شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر: 78520
سلامت نیوز : دولت نسبت به موضوع محیط زیست توان و بهای لازم را اختصاص نداد و در سال جاری بودجه‌ای که برای محیط‌زیست پیشنهاد کرد، 4 درصد نسبت به سال گذشته کمتر بود درحالی که بودجه پیشنهادی برای محیط زیست 14 درصد کل بودجه را دربرمی‌گرفت. به‌رغم اهمیت مساله محیط زیست بیشتر مطالبات مربوط به مسکن مهر و توزیع پول در بخش یارانه نقدی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ اما مجلس با اختصاص 55 میلیارد تومان به اعتبار سازمان محیط زیست موافقت کرد که این مبلغ صرف هزینه‌های مقابله با ریزگردها و تجهیز دستگاه‌های هواشناسی بشود. اما با گذشت زمان تغییر چندانی در وضعیت ریزگردها، جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه، حفظ و نگهداری جنگل‌ها به‌عنوان سرمایه ملی به‌وجود نیامد. با کم‌توجهی دولت به‌عنوان مقام مافوق سازمان محیط زیست طرح دوفوریتی را به مجلس ارائه دادیم تا نمایندگان بتوانند جلوی این اقدامات را بگیرند.رئیس‌جمهور یکی از زمین‌های منابع درآمدی را جنگل مطرح کرد.

درحالی که از جنگل می‌توان بهره‌های اقتصادی برد. نقش جنگل‌ها برای جلوگیری از حوادث مترقبه مانند سیل بسیار اهمیت دارد. درمورد حفظ و نگهداری از جنگل‌ها قوانین متقن و قاطعی وجود دارد. نقش جنگل‌ها در سیاست‌های کلان کشور با مشارکت دولت عملی می‌شود. حفظ و صیانت از جنگل‌ها و حیات وحش از وظایف ضروری و دائمی دولت است که در کشور ما آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود. با روند فعلی قطع درختان در جنگل‌های شمال و جنگل‌های حفاظتی و حمایتی سایر نقاط کشور در سال‌های آینده شاهد بروز سیل در استان‌های سرسبز کشور حتی گیلان و مازندران خواهیم بود.

علاوه بر اینکه کشور را از یک منبع مهم اقتصادی محروم می‌سازیم، محیط‌زیست را نیز در معرض خطر نابودی قرار خواهیم داد. باید دانست که جنگل به‌عنوان منبع تولید چوب و سلولزیکی از منابع مهم اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. و چون جزء منابع طبیعی تجزیه‌شونده است هموار پایدار بوده و برخلاف نفت و معادن با بهره‌برداری درست، پایان‌ناپذیر نیز هست. در رابطه با مشکلات محیط زیستی دیگر، باید به خطر ریزگردها و آلودگی هوا اشاره کرد.

ریزگردها با جان انسان مرتبط است و محور توسعه در دنیا انسان ست. اگر هوا آلوده باشد بشر نمی‌تواند به حیات ادامه دهد. امسال 55 میلیارد تومان به منظور مقابله با حل این مشکل درنظر گرفته شد که البته این میزان نسبت به سال‌های گذشته کمتر است لذا با توجه به اینکه موضوع ریزگردها به مشکلی فراگیر در بسیاری از استان‌های کشور تبدیل شده و سلامت مردم را به خطر انداخته، مسئولان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند که نیازمند برنامه مدونی از سوی سازمان‌های مسئول و مدیران مربوطه است. هرچند در سال جاری برای این موضوع اعتباری درنظر گرفته شد اما تنها اختصاص بودجه کافی نیست و باید برنامه و هدف مشخصی را داشت.

موج جدید سرطان‌های ناشی از ریزگردها با سلامت مردم در ارتباط است لذا باید اعتبار مورد نیاز هرچه سریع‌تر در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد. تنها اینکه پول به‌صورت یارانه و کمک‌های نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد کافی نیست. باید به سمت ایجاد اقتصاد مولد پیش برویم. باید جلوی تخریب منابع طبیعی، جنگل‌ها، صادرات خاک و منابع ملی گرفته شود. امید است با روی کار آمدن دولت جدید، در این کابینه افراد شایسته‌تر، مجرب و معتقد به تجربه حضور داشته باشند که قطعا چنین امری نیز محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha