سلامت نیوز: گرمای خورشید در فصل تابستان بسیار زیاد و نور آن در برخی اوقات بسیار آزار دهنده است، اما با این وجود شما دوست دارید تا با فرزند دلبندتان از منزل بیرون رفته و به گردش بروید. اما تا زمانی که او کوچک است باید از نوزاد در برابر تابش نور خورشید محافظت کنید. به خاطر داشته باشید آفتاب سوختگی، احتمال ابتلا به سرطان پوست نوزادان را در آینده افزایش می دهد بنابراین از همین ابتدا استفاده از راههای ساده و معمولی و رعایت بعضی نکات می تواند یک محافظت طولانی مدت برای نوزادان در برابر اشعه خورشید به همراه داشته باشد.

چه زمان استفاده از کرم ضدآفتاب برای نوزادان مناسب است


استفاده از کرم ضدآفتاب برای نوزادان 6 ماه یا بیشتر از آن مناسب است. در این سن نوزاد آمادگی لازم برای سینه خیز رفتن، جست و خیز و بازی بیرون از منزل را دارد. بنابراین باید از این زمان مراقب پوست ظریف و حساس او در برابر آفتاب باشید.

در اینجا دستورالعملهایی در خصوص محافظت نوزادان در برابر نور خورشید وجود دارد که بر اساس استانداردهای جهانی است.

برای نوزادان 6 ماه یا بیشتر از آن: اگر نوزاد شما 6 ماه یا بیشتر از آن دارد، استفاده از ضدآفتاب محدودیتی ندارد. گذشته از آن پیشنهاد می شود تا در گرمترین ساعات روز و زمانی که آفتاب در راس قرار دارد ( معمولا بین ساعات  صبح10 تا 2 بعد از ظهر) نوزاد را در معرض نور خورشید قرار ندهید. زمانی که می خواهید نوزاد را خارج از منزل ببرید، از کلاه نقاب دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

برای نوزادان کوچکتر از 6 ماه: اگر نوزاد شما کمتر از 6 ماه دارد، از نگه داشتن او دربرابرتابش مستقیم آفتاب خودداری کنید. لباسهای آستین بلند، کلاه لبه دار و عینک افتابی برای محافظت او از اشعه خورشید پیشنهاد می شود.

  چگونه می توان نوزاد را از تابش خورشید دور نگه داشت


علی رغم اینکه دکترها استفاده از کرم ضد آفتاب را برای نوزادان کمتر از 6 ماه محدود کرده اند اما بهتر است بدانیم امروزه این نظریه تغییر کرده است. دکترها بر این باور هستند که بهترین راه برای محافظت نوزاد این است تا آنها را از تابش نور خورشید دور نگه داشته و به همین منظور پیشنهاد می شود تا زمانی که به همراه نوزاد خود مشغول پیاده روی هستید از قسمتهای سایه دار مثلاً زیر درختان، سایبان و یا چتر حرکت کرده و یا اینکه نوزاد را در داخل کالسکه با روکش و سایبان حمل کنید. همچنین می توانید با لباسهای مناسب یعنی لباسهای آستین بلند نخی و بدون مواد و کلاه لبه دار گشاد که صورت، گوش و گردن او را به خوبی پوشش می دهد او را در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنید. اما اگر انجام این کار برای شما مشکل است می توانید از مقدار کمی کرم ضد آفتاب برای نوزاد خود در هر سنی استفاده کنید. البته این جمله به این معنی نیست که نوزاد را به مدت طولانی در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید آن هم به این دلیل که از کرم ضد آفتاب استفاده کرده اید.

استفاده از چه کرمهایی برای نوزادان مناسب است


بهتر است از کرمها، لوسیونها و اسپری های مخصوص به نوزاد استفاده شود. استفاده از کرمهای ضد حساسیت با SPF 15 بهترین نوع کرم برای نوزادان و کودکان محسوب می شود. ضد آفتاب را به مقدار کافی روی پوست کودک بمالید و چنانچه نوزاد زیاد عرق می کند و یا اینکه داخل آب می رود هر 2 ساعت کرم را تجدید کنید.

نکته ای که باید در خصوص استفاده از کرمای ضد آفتاب در نظر گرفته شود، عدم آلرژی و یا هرگونه حساسیت پوست نوزاد به آن است. مواد شیمیایی 15 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارند تا اینکه جذب پوست شوند. این کرمها احتمال دارد پس از جذب مواد لازم توسط پوست ایجاد آلرژی و حساسیت کنند.

  به همین منظور پزشکان توصیه می کنند اگر برای کودکان از کرمهای ضد آفتاب شیمیایی استفاده می کنید، قبل از مصرف، مقداری از کرم را به مدت 30 دقیقه یا بیشتر روی پوست کودک تست کرده و از عدم حساسیت و آلرژی آن اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال مقداری از کرم را برداشته و آن را روی بازوی نوزاد بمالید چنانچه آثاری از قرمزی یا جوشهای ریز در پوست او مشاهده کردید از کرم دیگری استفاده کنید.

برای جلوگیری از ایجاد آلرژی در پوست نوزاد و چشمها از کرمهایی استفاده کنید که حاوی زینک اکسید و تیتانیوم اکسید باشند. این نوع کرمها تنها دارای فیلترهای معدنی بوده و تولید حساسیت یا آلرژی نمی کنند. اکسید زینک و تیتانیوم در بالاترین سطح پوست مینشیند و یک پوشش دفاعی در برابر اشعه های آفتاب بوجود می آورد. ضد آفتاب هایی که حاوی اکسید زینک یا تیتانیوم هستند بلافاصله پس از استفاده کار محافظتی خود را شروع می کنند.

بعضی از کرمهای ضدآفتاب ترکیبی از ضدآفتاب و مواد دور کننده حشرات هستند به خاطر داشته باشید هرگز برای نوازادان از این نوع کرمها استفاده نکنید. علت آن این است که عموما کرمهای ضد آفتاب باید روی پوست تجدید شود اما کرمهای ضد حشرات نیازی به تجدید ندارند.

اقدامات لازم در خصوص آفتاب سوختگی نوزادان


پوست نوزادان و کودکان بینهایت ظریف است و ممکن است با وجود مراقبت های فراوان دچار آفتاب سوختگی شود.

ممکن است از همان ابتدا متوجه آفتاب سوختگی نوزادان نشوید. آفتاب سوختگی معمولا آثار خودش که همان قرمزی پوست است را چند ساعت بعد نشان می دهد.
چنانچه آفتاب سوختگی قرمز و دردناک بود، پارچه ای را خیس کرده و آن را به آرامی به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست قرار داده و این کار را چندبار در طول روز انجام دهید.
نوزاد را داخل آب ولرم قرار دهید و یک قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. این کار به خنک کردن پوست او و کاهش قرمزی پوست کمک می کند.
چنانچه آفتاب سوختگی شدید بود و تورم و تاول را در پوست او مشاهده کردید خیلی سریع با پزشک متخصص تماس بگیرید. پزشک متخصص با استفاده از کرمهای مخصوص و پانسان تاولها اقدامات لازم را در جهت بهبود آفتاب سوختگی انجام می دهد.
منبع: نی نی سایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha