سلامت نیوز : زهرا اباصلتی، گفت: برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول روز، در پایان وعده‌ سحری لیموترش تازه استفاده کنید و از مصرف چای، قهوه و نوشابه پرهیز کنید زیرا مصرف این نوشیدنی ها موجب افزایش ادرار و دفع آب از بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اباصلتی با اشاره به اینکه در وعده‌ سحری به جای نوشیدن آب زیاد باید از میوه‌های آب دار استفاده شود، اظهار داشت: افراد هنگام سحری از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکوسیب‌زمینی،‌کتلت، و گوشت‌های سرخ شده مانند کباب، جوجه‌کباب، ماهی و غذاهای پرادویه خودداری کنند زیرا مصرف این غذاها باعث عطش زیاد و افزایش بیش ازحد اسید معده می‌شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه‌ دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی، ترش کردن و سوزش سر معده،‌از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب در سحری پرهیز کنید و همچنین از سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در وعده‌ سحر یا افطار استفاده نکنید.

وی گفت: از غذاهای پرحجم نظیر آش، آبگوشت و کله پاچه برای سحری استفاده نکنید و از کربوهیدرات‌های مرکب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده کنید تا کمتر دچار گرسنگی شوید.

وی خاطرنشان کرد: پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء‌ هاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

در سحر از مواد غذایی پروتئین‌دار استفاده کنید

کارشناس مسئول بهبود تغذیه‌ افزود: رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد و افراد به خصوص نوجوانان باید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین‌ مانند تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در طول روز می‌شود یادآور شد: با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

هرگز وعده سحری را حذف نکنید

اباصلتی گفت: وعده سحری به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی و فعالیت بدنی دارند بسیار حائز اهمیت است.

وی در خصوص افرادی که بدون سحری روزه می‌گیرند گفت: کمبود بیش از حد انرژی باعث می‌شود بدن از منابع پروتئین برای تأمین انرژی استفاده کند و بر اثر سوخت ناقص پروتئین‌ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می‌شود که به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی در فرد منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha