشتن بیش از حد نوزاد باعث ناراحتی و گریه نوزاد می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند تشنگی می‌تواند به صورت گریه بروز پیدا کند پس مادران توجه داشته باشند که در فاصله تغذیه کودک با شیر خشک باید به نوزاد آب داده شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان افزود: تمام موارد ذکر شده می‌تواند باعث گریه نوزاد به مدت یک ربع تا 20 دقیقه شود که مادر می‌تواند با جابجایی نوزاد و باز کردن لباس و تعویض پوشک مشکل را برطرف کند.

فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: گاهی اوقات گریه نوزاد دوام بیشتری پیدا می‌کند و در موقع شیر خوردن نوزاد دچار بی‌قراری و گریه می‌شود یا اینکه بعد از اتمام شیر خوردن و زمانی که نوزاد در حال استراحت است با گریه شدید از خواب بیدار می‌شود که باید به دنبال علت آن باشیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گریه شیرخواران از دو هفتگی تا سه ماهگی می‌تواند به خاطر کولیک نیز باشد.

فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: کولیک نوزادان از دو هفتگی آهسته آهسته زیاد می‌شود و در حدود یک و نیم ماهگی به اوج خود می‌رسد و دوباره از یک و نیم ماهگی شدتش کم می‌شود تا حدود 4 ماهگی که نهایتاً گریه شیرخواران کم می‌شود.

رئیس بخش گوارش مرکز طب کودکان تصریح کرد: این گریه در هنگام غروب و به مدت 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد که به این گریه‌ها گریه‌های گولیک بچه‌های شیرخوار می‌گویند.

فوق تخصص گوارش کودکان در ادامه افزود: مادرانی که در سه ماهه اول زندگی شیرخوار به کودک خود شیر می‌دهند باید از خوردن یک سری مواد پرهیز کنند چرا که خوردن این دسته از مواد باعث دل‌درد نوزاد و در ادامه گریه نوزاد می‌شود و به کولیک نوزاد ربطی ندارد.

نجفی اظهار داشت: نخود و لوبیا، شکلات، قهوه، خانواده کلم، پیاز خام، بادمجان، کاهو و غذاهای پر ادویه مانند سوسیس و کالباس و انواع سس از این دسته‌اند.

رئیس بخش گوارش مرکز طبی کودکان تصریح کرد: گاهی اوقات پیش می‌آید که نوزاد از صبح تا شب به طور مکرر گریه می‌کند و حتی با شیر خوردن نیز آرام نمی‌شود یا در سن نامتعارف گریه می‌کند - این گریه از 2 هفتگی تا 3 ماهگی نیست که جزء کولیک حساب شود - و باید دنبال علت بود که علل مرضی برای این نوع گریه‌ها می‌تواند رفلکس، آلرژی شیر گاو، سنگ کلیه و غیره باشد که باید بررسی‌های جدی‌تری انجام شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: در نوزادان شیرخوار - شیر مادر یا شیر خشک - باید هوایی که در حین شیر خوردن وارد معده نوزاد می‌شود تخلیه شود بدین منظور باید مادران 20 دقیقه نوزاد را در آغوش داشته و آهسته به پشت نوزاد زده تا هوای اضافی تخلیه شود.

متخصص کودکان تصریح کرد: بی‌قراری نوزادان به غیر از علل گفته شده می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد چرا که نوزاد به دنبال هر مشکلی، بی‌قراری‌اش را به صورت گریه بروز می‌دهد.

وی افزود: از عفونت ادراری، خون، مغز گرفته تا موارد دیگر می‌تواند مشکل به صورت گریه بروز پیدا کند که اگر این بی‌قراری از حد متعارف بیشتر شد و ساعات طولانی‌تری را در بر گرفت باید به آن توجه جدی شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بی‌قراری نوزاد همراه با استفراغ و تب نشانه‌هایی است که باید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha