شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 78517

پرتو ماوراءبنفش یکی از اصلی‌ترین تشعشعات است که بسیار آسیب‌رسان بوده و از لایه ازن عبور می‌کند و طول موج بلندی دارد و نفوذ آن در پوست زیاد است.

آنچه باید درباره پرتوهای مضر بدانید
سلامت نیوز : پرتوها صورتی از انرژی هستند که امروز به طرق مختلف زندگی بشر را تحت شعاع خود قرار داده‌اند. در واقع ساتع شدن نور و انرژی و تاثیر آن در زندگی بشر روند حیات انسان‌ها را تغییر داده است و این تغییر را زمانی می‌توان بیشتر لمس کرد که انرژی‌های موجود در طبیعت با انرژی‌های مصنوعی و ساخته بشر در هم ادغام می‌شوند که علاوه بر استفاده‌های مفید و مثمرثمر به ناچار تبعات منفی هم برای آدمی در پی داشته است. تابستان و افزایش تابش پرتوهای خورشیدی برای اینکه اطلاعات بیشتری از مضرات و فواید قرارگیری در برابر نور مستقیم آفتاب داشته باشیم بهانه خوبی است.

کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، عنوان کرد: بدون مداخله بشر 80 درصد پرتوگیری‌ها منبع طبیعی دارد هرچند با پیشرفت تکنولوژی نیز پرتوهای مصنوعی در حال افزایش است. مهندس علی گورانی با بیان اینکه برخورد انسان‌ها با انرژی‌ها عمدتا به‌صورت طبیعی است و 80 درصد منبع طبیعی دارند، افزود: اگر تعریفی روشن نداشته باشیم و راه‌حل اساسی نداشته باشیم و با افراط و تفریط برخورد کنیم قطعا در مواجهه با انرژی‌ها و نتیجه‌گیری دچار اشتباه می‌شویم. گورانی اظهار داشت: عمده پرتوگیری طبیعی از منابع‌زمینی است و اگر طبیعت حاوی انرژی‌ها پرتوزا هست بدن ما هم نیز متاثر از این پرتوها خواهد بود. کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، نور خورشید را اصلی‌ترین منبع طبیعی تشعشعات عنوان کرد و افزود: پرتو ماوراءبنفش یکی از اصلی‌ترین تشعشعات است که بسیار آسیب‌رسان بوده و از لایه ازن عبور می‌کند و طول موج بلندی دارد و نفوذ آن در پوست زیاد است.

وی سرطان پوست را نخستین سرطان مردان و زنان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران طوری است که پرتوگیری در 4 نقطه کشور و در همه 4 فصل زیاد است به همین دلیل میزان بروز سرطان پوست در کشور بالاست. وی اضافه کرد: همچنین پیرپوستی در ایرانی‌ها زودرس است و همین‌طور با توجه به مواجهه با پرتوهای ماوراءبنفش آب مروارید نیز بالاست. گورانی با بیان اینکه 3 اصل زمان، فاصله و حفاظ در پارامترهای حفاظت از اشعه‌ها حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: هرچقدر زمان پرتوگیری‌ها بیشتر باشد آسیب آن بیشتر است و ما اگر می‌خواهیم آسیب کمتری ببینیم باید زمان پرتوگیری را کمتر کنیم. هرچند در برخی موارد مانند پرتوهای مادون‌قرمز که قابل دیدن نیستند و کم‌کم اثر می‌گذارند باید فاصله را دور کنیم و برای مراقبت از خود باید محافظ داشته باشیم.

عمده‌ترین پرتوگیری انسان از خاک است

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه با بیان اینکه پرتوها به 2 دسته یون‌ساز و غیریون‌ساز تقسیم می‌شوند افزود: اشعه ایکس و گاما یون‌ساز هستند و همین که از کنار ما می‌گذرند هوا را یونیزه می‌کنند و اگر وارد بدن شوند بافت‌های شیمیایی را آسیب می‌رسانند. وی یادآور شد: پرتوهای غیریون‌ساز از نظر جنسیت و ماهیت مثل یون‌‌سازها هستند اما قدرت آن فرق می‌کند که مهم‌ترین پرتوهای غیریون‌ساز انرژی‌های خورشیدی هستند. در منابع طبیعی عمده‌ترین پرتوگیری از خاک است و مهم‌ترین منبعی که تهدید می‌کنند منبع زمینی هستند و با تاثیر‌ترین عنصر که این انرژی را به ما می‌تاباند عناصر وابسته به اورانیوم است.

گورانی خاطرنشان کرد: در زنجیره طولانی اورانیوم به سرب تبدیل می‌شود همچنین رادون عمده‌ترین عنصر طبیعی خاکی پرتو یون‌ساز منتقل می‌کند. این گاز در فضای باز خیلی خطرناک نیست ولی در محیط‌های بسته که از نظر مهندسی تهویه مناسب ندارند بسیار خطرناک است. گورانی خاطرنشان کرد: رادون دومین عامل سرطان بعد از سیگار است، چراکه ذره‌ذره در ریه‌ ایجاد می‌شود و همه شرایط برای اثرگذاری‌ مهیا می‌شود تا جایی که در ریه جاگیری می‌کند. رادون بیش از 50 درصد پرتوهای خاکی را تشکیل می‌دهد. وی افزود: پرتوهای غیریون‌ساز عمدتا خورشیدی هستند و در این بین ماوراء‌بنفش طیف A بیشترین آسیب را به سلامت می‌رساند.

طیف C بیشترین انرژی و طیف B و A کمترین انرژی را دارد اما با این وجود طیف A بیشترین ضربه را می‌زند. کارشناس بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: طیف C با رسیدن به لایه اوزن از بین می‌رود اما طیف B ماوراءبنفش از لایه ازن عبور می‌کند. به گفته وی، طیف A کم‌کم از لایه پوست عبور می‌کند و خود را به رنگدانه‌ها بدن می‌رساند و بیشترین نفوذ را دارد.

20 درصد پرتوها ساخته دست بشر است

کارشناس بهداشت پرتوهای ذرات بهداشت با بیان اینکه 20 درصد پرتوهای انرژی‌زا ساخته دست بشر است، تصریح کرد: نیمی از آن پرتوهای پزشکی از جمله پرتوهای تشخیصی و پرتوهای درمانی هستند و مابقی نیز برق‌های فشار قوی ارتباطات الکترونیک (دنیای بی‌سیم و وایرلس) و کاربرهای صنعتی هستند. وی تاکید کرد: در برق‌های فشار قوی تا پست‌های خارج از شهر و توزیع و داخل شهر تحت عنوان (MEF)، الکترو هرجا که حرکت می‌کند یک میدان الکتریکی و یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و حتی موقعی که تلویزیون به برق وصل است بدن ما هم این انرژی‌ها را دریافت می‌کند.

ضریب حفاظتی پارچه‌ها مشخص شود

این کارشناس سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید درباره نوع و کیفیت پارچه‌ها و لباس‌هایی که استفاده می‌کنند دقت و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: موضوعی که در کشور ما به آن پرداخته نشده ضریب حفاظتی پارچه‌هاست که نیاز است از سوی مسوولان به این مقوله مهم توجه شود. وی یادآور شد: زمانی که ما در سایه هستیم تنها 50 درصد پرتو به ما نمی‌تابد باید در نظر داشته باشیم حتی زمانی که در سایه هستیم برای محافظت از پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم.

نیاز به اطلاع‌رسانی داریم

وی در ادامه با بیان اینکه بدن انسان بسیاری از انرژی‌ها را نمی‌تواند درک کند، گفت: جز چشم که بخشی از این انرژی را درک می‌کند، مابقی بدن از درک این پرتوها عاجز است. گورانی خاطرنشان کرد: در بحث پرتوها باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام شود و آموزش مردم در دستورکار باشد و به صورت ساختاری و نظام‌مند به آن پرداخته شود. همچنین مردم باید در فصل گرما با توجه به تابش اشعه ماوراءبنفش خورشید از ساعت 10 صبح تا 14 در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند که دچار ناراحتی پوستی نشوند.

نباید بیش از حد مجاز به مردم انرژی بتابد

گورانی در ادامه با اشاره به وظایف برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و همچنین در اختیار داشتن انرژی‌های مختلف از جمله دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی و برق‌های صنعتی و فشار قوی تصریح کرد: در هیچ کاری نباید بیش از حد مجاز ملی انرژی به مردم تابیده شود و زندگی آنها را مختل کند. به گفته وی ، نباید فراموش کرد در دنیای ارتباطات امروز هیچ انرژی‌ای بدون مشکل نیست و در این رابطه جامعه باید هوشمندانه از انرژی‌های پیرامون استفاده کند.

دستگاه‌های سولاریوم قانونی نیست

وی همچنین به پرتوگیری بدن از منبع تابش مصنوعی نیز هشدار داد و افزود: از آنجا که پرتوگیری بدن از منابع طبیعی قابل توجه است منطقی نیست با استفاده از منابع مصنوعی نیز پرتوگیری بیشتری انجام شود، متاسفانه سولاریوم (دستگاه sunded)، یکی از منابع تابش مصنوعی بشدت خطرناک است که استفاده از آن توجیه عقلانی ندارد. کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه برنزه کردن پوست به روش طبیعی یا مصنوعی اقدام پرخطری است، یادآور شد: برنزه کردن پوست برای گروهی از افراد از جمله کودکان، افراد مستعد بیماری‌های ژنتیکی پوستی بویژه سرطان پوست، اکیدا ممنوع است. وی در پایان گفت: براساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، افرادی که 5 بار در طول عمرشان آفتاب سوختگی پوست را تجربه کرده‌اند در معرض خطر سرطان بدخیم پوست یا ملانوما قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha