شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
کد خبر: 78518
سلامت نیوز : آتش‌سوزی در جنگل‌ها در حالی اتفاق می‌افتد كه امكانات مناسبی برای اطفای حریق در جنگل در كشورمان وجود ندارد خبرگزاری مهر دیروز گزار ش داد با گذشت نزدیك به یك ماه از فصل تابستان صدها هكتار از مناطق جنگلی كشور از پارك لتیان تهران، پناهگاه حیات وحش میانكاله، جنگل‌های نورآباد ممسنی، جنگل‌های پاریز كرمان، اراضی شهنشاه خرم‌آباد، جنگل‌های گلستان، سنندج، دالاهو، پاسارگاد، جنگل ابر، ارسباران و بی‌سابقه‌ترین مورد در سال‌های اخیر یعنی هزاران هكتار از جنگل‌های منطقه استهبان در استان فارس در آتش و دود جان می‌دهند و مسئولان استانی همچنان دم از نبود امكانات اطفای حریق می‌زنند و تقصیر‌ها را به گردن هم می‌اندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بر اساس آماری كه سازمان جهانی خوار و بار و كشاورزی سازمان ملل ارائه كرده ایران سالانه6 درصد از جنگل‌های خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست می‌دهد كه این مقدار معادل 6 هزار و 500 هكتار از جنگل‌هاست. در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان علت آتش‌سوزی‌های اخیر را خشكی اقلیم و جنگل عنوان كرد اما نباید از نقش انسان به عنوان عامل آتش‌سوزی و در نهایت نداشتن امكانات لازم برای اطفای حریق چشمپوشی كرد. حسین آخانی، مدرس و كارشناس محیط‌زیست گفته صددرصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های ایران عامل انسانی دارد چون كشور ما از نظر اقلیمی ویژگی آتش‌سوزی طبیعی را ندارد. حتی از گذشته هم هیچ سابقه‌ای از آتش‌سوزی طبیعی در جنگل‌ها دیده نشده است.

به گفته وی، دلیل انسانی اغلب به خاطر وجود شكارچیان غیرقانونی در محل و آتش‌هایی كه توسط خود آنها بر جا می‌ماند ایجاد شده و گاهی هم از برخورد گلوله‌ای كه به سمت شكار نشانه‌گیری شده و به‌جای هدف به درختان می‌خورد، اتفاق می‌افتد. ضعیف بودن مدیریت منابع طبیعی در كشورمان از عللی است كه می‌توان به آن برای بروز این سوانح استناد كرد. چراكه به عنوان مثال در حالی كه در كشورهای دیگر نیروی هوایی، برج‌های دید‌ه‌بانی و سیستم‌های اطفای حریق وجود دارند، تا قبل از آغاز آتش‌سوزی‌ها سازمان جنگل‌ها و محیط‌زیست ایران، یك هلی‌كوپتر هم ندارد تا بتواند با سرعت وارد عملیات اطفای حریق شود.

در چنین شرایطی با تاكید مسئولان مبنی بر سطحی بودن آتش‌سوزی و عدم وجود نگرانی در این مورد، آتش‌ در دل جنگل‌های ایران پیشروی می‌كند و حتی درخت‌های كهنسال ارزشمند را بر زمین می‌اندازد. در چنین شرایطی حتی بالگردهایی كه ساعت‌ها پس از آغاز آتش‌سوزی به منطقه اعزام می‌شوند نمی‌توانند در خاموش كردن آتش نقشی ایفا كنند، چراكه ویژه اطفای حریق نبوده و در هر پرواز تنها امكان حمل 3‌هزار لیتر آب را دارند كه رقم قابل‌توجهی نیست.

درختان خشك باروت جنگل‌ها

جنگل‌های گلستان از جنگل‌هایی است كه هر چند مدت یكبار بروز حریق در آن باعث از بین رفتن تعداد زیادی درخت می‌شود اما بررسی حریق‌های ایجاد شده در سال‌ها قبل در جنگل‌های گلستان نشان می‌دهد كه وجود درختان خشك و پوسیده و جمع نشدن آن از سطح جنگل‌ها یكی از دلایلی است كه همزمان با افزایش دما و كاهش رطوبت خطر بروز آتش‌سوزی را در جنگل‌ها بیشتر می‌كند و اجرای طرح‌های حفاظتی و جنگلداری برای برداشت و خروج درختان خشك و فرسوده از سطح جنگل‌ها می‌تواند نوشدارویی قبل از بروز حادثه باشد. حمید سلامتی مدیركل منابع طبیعی گلستان در این باره می‌گوید: هر ساله برای جمع‌آوری درختان خشك و فرسوده اجرای طرح‌های جنگلداری در سطح عرصه‌های جنگلی استان اجرا می‌شود كه از جمله اهداف آن طرح‌های بهداشتی و مراقبتی است.

وی با اشاره به اینكه كاهش رطوبت و افزایش دما از جمله دلایل بروز آتش‌سوزی است تاكید می‌كند: تدابیر و برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از حوادث در سطح عرصه‌های ملی در آستانه فصل گرما اتخاذ شده است.

خاموش كردن آتش با سطل

چندی قبل آتش‌سوزی در جنگل‌های كرمان باعث بروز خسارات زیادی به طبیعت این منطقه شد. محمد صدوقی یكی از اهالی بومی چشمه زغالی در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: گردشگران برای استفاده از زیبایی‌های طبیعت به منطقه می‌آیند اما متاسفانه بعد از رفتن گردشگران تنها چیزی كه به‌جا می‌ماند زباله است و روز گذشته هم بی‌توجهی 10 هكتار جنگل بادام را به آتش كشید.اگر چه گفته می‌شود گردشگران علت اصلی بروز آتش‌سوزی در این منطقه بوده‌اند اما نبود ماشین آتش‌نشانی و بروز باد موجب گسترش آتش‌سوزی‌ها شد كه درنهایت هم آتش به وسیله مردم محلی مهار شد.

گفته می‌شود برای اطفای حریق در این منطقه به دلیل صعب‌العبور بودن ماشین‌های آتش‌نشانی نتوانستند كاری از پیش ببرند و امداد گران آب را با سطل به محل آتش‌سوزی منتقل كردند و با استفاده از كپسول آتش‌نشانی آتش را خاموش كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha