سلامت نیوز : عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران از کمبود شدید دارویی بیماران هموفیلی ظرف ده روزآینده خبرداد.

احمد قویدل در گفتگو با ایلنا، در مورد آخرین وضعیت دارویی بیماران هموفیلی گفت: چهارشنبه هفته گذشته نزدیک به ۲۸ هزار ریال شیشه فاکتور هشت بعد از دو ماه معطلی در گمرک ترخیص شد.

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایرانی افزود: این ۲۸ هزار ریال دارو اگر در سطح کشور درست توزیع شود شاید موجودی ده روز هم کفاف ندهد.
وی با اشاره به اینکه عملا تا ظرف ۱۰، ۱۲ روز آینده بیماران هموفیلی درمعرض کمبود شدید دارویی قرار می‌گیرند، افزود: متاسفانه هیچ موضع‌گیری شفافی از وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه در این زمینه منتشر نشده است.

قویدل تصریح کرد: در تامین داروهای بیماران هموفیلی نگرانی جدی و اساسی وجود دارد چراکه داروهای وارداتی باید از ماه‌ها قبل قرارداد‌ها و تفاهم نامهٔ آن‌ها با شرکت‌های وارد کننده دارو امضا می‌شد اما تا جایی که اطلاع داریم تفاهم نامه‌ها هنوز امضا نشده است، که درحال حاضر این موضوع به شدت موجب نگرانی ما شده است.

وی به ادعای وزارت بهداشت مبنی بر طرف کردن مشکل دارویی کشور اشاره کرد و افزود: کلیدی‌ترین گزارشی که وزارت بهداشت باید ارائه کند این است که چه تعداد تفاهم نامه با شرکت‌های وارد کننده دارو برای فاکتور هشت، نه، فایبا و دیگر داروهای خونریزی دهنده به امضا رسانده است و چه زمانی قرار است این دارو‌ها به کشور وارد شود.

مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: ارائه این گزارش است که نشان می‌دهد وزارت بهداشت برای رفع مشکلات دارویی بیماران برنامه دارد نه اینکه تنها بگویند مشکلات را برطرف کردیم، اینکه معنا ندارد.

قویدل با تاکید براینکه وزارت بهداشت هیچ گونه برنامه‌ای برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص به ویژه تامین ارزآن‌ها ندارد، افزود: همین بی‌برنامگی بیماران را با بحران جدی مواجه کرده است و از تمامی سازمان‌های نظارتی اعم از مجلس و سازمان بازرسی کل کشور تقاضای رسیدگی به بی‌برنامگی وزارت بهداشت وعملکرد نامطلوب وزارت بهداشت را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام مدت بحران دارویی سازمان بازرسی کل کشور در وزارت بهداشت مستقر بوده است اما تاکنون هیچ گونه موضع‌گیری نسبت به کوتاهی وزارت بهداشت درحوزه تامین داروی بیماران انجام نداده است.

قویدل ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور جهت بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها به صورت دوره‌ای در طی روزهایی از سال در محل وزارتخانه مستقر می‌شود و نسبت به این حضور اطلاع رسانی می‌کند تا هر کسی شکایتی دارد به آن‌ها اعلام کند اما می‌بینیم با وجود استقرار نیروهای سازمان بازرسی در بدنه وزارت بهداشت به عنوان ماموریت تعریف شده آن‌ها در قانون به رغم مشکلات جدی دارویی در سطح کشور که یک فاجعه پنهان است هیچ موضع گیری ازاین سازمان ندیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تخلف زیر گوش سازمان بازرسی انجام شده است، افزود: وزیر جدید بهداشت هیچ گونه تحرکی متناسب با مشکل دارویی تاکنون نداشته‌اند.

مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: تنها کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به وضعیت نابسامان دارو معترض بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha