در حال حاضر در نظام بهداشت و درمان بسیاری از کار‌ها و خدمات پزشکی و مراقبتی توسط پرستاران انجام می‌شود ولی متأسفانه همواره نگاه بیماران و سیستم به گونه‌ای است که این خدمات نهایتاً به اسم پزشک تمام می‌شود و این واقعاً از انگیزه پرستاران می‌کاهد.

زحمات پرستاران بر بالین بیماران نباید به اسم پزشک تمام شود
سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم مصوبات اخیر دولت در مورد پرستاران را امیدوارکننده دانست و گفت: نباید زحمات شبانه روزی پرستاران بر بالین بیماران به اسم پزشک تمام شود و مجلس با پیگیری خواسته‌های به حق این قشر اجازه نمی‌دهد زحمات آن‌ها بی‌اجر بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "مراد هاشم زهی"، ۵ مصوبه اخیر هیئت دولت در مورد پرستاران را مثبت خواند و افزود: پرستاران قشری زحمتکش هستند که بدون خدمات آن‌ها طبابت ما پزشکان خیلی با مشکل روبه رو می‌شود و چه بسا اصلاً عملی نباشد.

وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: در حال حاضر در نظام بهداشت و درمان بسیاری از کار‌ها و خدمات پزشکی و مراقبتی توسط پرستاران انجام می‌شود ولی متأسفانه همواره نگاه بیماران و سیستم به گونه‌ای است که این خدمات نهایتاً به اسم پزشک تمام می‌شود و این واقعاً از انگیزه پرستاران می‌کاهد.

هاشم زهی افزود: بدون شک اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارج نهادن به خدمت پرستاران است. با این قانون نظام پرداخت ساماندهی می‌شود تا هر جا که پرستاری زحمتی را متقبل می‌شود بی‌نصیب نماند و حق الزحمه خود را دریافت کند و این حق به ناحق به جیب کس دیگری نرود.

وی با اشاره به مصوبه صدور پروانه کار توسط سازمان نظام پرستاری به پرستاران اضافه کرد: با توجه به حساسیت کاری پرستاران، آن‌ها نیز باید همچون پزشکان از مرجعی مطمئن تایید صلاحیت شوند.

هاشم زهی ادامه داد: با توجه به اهمیت این ۵ مصوبه حتماً آن‌ها را در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد توجه قرار خواهیم داد تا اگر مشکلی در خود مصوبات یا روند اجرایی شدن آن‌ها باشد توسط کار‌شناسان و صاحب نظران این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع شود.

وی اضافه کرد: قطعاً اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در جهت ارتقای شغل پرستاری و بهبود روند خدماتی که پرستاران به مردم ارائه می‌دهند و نقشی که این قشر در نظام سلامت کشور دارند حساس هستند و نظراتی در این رابطه دارند و بنده به عنوان عضوی از این کمیسیون بر این باورم که نباید اجازه داد خدماتی که پرستاران به صورت شبانه روزی بر بالین بیماران ارائه می‌کنند بی‌اجر بماند و باید به خواسته‌ها و مطالبات بحق آن‌ها بیش از این بها داد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت را گامی موثر در رساندن مطالبات پرستاری به گوش مسئولان دانست و گفت: بالاخره جایگاه پرستاری باید در تشکیلات وزارت بهداشت و جامعه شناخته شده و خواسته‌های به حق آن‌ها شنیده و پیگیری شود و مطمئناً تشکیل معاونت پرستاری ضمن تقبل این مسئولیت می‌تواند موجب ایجاد انگیزه در پرستاران و ارتقاء کیفیت خدماتی که آن‌ها به مردم می‌دهند، بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha