سلامت نیوز : حسن طریقت منفرد شب گذشته در برنامه تلویزیونی نبض شبکه خبر گفت:‌ پزشکان عمومی در صف اول خدمات سلامت به مردم هستند و ما باید کاری کنیم که این پزشکان به جایگاه واقعی خود از نظر علمی،اقتصادی و اجتماعی بازگردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: قانون ما را موظف می‌کند که انگیزه پزشکان عمومی را برای خدمت بهتر به مردم افزایش دهیم، یک بحث آن مقوله مالی است اما یک بحث هم جایگاه پزشکان عمومی است. از نظر من یک پزشک جراح که در صف ارائه خدمات به مردم است با من وزیر تفاوتی ندارد، چرا همه اختیارات باید در دست وزیر و مسئولان ستادی باشد.

وزیر بهداشت گفت:‌ در تمام دنیا ستادها در خدمت صف هستند تا صف در خدمت مردم باشد،الان در کشور ما بر عکس شده است،قانون گفته که این تغییر ساختار باید انجام شود، که به نظر من این تغییر ساختار با افزایش اختیارات خدمات دهندگان در صف خدمت کار ساده‌ای است و باید انجام شود.

وی افزود: کمبودهای مالی سر جایش وجود دارد و کسی منکر آن نیست. به همین دلیل هم هست که باید از منابع در جای خودش به صورت بهینه استفاده کنیم تا هدر نرود. در غیر این صورت هر چقدر هم که حاکمیت در ظرف نظام سلامت پول بریزد چون ته این ظرف بسته نیست، هدر می‌رود و حاصل آن افزایش رضایتمندی مردم و ارائه کنندگان خدمات نخواهد بود.

طریقت منفرد افزود: مهمترین کار برای افزایش انگیزه و خودباوری پزشکان عمومی این است که در جایگاه پزشک خانواده آموزشهای لازم را برای سلامت نگری و ارائه خدمات مراقبتهای اولیه، پیشگیرانه و درمان اولیه فرابگیرند.

وی گفت: ‌البته باید جایگاه اقتصادی و اجتماعی پزشکان نیز در کنار بهبود جایگاه علمی آنها بهبود پیدا کند. در دنیا وضع مالی پزشکان خانواده اگر از پزشکان متخصص بهتر نباشد، بدتر نیست اما امروز در جامعه ما می‌بینیم که در آمد یک جراح در بخش دولتی 20 برابر یک پزشک عمومی و در بخش خصوصی 200 برابر درآمد یک پزشک عمومی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:‌ اینکه اکنون طبیب عمومی در کشور ما در این جایگاه قرار گرفته است، ما مقصریم. نه حاکمیت مقصر است و نه اطبا، ساختار فعلی نظام سلامت این تفاوت چشمگیر را به وجود آورده است.

وی گفت: چرا پزشک عمومی اختیار هیچ کاری را ندارد، اینها به اعتبارات و قوانین کمتر ارتباط دارد و ما مسئولان باعث آن شده‌ایم، در دنیا طبیب عمومی بالاترین اولویت را در نظام سلامت دارد.

طریقت منفرد افزود: خوشبختانه در 3 یا 4 هفته گذشته اعتبار اجرای پزشک خانواده به وزارت بهداشت تخصیص داده شد و از این پس با اجرای این برنامه بسیاری از این مشکلات حل می‌شود اما این برنامه بیمار محور است و بیمار می‌تواند اگر از پزشک خانواده خود رضایت نداشت، پزشک خود را عوض کند. چون پرداخت به صورت سرانه است،کارت اعتباری بیمار برای پزشک خیلی ارزش دارد بنابراین پزشک خانواده باید بتواند رضایتمندی جمعیت تحت پوشش خود را بالا نگه دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچین پزشک خانواده موظف است در صورت نیاز به ارجاع به متخصص، پرونده بیمار را با گزارش شرح حال وی ارسال کند و بعد گزارش عمکرد پزشک متخصص را بگیرد و در پرونده بیمار ثبت کند. به این ترتیب پزشک خانواده به مرور خواه نا خواه یک پزشک جامع الاطراف می‌شود.

وی گفت: متأسفانه مسئله‌ای که اکنون با آن مواجه هستیم، این است که مردم به پزشکان عمومی اقبال ندارند و فرهنگ تخصص گرایی و فوق تخصص گرایی در بین مردم گسترش پیدا کرده است، پزشک عمومی در جایگاه خودش نیست و به لحاظ علمی، اقتصادی و اجتماعی مورد بی مهری قرار گرفته است.

طریقت منفرد ادامه داد: در دنیا بعد از اینکه آموزشها و تجارب کامل در بین پزشکان خانواده ایجاد شد، رشته تخصص پزشک خانواده را هم ایجاد کردند و این پزشک خانواده آموزش دیده تقریباً همه کارهای درمانی را انجام می‌دهد و فقط برای پروسیجرهای پیچیده و خدمات بیمارستانی بیمار به فرد متخصص یا فوق تخصص ارجاع می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم اجرای برنامه پزشک خانواده را مشروط به تربیت متخصصان پزشک خانواده کنیم، چون هر سال حداکثر چند صد نفر را می‌توانیم آموزش دهیم. در کل کشور به حدود 40 هزار پزشک خانواده نیاز داریم، اجرای این برنامه به 50 تا 60 سال زمان نیاز پیدا می‌کند‌.

وزیر بهداشت گفت: اکنون سیستم های مخابراتی ارتباط از راه دور به کمک پزشکی آمده‌اند و امروز یک پزشک در دورترین نقطه کشور می‌تواند با پزشک متخصصی که چند هزار کیلومتر آن طرف تر است، ارتباط و مشورت بگیرد. ما با تقویت پزشکی از راه دور می‌توانیم پزشکان خانواده را بدون اینکه از منطقه خود دور کنیم، آموزش بدهیم.

وی افزود: اکنون با استفاده از سامانه‌های اینترنتی ثبت نام پزشکان خانواده شروع شده و حدود 24هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که می‌توانند حدود 40 میلیون جمعیت را تحت پوشش بگیرند، ویزیتهای اولیه مردم هم در سامانه پزشک خانواده ثبت می‌شود و از هفته آینده دستمزد خدمات پزشکان خانواده نیز به صورت آنلاین و حداکثر ظرف یک هفته به آنان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: فقط از نظر فرهنگ سازی عمومی در بین مردم یک مقداری عقب هستیم و باید با اطلاع رسانی مناسب، به مردم بگوییم که انتخاب پزشک خانواده از هر نظر به نفع آنهاست، پزشک خانواده فردی است که مسئول سلامت هر فرد است و او را از سرگردانی نجات می‌دهد ضمن اینکه جلوی هزینه های اضافه را برای درمان بیماری افراد می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha