سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر افزایش نقش انجمن‌های پزشکی گفت: این انجمن‌ها به صورت عقد قرارداد باید در ارزشیابی و برنامه‌ریزی فعال شوند و در حوزه درمان می‌توانند نقش کنترلی داشته و کیفیت خدمات را بالا ببرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بهرام عین‌اللهی شب گذشته در نشست نخبگان و دست‌اندکاران آموزشی وزارت بهداشت گفت: امروز شاهد رشد مسائل آموزش پزشک کشور هستیم و علی‌رغم اینکه جمعیت ما دو برابر شده اما نیازهای سلامت در کشور به خاطر تلاش در حوزه آموزش نیز بیش از این‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب کسانی که در دانشگاه‌ها بودند همکاری لازم را در رشد مسائل علمی نداشتند اما به تدریج علاقه‌مندان به انقلاب رشد آموزش پزشکی را شروع کردند.

عین‌اللهی افزود: بنابراین در ابتدای انقلاب فقط یک رشته تخصصی وجود داشت و پزشکان بنگلادشی و هندی جمعیت 25 میلیون نفری شهری و روستایی دور افتاده را خدمات می‌دادند و با کمبود شدید پزشک مواجه بودیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:‌ اما امروز با تلاش اساتید توانسته‌ایم در منطقه در رابطه با علوم پزشکی حرف اول را بزنیم و از سال 84 تاکنون 44 هزار و 200 پزشک تربیت شده  است.

وی افزود: 8 هزار دندانپزشک، 7 هزار و 200 داروساز، 29 هزار پزشک و 167 هزار پیراپزشک طی این سال‌ها تربیت شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 154 برنامه آموزشی در کشور تدوین شده است، گفت: 12 دانشگاه جدید که عمدتاً در مناطق محروم هستند به همراه 201 دانشکده طی این سال‌ها تأسیس شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ 24 شعبه بین‌الملل ایجاد کرده‌ایم تا علی‌رغم امکانات وسیعی که افراد به کشورهای بلاروس، اکراین، رومانی و ارمنستان می‌رفتند و با کیفیت کم آموزش به کشور بازگشته و مدارک آنها ارزشیابی نمی‌شد این شعب را راه‌اندازی کردیم تا کاهش اعزام دانشجو به خارج را سبب شده و از ظرفیت‌ها برای تربیت نیروی ماهر استفاده کنیم.

عین‌اللهی گفت: تاکنون 635 مرکز تحقیقاتی، 28 پژوهشکده، یک پژوهشگاه ایجاد شده است و راه‌اندازی مرکز هیئت علمی و سنجش آموزش پزشکی برای اولین‌بار در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: 15 طرح معرفت، ایجاد کتابخانه دیجیتال، برگزاری 9 سفر راهیان نور، برگزاری جشنواره آموزشی مطهری برای اولین‌بار از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه در 9 رشته طرح بومی‌گزینی اجرا شده است، گفت: با راه‌اندازی این رشته‌ها سنجش دانشجو در همان استان انجام می‌شود و این در حالی است که آموزش مداوم و شورای معین برنامه‌ریزی را نیز ایجاد کرده‌ایم.

عین اللهی گفت: در سال 84 در رشته دکترا 137 نفر وجود داشت اما اکنون به هزار و 400 نفر افزایش یافته است. در رشته کارشناسی ارشد پزشکی از 800 نفر به 4 هزار و 600 نفر افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه آموزش پزشکی و تخصصی امتحانات ارتقای دستیاری و گواهینامه‌ به دانشگاه‌ها واگذار شد و در سال‌های گذشته 5 هزار دستیار تخصصی داشتیم که این امروز به 11 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود 46 قطب علمی در کشور گفت: امسال تغییر اساسی را در امتحانات بورد فوق تخصصی ایجاد کردیم این تغییرات در 26 رشته و در دفترچه انجام نمی‌شود بلکه در سه رشته داخلی، اطفال و جراحی لحاظ می‌شود.

عین‌اللهی با اشاره به واگذاری مدارس فارغ‌التحصیلی به دانشگاه‌ها گفت: برنامه مصوب در تمام رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی وجود دارد و در حال بازنگری آن‌ها هستیم.

وی نقش انجمن‌های پزشکی را در ارتقای آموزش در دنیا مؤثر دانست و گفت: کشور ما رشد خوبی داشته و در بازآموزی و سمینارها اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست.

عین‌اللهی تصریح کرد: این فضاهای انجمن‌ها با پایداری مدیریت و عدم تغییرات مواجه هستند و باید به صورت عقد قرارداد فعال شون تا در ارزشیابی و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت کرده و در امر درمان مؤثرتر باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:‌ اینکه در حوزه درمان فقط بازرس حضور داشته باشد موفقیت‌آموز نبوده اما انجمن‌های پزشکی می‌توانند این حوزه را کنترل کنند و کیفیت ارائه خدمات را بالا ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha