شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۴
کد خبر: 78514

ازدواج جوانان همواره یکی از دغدغه‌های مردم و مسوولان بوده است؛ بر این اساس با روی کار آمدن هر دولت جدیدی، طرح‌هایی برای تسهیل ازدواج جوانان ارایه شده است؛ اما به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این طرح‌ها یا در صف انتظار تصویب مانده‌ یا انکه اجرایی نشده‌اند.

نسخه‌هایی ناسازگار با واقعیت‌ جامعه
سلامت نیوز : ازدواج جوانان همواره یکی از دغدغه‌های مردم و مسوولان بوده است؛ بر این اساس با روی کار آمدن هر دولت جدیدی، طرح‌هایی برای تسهیل ازدواج جوانان ارایه شده است؛ اما به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این طرح‌ها یا در صف انتظار تصویب مانده‌ یا انکه اجرایی نشده‌اند.

در این میان یکی از شعارهای همیشگی و پر رنگ دولت دهم نیز تشویق و تسهیل ازدواج جوانان و فرهنگ‌سازی در این زمینه بوده است؛ اما یک فعال حوزه زنان در ارزیابی میزان تحقق این وعده‌ها به «حمایت» می‌گوید: به نظر می‌رسد طرح‌هایی که در چند سال اخیر از سوی دولت ارایه شده، با چند خلأ و آسیب جدی مواجه بوده است؛ مهم‌ترین این کمبودها، نبود کار کارشناسی در تصمیم‌گیری و ارایه طرح‌های کارشناسی نشده از سوی متولیان ازدواج در کشور است.

طرح‌هایی در حد یک گفت‌وگو
مسوولان حوزه جوانان و به ویژه وزیر ورزش و جوانان، همیشه بر این نکته تاکید کرده ا‌ند که؛ عامل افزایش سن ازدواج جوانان، صرفا مسایل اقتصادی نیست، بلکه مسایل فرهنگی نیز تأثیر مستقیمی بر این موضوع دارد. «معصومه حاج‌حسینی» فعال حوزه زنان و مشاور خانواده در این باره معتقد است: با اینکه مسایل فرهنگی تاثیر زیادی در ازدواج جوانان دارد اما باید توجه داشت که کسانی که تا به حال در کشور ما برای ازدواج جوانان تصمیم‌گیری کرده‌اند، این کار را در فضایی بسته و انتزاعی انجام داده‌اند و متأسفانه تصمیم‌گیری درباره چنین موضوع مهمی، بدون تحقیقات و در حد گفت‌وگوی صرف مسوولان انجام شده است؛ لذا نسخه‌ای که از سوی آنان پیچیده می‌شود، همخوانی با نیازهای جامعه ندارد.

وی در ادامه می‌افزاید: مهم‌ترین نیاز کنونی ما برای رفع مشکلات ازدواج جوانان، ایجاد مراکزی پویاست که بتوانند به طور مستمر و با هویت بومی، بر اساس شاخص‌های قومیتی در شهرهای مختلف، به جوانان مشاوره ازدواج دهند و به حل مشکلات آنان بپردازند. این مشاور خانواده تاکید می‌کند: نسخه‌هایی که تا به حال برای ازدواج جوانان پیچیده شده، بیشتر مخصوص پایتخت‌نشینان بوده است و به همین علت با زندگی بسیاری از شهرستانی‌ها سازگاری ندارد.

ناآگاهی هم مشکل است
به گفته حاج حسینی یکی دیگر از مسایلی که می‌تواند تأثیر مستقیمی در افزایش ازدواج جوانان و رفع مشکلات آنان در این زمینه داشته باشد، کمبود آگاهی‌رسانی و تبلیغات صحیح در این باره است.

وی می‌گوید: ما برای هر چیز بدی مانند پفک که برای سلامت‌مان مضر است، تبلیغات گسترده داریم، اما برای مسایل مهمی مانند قوانین یا طرح‌هایی که به ازدواج جوانان مربوط می‌شود، اطلاع‌رسانی چندانی نکرده‌ایم و به همین علت شاهد هستیم که بسیاری از مشکلاتی که برای ازدواج جوانان به وجود می‌آید، حاصل ناآگاهی آنان از این طرح‌ها و قوانین است. بنابراین باید جریانی در جامعه وجود داشته باشد که خانواده‌ها و به خصوص جوانان را از همه مسایلی که در زمینه ازدواج وجود دارد آگاه کند.

صدا و سیما مقصر است
وی یکی از علت‌های استقبال نکردن جوانان از طرح ازدواج آسان را، فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما عنوان می‌کند و می‌گوید: وقتی هنوز در صدا و سیمای کشور ما فیلم یا سریالی ساخته و پخش می‌شود که اشرافی‌گری، ازدواج‌های پرزرق‌وبرق و زندگی تجملاتی را به مردم نشان می‌دهند، چطور می‌شود انتظار داشت جوانان از طرح ازدواج آسان که حداقل‌ها را دارد، استقبال کنند.

این فعال حوزه زنان همچنین از مشاوره‌های غیردینی برخی از مراکز مشاوره ازدواج دارای مجوز انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی از مراکز مشاوره، راهکارهای غربی و در عین حال غیر اخلاقی و غیر دینی را به زوج‌ها نشان می‌دهند که این خود آسیب دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. ارایه مشاوره‌های غیردینی در این مراکز و تکیه صرف حق و حقوق فرد باعث شده است تا بسیاری از جوانان حتی دیگر میلی به ازدواج و تشکیل خانواده نداشته باشند؛ در صورتی که این مراکز باید میل به تشکیل و پایداری بنیان خانواده را در جوانان تقویت کنند.

وام 5 میلیونی شرایط دارد
فقط 60 درصد متقاضیان در سال 91 توانسته‌اند وام ازدواج دریافت کنند که به همین دلیل دولت در خرداد ماه 92 ، با اعطای 3هزار میلیارد ریال به بانک مرکزی، به بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج کمک کرد.

همچنین صندوق مهررضا نیز با اختصاص هزار میلیارد ریال از منابع خود به وام ازدواج توانست تا حدی صف انتظار زوج‌های جوان را کوتاه‌ کند. اما در حالی که هنوز بسیاری از جوانان وام ازدواج خود را دریافت نکرده‌اند، خبر افزایش مبلغ وام ازدواج به 5 میلیون تومان نیز منتشر شد؛ هر چند به گفته یکی از نمایندگان مجلس، هنوز وام ازدواج 3 میلیون تومانی پابرجاست و دریافت وام ازدواج 5 میلیون تومانی، شرایط خاصی دارد.

سکینه عمرانی در این باره به «حمایت» می‌گوید: علت محقق نشدن طرح اعطای وام 5 میلیون تومانی به زوج‌های جوان، کمبود اعتبارات و شرایط خاصی است که مسوولان برای این وام در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه پرداخت وام ازدواج نقش بسیار موثری در تسهیل ازدواج جوانان داشته است، می‌افزاید: با وجود اینکه وام ازدواج در تسهیل ازدواج جوانان بسیار تأثیرگذار است، به نظر می‌رسد مسوولان باید پیش از تصویب و اجرای هر طرحی در زمینه تسهیل ازدواج باید زمینه اشتغال پایدار جوانان را فراهم کنند.

عمرانی خاطرنشان می‌کند: جوانانی که کاری دایم نداشته باشد هر قدر هم که امکانات خوبی برای ازدواجش فراهم شود، میلی به زندگی مشترک نشان نمی‌دهد؛ زیرا تضمینی برای ادامه آن وجود ندارد. برای حل این مشکل باید جمعیت را به سمت تولید سوق داد تا زمینه های اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم شود.این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون اگر وضع ازدواج در کشور بحرانی نباشد، خوب هم نیست، می‌افزاید: باید اقدامات بیشتر و مؤثرتری برای تسهیل ازدواج جوانان در کشور صورت گیرد؛ سن ازدواج و بی‌میلی به ازدواج افزایش یافته است؛ البته این مشکلات صرفا به عملکرد دولت‌های نهم یا دهم برنمی‌گردد؛ بلکه از سال‌ها پیش در کشورمان وجود داشته است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha