جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 78509

داشتن رابطه جنسی از سلامت و جوانی فرد حكایت می‌كند. اگر نمره 10 را در روابط جنسی مبنا قرار دهیم ، بعد از درمان سرطان این میزان به 1یا 2 كاهش می‌یابد. اغلب مردم زیبایی ظاهر خود را با دیگران مقایسه نمی‌كنند اما بعد از درمان سرطان توجه خود را به بخشی از بدن كه تحت تأثیر درمان قرار گرفته متمركز می‌نمایند.

سرطان و روابط جنسی
سلامت نیوز: داشتن رابطه جنسی از سلامت و جوانی فرد حكایت می‌كند. اگر نمره 10 را در روابط جنسی مبنا قرار دهیم ، بعد از درمان سرطان این میزان به 1یا 2 كاهش می‌یابد. اغلب مردم زیبایی ظاهر خود را با دیگران مقایسه نمی‌كنند اما بعد از درمان سرطان توجه خود را به بخشی از بدن كه تحت تأثیر درمان قرار گرفته متمركز می‌نمایند.

 به عنوان مثال مردی كه حنجره خود را ازدست داده نگران است چون فكر می‌كند به علت نداشتن صدا نمی‌تواند برای خود همسری اختیار كند. گاهی اوقات دوستان و بستگان فرد سرطانی از او فاصله می‌گیرند. بیماری شوهر ممكن است در ذهن زن یادآور اندوه مرگ شوهر باشد. بنابراین ترجیح می‌دهد دیگر شوهر را دوست نداشته باشد ، به علت این احساسات درونی در زن ، شوهر در رابطه زناشویی احساس شكست می‌كند و به راحتی بین این دو تضاد و اختلاف نظر روی می‌دهد.

با تغییرات ظاهری كنار بیایید


نقطه شروع برای داشتن احساس خوب درباره خود ، توجه به نقاط مثبت ظاهری است . باید سعی كرد حداقل توجه را به آسیب ناشی از سرطان اختصاص داد انرژی و احساسات خود را تقویت كنید.  

ورزش در مقابل آینه به شخص برای سازش با این تغییرات كمك می‌كند.

- وقتی به آینه نگاه كنید چه می‌بینید؟ بسیاری از افراد فقط به سختی توجه می‌كنند كه زیبا نیستند ، بنابراین وقتی به آینه نگاه می‌كنند فقط پوست رنگ پریده ، موی ریخته ، محل استومی یا پاهای لاغر خود را می‌بینند و از یاد می‌برند كه دستهای قدرتمند و لبخند زیبای خود را هم چنان دارند.

- با 15دقیقه تفكر كردن می‌توان به اندازه كافی درباره‌ی ظاهر خود اندیشید افراد به چه بخش از بدن خود در برابر آینه بیشتر توجه دارند و بهترین بخش ظاهر خود را كدام قسمت می‌بینند؟ و چه قسمت‌هایی را اصلاً نمی‌بینند؟

 - ابتدا با لباس باید به خود در آینه نگاه كرد و آن بخش از بدن را که توسط سرطان آسیب دیده با لباس بپوشانید. این عمل را باید 2 یا 3 بار انجام داد و آن را ادامه داد تا كه چند نكته مثبت در خود پیدا كرد.

- زمانی كه بتوانید خود را با آرامش نگاه كنید همان گونه كه یك غریبه به شما می‌نگرد این بار با لباسی كه در مقابل همسر خود می‌پوشید در برابر آینه بایستید چنانچه استومی دارید كمربند حمام به دور خود ببندید و چند دقیقه به خود نگاه كنید این كار را چندین بار تكرار كنید قطعاً هر كس در خود چند علامت جذاب را پیدا می‌‌كند.

- سرانجام  تمرین مقابل آینه را بدون توجه به تغییرات ناشی از سرطان انجام دهید در صورتی كه ظاهر زخم ، سر بدون مو یا استومی شخص را اذیت كند ، باید زمان كافی برای عادت به آنها صرف كرد . بیشتر این تغییرات همانند گذشته زشت به نظر نمی‌آیند. به هنگام دیدن در آینه باید نفس عمیق كشید و عضلات خود را شل كرد. باید به این كار تا پیدا كردن حداقل سه علامت مثبت در بدن خود ادامه داد.

تمرین در برابر آینه به شخص كمك می‌كند تا در برابر نگاه همسر احساس راحت‌تری داشته باشد . كمك همسر می‌تواند احساس بهتری را از شخص به وجود آورد . پس همیشه باید از همسر طلب كمك كرد. آگاهی از موارد مثبت بدنتان احساس بهتری را به شما منتقل می‌كند و موجب تقویت اعتماد به نفس می‌شود .

تفكرات منفی را تغییر  دهید


اندیشه‌ها می‌توانند تجربیات جنسی را خوب یا بد نشان دهند . باید آگاهانه از جذابیت خود سخن گفت این اندیشه كه « مرد بدون نعوظ دیگر به كار نمی‌آید » می‌تواند موجبات شكست روحی را فراهم آورد . معمولاً همه افراد خود را در برابر همسرشان در مقام پایین‌تری می‌بینند.

3 نكته منفی كه ذهنتان را همیشه به خود مشغول می‌دارد ، یادداشت كنید . ممكن است بعضی از این افكار مربوط به درمان سرطان باشد و یا افكار سالها قبل باشد ، حالا افكار مثبت را در مقابل افكار منفی قرار دهید ، به عنوان مثال اگر گفته شود : من همیشه در برابر روابط جنسی زود خسته می‌شوم ، باید بگویید با وجود خستگی یا نوازش بعد از نزدیكی ، همسر خود را راضی نگه می‌دارم .

در نوبت دیگری از رابطه جنسی با استفاده از افكار مثبت ، بر افكار منفی باید غلبه كرد. آدم باهوش در این فرصت از نبوغ خود بهترین استفاده را می‌كند. در صورت غلبه افكار منفی وجود یك مشاور می‌تواند به شخص كمك كند.

چگونه بر تغییرات ناشی از شیمی درمانی غلبه كنیم


واضح‌ترین تغییر به علت شیمی درمانی از دست دادن موهاست. اما ممكن است كاهش وزن یا كاهش توده عضلانی به علت كاهش اشتها یا سوءهاضمه هم باشد. همچنین ممكن است رنگ پریده باشد و یا یك كاتتر دائمی روی بازو یا شانه وجود داشته باشد. بعضی از تغییرات فیزیكی ناشی ازشیمی درمانی چندان واضح نیستند .

به محض شروع شیمی درمانی ممكن است شخص به خرید یك كلاه‌ گیس علاقمند شود . كلاه‌گیس گرم است می‌توان از آن در خیابان و یا بیمارستان استفاده كرد در باقی موارد می‌شود ازكلاه كمك گرفت. در بسیاری از مردان كلاه‌گیس موجب دردسر می‌شود. خصوصاً اگر ظاهر طبیعی نداشته باشد.

 بهتر است كه زوجین در مورد استفاده از كلاه‌گیس یا پوشاندن سر در حین روابط جنسی صحبت كنند و نظرات خود را بیان نمایند. هیچ تصمیم صحیح یا غلطی وجود ندارد. غالباً مردان از كچل شدن احساس شرمندگی دارند ، اما در حین درمان سرطان از دست دادن موها در زنان و مردان به یك اندازه نگران كننده است.

كاهش وزن ، رنگ پریدگی ، كاتتر وریدی از موارد مورد بحث می‌باشند. لباس باید اندازه تن باشد پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد باعث می‌شود كه تغییرات ظاهری بیشتر جلب توجه كند. یقه‌ها یا آستین‌های بلند كاتتر را می‌پوشانند اما در تابستان این لباس‌ها خیلی گرم هستند و می‌بایست از لباس‌هایی با الیاف ظریف برای پوشش استفاده كرد.

مقابله با افسردگی


باید زندگی فعالی داشت تا بتوان استرس را كم كرد و با افسردگی جنگید. می‌توان از پزشك درباره‌ی ورزش مناسب پرسش كرد . ورزش به شخص احساس سلامت و زنده بودن می‌دهد. مهارتها را می‌توان از طریق نوارهای ویدئویی یا ضبط و یا حتی به كمك متخصص این روش‌ها آموخت. در صورت تداوم افسردگی داروهایی وجود دارند كه سبب كاهش درد و حالت تهوع می‌شود این مهارتها را می‌توان از طریق نوارهای ویدئویی با ضبط و یا حتی به كمك متخصص این روش‌ها آموخت.

در صورت تداوم افسردگی داروهایی وجود دارند كه سبب علاقه شخص به روابط جنسی می‌شود. افسردگی بالینی شامل چند علامت می‌باشدكه به صورت عدم تمایل جنسی ، عدم تمایل به مواردی كه قبلاً برای شخص جذاب بوده . این علائم به همراه عدم توانایی در خوابیدن تغییر در عادات غذایی ، خستگی ، اختلال تمركز و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی ، افسردگی بالینی نامیده می‌شود كه می‌تواند با داروهایی در جهت كمك به خواب رفتن ایجاد اشتها و انرژی و توانایی در لذت بردن و ایجاد تمایلات جنسی جبران شود.

بعضی از داروهای ضد افسردگی جدید مهاركننده‌های اختصاصی در باز جذب سروتوئین می‌باشند ( SSRIs ) كه می‌توانند موجب اختلال در لذت بسیار شوند. در صورت نارضایتی از این نوع داروها باید با پزشك معالج تماس گرفت تا داروها را تغییر دهد.

مقابله با احساس غم و سوگ


احساس غم و اندوه در زمان تشخیص و درمان سرطان امری شایع است ، حتی گاهی به صورت عصبانیت ، خشونت نسبت به اطرافیان بروز می‌كند. چرا كه سرطان احساس شخص را نسبت به خودش تغییر می‌دهد و سلامت شخص را تخریب می‌كند و بر روی نظر بیمار نسبت به رابطه جنسی تغییر ایجاد می‌نماید. همچنین سبب كدورت در روابط با فامیل می‌شود. ناراحتی یك احساس طبیعی است و می‌تواند نظرات قدیمی را پایان دهد باید راههای جدیدی برای مقابله با این تغییرات یافت.

تشخیص این تغییرات و فقدان‌ها زمان بر می‌باشد و البته طبیعی است كه می‌توان ناراحتی را با نزدیكان در میان نهاد. در صورتی كه شخص در میان اطرافیان با كسی احساس نزدیكی نكند ، رجوع به متخصص ضرورت دارد. احساسات دردناك در شما به اندازه حضور درد در بدن مهم تلقی می‌شود.

بازسازی عزت نفس


بخشی از تصویر شخص در این است كه می‌خواهد جذاب جلوه كند. دكتر وندی شوان از روانپزشكانی كه با بیماران سرطانی مرد و زن مشاوره می‌كند عزت نفس را همانند شماره‌های حساب بانكی طبقه بندی می‌كند.

- یك حساب شامل ارزش به جسم ، توانایی‌های بدن و ظاهر بدن است.

- حساب دوم ، وضعیت اجتماعی ، ارتباط عمومی و حمایت روحی می‌باشد.

- حساب سوم ، مجموعه‌ای از عملكردها در مدرسه ، محل كار و ارتباطات خانوادگی خواهد بود.

- حساب چهارم ، اعتقادات ، وضعیت روحی ، باورهای مذهبی و قدرتی است كه به شخص القا می‌شود ، می‌باشد.

در طول زندگی می‌توان به حساب اضافه كرد . اما در مواقع استرس و خطر مانند سرطان باید از حساب كم كرد. در طول درمان سرطان سپرده‌های شخص توانایی‌های فیزیكی ، روابط با دیگران و پیگیری اهداف است. زمانی كه از حساب كم شود باید برای ایجاد تعادل از اطرافیان وام گرفت. باید نسبت به بیماری سرطان كاملاً هوشیار بود و تلاش كرد كه سپرده‌های جدید برای فعال ماندن حساب به وجود آید. در صورتی كه درمان سرطان موجب تغییراتی در ظاهر شخص شود باید با ایجاد رابطه با دوستان و فامیلان به زندگی وسعت بخشید. در صورتی كه درمان سرطان به كار لطمه زده باشد از انرژی سرشار خود برای پر بار كردن زندگی اجتماعی می‌توان بهره برد.

اگر چه گاهی اوقات به نظر می‌رسد كه از حساب كم شده است اما با نگاه دقیق به اطراف و پیدا كردن نكات قوت و مثبت به تعادل در حساب بانكی خواهید رسید.

ارتباطات خوب


مهمترین بخش در تداوم فعالیتهای جنسی ارتباط خوب با همسر می‌باشد. واكنش مردان در مقابل سرطان غالباً به صورت محرومیت می‌باشد . این مردان می‌ترسند كه به همسرشان ترس یا اندوه را منتقل كنند و متأسفانه برای محافظت همدیگر سكوت اختیار می‌كنند. در هر حال  شایسته است هر یك از زوجین احساس ترس خود را با یكدیگر در میان گذارند و بار سنگین اندوه را به تنهایی تحمل نكنند.

 در میان گذاشتن مسائل جنسی یكی از روش‌‍‍‌هایی است كه در حین استرس ، سبب نزدیك شدن زوجین می‌شود. در صورتی كه هر یك از زوجین افسرده باشند ، می‌توانند با صراحت درباره روابط جنسی سالم صحبت كنند. شاكی بودن ( هرگز به من دست نزن ) این تقاضا كه ( ما به آسانی می‌توانیم با هم رابطه جنسی داشته باشیم یا من نمی‌توانم خستگی تو را تحمل كنم ) هیچكدام درست نیست بلكه باید احساسات مثبت را بازگو كرد (من دلم برای زندگی زناشویی‌مان تنگ شده بیا با هم در این باره صحبت كنیم ). مؤثر است.

غلبه بر اضطراب


بسیاری از زوجین باور دارند كه رابطه جنسی در زمان تحریك رخ می‌دهد ، بدون هیچگونه تصمیم قبلی در صورتی كه بعضی از تماس‌های جنسی شخص را عصبی می‌كند . ممكن است این زمان هیچ وقت رخ ندهد.  بعد از بیماری زن و شوهر نیاز به برنامه‌ای در جهت ایجاد آرامش در كنار هم دارند كه بتوانند به آرامی رابطه خود را شروع كنند.

بخشی از اضطراب درباره از سرگیری رابطه جنسی به علت احساس نارضایتی همسر می‌باشد یك روش آرام بخش برای لذت بردن از توان خود ، لمس كردن خود یا خود ارضایی می‌باشد . استمنا برای شروع مجدد رابطه جنسی ضرورتی ندارد اما می‌تواند مفید باشد. لمس كردن ناحیه تناسلی و حتی ایجاد لذت جنسی ، می‌تواند مفید باشد . حتی می‌توان نقاط دردناك را بدون نگرانی بررسی کرد. بسیاری از ما از كودكی یاد گرفته‌ایم كه استمنا كار درستی نیست و در صورت انجام باید از دیگران مخفی داشت ! اگر شخص با این كار احساس راحتی می‌كند می‌تواند این تحریك را با دیگر نقاط حساس بدن هم انجام دهد . با این كار احساسات لذت بخش متفاوتی را می‌توان تجربه كرد.

از سرگیری فعالیتهای جنسی با همسر خود


زمانی كه به آمادگی لازم برای رابطه جنسی با همسر رسیدید ، باید زمان خلوت و آرامی را پیدا کنید. حتی می‌توان شرایط ویژه‌ای برای آرامش ایجاد كرد . مثلاً روشنایی اتاق با شمع یا یك موزیك آرام . اگر چه ممكن است سبب خجالت شخص شود اما باید به همسرتان اجازه دهید كه از شرم شما مطلع شود .

حتی می‌توان فرصتی برای تنها ماندن در نظر گرفت می‌توان گفت : « برای رابطه جنسی بعدی آماده‌ام اما ترجیح می‌دهم به آهستگی به آن برسم آیا برای امشب این آمادگی وجود دارد؟ گر چه شاید نتوانم ملایم باشم اما سعی می‌كنم تا لذت ببریم.» عقیده خوبی است اگر در آغاز فعالیت جنسی بعد از درمان سرطان ، محدودیتهایی را قائل باشیم.

توصیه می‌كنیم بخشی را به لمس همه نقاط بدن اختصاص دهید. هر كدام هم به دیگری اجازه دهد تا پشت بدن او را كاملاً لمس كند از نوك پنجه پا تا سر بعد از 15 دقیقه برگردد و جلوی بدن او لمس شود. در حین لمس بدن همدیگر فقط باید بر خود تمركز داشت و احساسات خود را آهنگین به زبان آورد. از افكار و یا احساسات همسر خود نگران نبود. در زمان لمس بدن همسر خود ، از شكل و قوام بدن او لذت می‌برید. لمس را به صورت ضربه‌های نرم ، محكم و حتی ماساژ دادن ادامه دهید.

 در شروع پستان‌ها و ناحیه تناسلی را لمس نكنید هدف شما باید فقط رسیدن به آرامش و احساس لذت باشد. اصلاً مهم نیست كه به هیجانات جنسی نرسید ، در این صورت لمس كردن ، خسته كننده نخواهد بود و سبب می‌شود نسبت به نزدیكی بعدی احساس خستگی یا عصبی بودن نداشته باشید.

در صورتی كه هر دو در اولین مرتبه لمس احساس آرامش دارید. باید لمس ناحیه تناسلی را در مرتبه بعدی قرار داد. در دفعات بعد می‌توان بیشتر دقت خود را بر روی لمس ناحیه ژنتیال صرف كرد تا جایی كه از طریق دهان یا دست به لذت جنسی رسید و این كار برای هر دو رضایت بخش خواهد بود.

بسیاری از زن و شوهرها درباره رابطه جنسی زیاد صحبت نمی‌كنند. اما بعد از درمان سرطان رابطه جنسی معمول تغییر می‌كند، بنابراین نباید به علت خجالت ساكت ماند و باید  به همسر اجازه داد كه با صحبت یا بعضی حركات ، بداند شما چه روشی را بیشتر دوست دارید. باید سعی كرد تمایلات خود را به شیوه‌ی مناسب بیان كرد به عنوان مثال « تو در وضعیت مناسبی هستی اما من لمس آرام را دوست دارم » تا اینكه بگویند « خیلی دردناك بود ».

تا زمانیكه هر دو به آمادگی لازم نرسیدید نباید نزدیكی كرد. در صورتی كه درمان سرطان موجب اختلال در نعوظ شود تا حد امكان نزدیكی نباید طولانی شود. زوجین می‌توانند از بخش‌های دیگر فعالیت جنسی لذت ببرند. جای تعجب است كه اگر شخص بخواهد به لمس كردن و نوازش كردن خاتمه دهد ،  فقط به علت این كه یك جنبه از فعالیت جنسی تغییر كرده است.
منبع: سایت اطلاع رسانی بیماری های انکولوژی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha