سلامت نیوز : نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران گفت: از هر هزار تولد به طور میانگین 6 تا 10 کودک کم شنوا هستند و با توجه به تولد روزانه ۳۶۰۰ نفر در کشور روزانه بین ۲۴ تا ۳۶ فرد کم شنوا در کشور متولد می‌شوند.

سعید ملایری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: علت 50 درصد کم شنوایی‌ها ناشناخته است و ۳۰ درصد آن به دلیل عوامل ژنتیکی و 20 درصد دیگر به دلیل بیماری‌هاست.

وی گفت: وارد شدن هر گونه آسیب به ساختار یا عملکرد دستگاه شنوایی، اختلال شنوایی محسوب می‌شود و به دلیل آن که در دستگاه شنوایی انسان یک بخش تعادلی وجود دارد آسیب‌های شنوایی معمولاً به همراه علائم یا اختلالات تعادلی است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران گفت: اختلالات شنوایی در دو گروه کودکان و بزرگسالان و سالمندان قابل بررسی است.

وی افزود: اختلالات شنوایی در کودکان معمولاً به دلیل عوامل مادرزادی - ژنتیکی یا بیماری‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

متخصص شنوایی شناسی تصریح کرد: طبق برآوردها و مطالعات مختلف، علت 50 درصد کم شنوایی‌ها ناشناخته است و 30 درصد از اختلالات شنوایی کودکان معمولاً به دلیل عوامل ژنتیکی است همچنین 20 درصد باقیمانده هم به دلیل بیماری‌های مختلف اتفاق می‌افتد و طبق مطالعات از هر هزار تولد به طور میانگین 6 تا 10 کودک کم شنوا هستند.

ملایری ادامه داد: کم شنوایی یا ناشنوایی عوارض بسیار جدی در وضعیت ارتباط و زبان و گفتار کودک باقی می‌گذارد و به همین دلیل تشخیص زود هنگام و به موقع در بدو تولد کمک می‌کند تا از بسیاری از عواقب و نتایج نامطلوب کم شنوایی یا ناشنوایی پیشگیری شود.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران افزود: امروزه با انجام برنامه غربالگری شنوایی در مراکز بیمارستانی و بالینی امکان تشخیص کم شنوایی در روزهای اول تولد نوزادان امکانپذیر است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران تصریح کرد: سالانه از هر یک میلیون و 200 هزار نفر تولد کشور، حدود 600 تا 700 هزار نفر در مراکز بیمارستانی و زایشگاه‌ها غربالگری شنوایی می‌شوند و خوشبختانه در ایران با اجرای این برنامه‌ها طی دو دهه گذشته امکان پیشگیری از عوارض کم شنوایی در وضعیت ارتباطی و زبانی -گفتاری این کودکان بسیار بیشتر از گذشته فراهم شده است.

ملایری افزود: این نوع کم شنوایی‌ها از نوع حسی - عصبی هستند و در این نوع کم شنوایی آسیب اصلی به گوش داخلی یا قسمت عصبی دستگاه شنوایی وارد شده است.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران ادامه داد: برای درمان این نوع کم شنوایی‌ها معمولاً از وسایل تقویت کننده صدا نظیر سمعک یا کاشت حلزون استفاده می‌شود.

متخصص شنوایی شناسی در ادامه افزود: پس از آنکه وسیله کم شنوایی مناسب برای کودک تجویز شد کودک می‌تواند صداهای اطراف را بلندتر بشنود اما برای آنکه بتواند صحبت کردن و گفتار را بیاموزد فقط استفاده از این نوع وسایل کافی نیست و باید حتماً از اقدامات توانبخشی شنوایی نظیر آموزش مهارت‌های شنوایی و گفتار درمانی استفاده کند.

ملایری تصریح کرد: وسایل کم شنوایی قدرت شنیدن کودک را افزایش می‌دهد اما برای اینکه کودک زبان یا گفتار را یاد بگیرد باید مهارت گوش دادن را نیز یاد بگیرد و اقدامات توانبخشی مهارت گوش دادن به کودک را آموزش می‌دهند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌ شناسی ایران در پاسخ به پرسش فارس، مبنی بر راههای تشخیص کم شنوایی نوزادان گفت: تشخیص کم شنوایی سخت‌تر از سایر معلولیت‌هاست و به همین دلیل کم شنوایی یک اختلال پنهان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اگر نوزادشان در مرکز بیمارستانی متولد می‌شود ارزیابی غربالگری شنوایی اولیه انجام شود و حتماً به توصیه تیم پزشکی و بهداشتی عمل کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

متخصص شنوایی شناسی، پاسخ رفتاری کودک نسبت به صداها را از جمله راهکارهای تشخیص شنوایی کودک دانست و افزود: کودک در روزهای اول زندگی نیز به صدا حساس است و مهمترین پاسخ به صدا را در هنگام شیر خوردن می‌دهد به این معنا که در هنگام مکیدن پستان در پاسخ به صدای ایجاد شده به شکل خیلی کوتاه، فرآیند مکیدن خود را قطع می‌کند که این نوع رفتار مهمترین و باثبات‌ترین پاسخ نوزاد به صداست که باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

ملایری افزود: اگر کودک این حرکت را انجام ندهد باید خانواده‌ها به شنوایی کودک مشکوک شده و برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha