سلامت نیوز:‌ یک متخصص شنوایی شناسی با اشاره به اینکه از هر هشت کودک یک نفر مبتلا به عارضه کم شنوایی ناشی از صدا در کشورهای پیشرفته هستند، تصریح کرد: مشکل در گفتار و زبان، درخواست به تکرار دوباره حرف‌ها، بی توجهی به خصوص در کلاس درس، تشدید مشکل شنیدن، زیاد کردن صدای دستگاه‌های صوتی و نیز مشکلات تحصیلی نشانه‌های هشدار دهنده بروز کم شنوایی در کودکان و نوجوانان است.

دکتر اکرم پوربخت در گفت وگو با ایسنا، درباره شیوع کم شنوایی به خصوص در میان کودکان و نوجوانان اظهار داشت: کم شنوایی ناشی از صدا یکی از معضلات اجتماعی در جوامع پیشرفته و روبه توسعه به حساب می‌آید. معمولا افرادی که با محیط پرسروصدا مواجه هستند بیشتر در معرض آسیب‌ها و افت شنوایی نشات گرفته از این محیط قرار دارند.

این متخصص شنوایی شناسی به یکی از موضوعات مهم در کشورهای پیشرفته که کمتر به آن توجه نشان می دهند، اشاره کرد و افزود: در جوامع توسعه یافته و پیشرفته از هر هشت کودک یک نفر به کم شنوایی ناشی از صدا مبتلا هستند. آمار جوانان دچار کم شنوایی، اخیرا 16 درصد تخمین زده شده است که علت آن این است که نسبت به مسئله بالا بودن صدا بی تفاوت هستند.

وی در ادامه به علل بروز کم شنوایی در میان کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: گوش فرا دادن به موسیقی از طریقCD، mp3 ipod و بسیاری از وسایل صوتی دیگر به مدت زمان طولانی و با شدت صدای بالا توسط جوانان و نوجوانان موجب بروز کم شنوایی ناشی از صدا شده است. با این وجود متاسفانه در برخی از جوامع جوانان اصرار به استفاده از این وسایل دارند.

اسباب بازی‌ها با تولید صداهای بلند، موجب بروز کم شنوایی در کودکان می‌شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه اسباب بازی‌ها با تولید صداهای بلند، منبع بروز کم شنوایی در بین کودکان هستند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از اسباب بازی‌های تولید شده، سطح بالایی از صدا را ایجاد می‌کنند، کودکان در حین بازی از روی کنجکاوی این دسته از اسباب بازی‌ها را بیشتر به گوش خود نزدیک می‌کنند و این امر باعث رسیدن صدای بیشتر به گوش کودک و آسیب رسانی به سلول های حسی گوش آنان می‌شود.

دکتر پوربخت در ادامه، خاطرنشان کرد: از آنجایی که کم شنوایی‌های ناشی از صدا به صورت تدریجی رخ می دهد معمولا از هنگام شروع کم شنوایی تا زمان پیشرفت آن، افراد از این عارضه غافل می مانند و متوجه آن نمی شوند.

این متخصص شنوایی شناسی با اشاره به اینکه آسیب وارده به گوش از طریق صدا به سطح شدت صدا، مدت زمان مواجه با صدا و فرکانس آن بستگی دارد، افزود: شدت صدا با واحد دسیبل انداره گیری می شود و این واحد لگاریتمی است، بنابراین سطح مجاز شدت صدا به گوش افراد باید 85 دسی بل باشد.

وی در خصوص مدت زمان درگیری با کم شنوایی ناشی از صدا اشاره کرد و اظهار داشت: در صورتی که افراد با شدت و مدت زمان کم صدا از طریق اسباب بازی یا وسایل صوتی دیگر مواجه باشند، دچار کم شنوایی موقت می شوند که قابل درمان و برگشت پذیر است، اما افراد در صورت دائم گوش فرا دادن به عوامل تولید کننده صدا با کم شنوایی دائم روبرو می شوند که غیرقابل برگشت است.

دکتر پوربخت با بیان این مطلب که صداهای تولید شده موجب آسیب رسانی سلول‌های شنوایی گوش و در نتیجه کم شنوایی می شود افزود: هرچند که کودکان و نوجوانان با توجه به سن خود در معرض بیماری‌های دیگر گوش همچون عفونت آن قرار دارند، بنابراین تجمع این دو عارضه با یکدیگرو درگیری با سایر عوامل کم شنوایی درآینده موجب آسیب رسانی و تاثیرگذاری منفی در سیستم ارتباطات اجتماعی، تکلم و یادگیری می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه، تصریح کرد: مشکل در گفتار و زبان، درخواست به تکرار دوباره حرف‌ها، بی‌توجهی به خصوص در کلاس درس، تشدید مشکل شنیدن، زیاد کردن صدای دستگاه‌های صوتی و نیز مشکلات تحصیلی نشانه‌های هشدار دهنده بروز کم شنوایی در کودکان و نوجوانان است.

این متخصص شنوایی شناسی در پایان با بیان اینکه جوانان بر اساس نگرش اجتماعی خود از وسایل صوتی با تولید صدای بالا استفاده می کنند، توصیه کرد: باید به جوانان آموزش داده شود که از وسایل صوتی با صدای پایین تر و در زمان کمتری استفاده کنند و آنان را از خطرات ناشی از صداهای بلند تولید شده از دستگاه های صوتی آگاه کرد. والدین در هنگام تهیه اسباب بازی برای کودکانشان تلاش کنند که اسباب بازی‌هایی با تولید صدای خیلی کم خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha